חוות דעת הלכתית: לפקח על שוק הסלולר כדי למנוע קריסת החברות הוותיקות

מכון כת"ר גיבש חוות דעת הלכתית הגורסת כי כניסת חברות חדשות לשוק הסלולר מותנית בכך שאלו לא יגרמו לקריסת החברות הקיימות, באמצעות מתן שירותים במחירי הפסד

חדשות כיפה אורי פולק, כיפה 11/07/12 10:29 כא בתמוז התשעב

חוות דעת הלכתית: לפקח על שוק הסלולר כדי למנוע קריסת החברות הוותיקות
kiwanja-cc-by, צילום: kiwanja-cc-by

כניסת חברה חדשה לשוק הסלולר מותנית בכך שלא תגרום לקריסת החברות הקיימות על-ידי הצעת שירותים במחירי הפסד - כך טוען מכון כת"ר לחקר ההלכה בכלכלה, על פי נייר עמדה שגובשה על ידי המכון באחרונה והתפרסמה היום (ד').

נייר העמדה מתפרסם מספר שבועות אחר כניסת חברות הסלולר החדשות "גולן טלקום" ו-"HOT מובייל" לשוק הסלולר ולאור דיווחי החברות המתחרות על ירידה חדה ברווחים ומניות החברות צונחות צניחה חופשית. בכת"ר טוענים, נוכח הנתונים, כי ההלכה מאפשרת תחרות הכוללת הורדת מחירים, אך במציאות שבה התחרות אינה הוגנת - אדם מוכר מסיבות שיווקיות מוצרים במחירי הפסד, שמתחריו אינם מסוגלים לעמוד בהם, יש להגביל את התחרות, ולאסור את הורדת המחירים הפרועה הפוגעת בשאר המתחרים.

"מבחינה ההלכה בתחרות בין הכוחות המקומיים, אשר באופן עקרוני מותרת ואף רצויה, ובין תחרות לה שותפים חברות זרות", טוענים במכון כת"ר, שציינו כי "המגבלה היחידה לגביי כוחות מקומיים הינה כאשר גודלו של השוק אינו מאפשר הישרדות גם לחברות הקיימות - גם לאחר קיצוצים דרסטיים בהוצאות התפעול".

בכת"ר טענו כי "לשם מניעת עלית מחירים בלתי סבירה, על המדינה להטיל פיקוח על השוק הסלולרי הן באופן עקיף באמצעות הממונה על ההגבלים העסקיים ובמידת הצורך באמצעות פיקוח ישיר על מחירי המקסימום".

ראש המכון, הרב שלמה אישון, הסביר כי "פתיחת השוק לתחרות הינה צעד ראוי ונכון, במיוחד כאשר מדובר במוצרים או בשירותים נחוצים - כגון שירותי הטלפונים הסלולרים. ההלכה רואה בשלילה יצירת קרטלים שנועד לפגוע בתחרות ולהביא לעליה בלתי סבירה של מחירים. עם זאת, רואה ההלכה צורך לשמור ככל שניתן על פרנסתם של העובדים בחברות הקיימות ולוודא שהתחרות מצד החברות החדשות הנכנסות לשוק תהיה הוגנת".