הרב ערוסי: "משפט התורה נצנץ בדבריו של שופט ביהמ"ש העליון יורם דנציגר"

הרב רצון ערוסי בההתייחסות לדברים מכנס לשכת עורכי הדין באילת הביע, בדומה לפרקליט המדינה שי ניצן, מורת רוח מכוחם של אמצעי התקשורת והשפעתם על הציבור:"היום כולם מראיינים ועושים תחקירים" ומתייחס גם לתאיר ראדה ומשה קצב

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 06/04/16 19:11 כז באדר ב'

הרב ערוסי: "משפט התורה נצנץ בדבריו של שופט ביהמ"ש העליון יורם דנציגר"
דוברות, צילום: דוברות

הרב ד"ר רצון ערוסי, רבה של קריית אונו, התייחס היום לדבריו של שופט בית המשפט העליון יורם דנצינגר. כזכור העלה השופט, הצעה בדיון שנערך בת עכנס לשכורכי הדין באילת, שמבחינת המשפט הפלילי אי אפשר להרשיע אלא אם כן הוכחה האשמה של הנאשם מעל לכל ספק סביר. לכן, אם יש דעת מיעוט לזכותו אי אפשר כבר לומר שזה מעל לכל ספק סביר ואז יש לזכות את הנאשם, אף על פי שיש רוב לחייבו, עדיין ישנו ספק.

הרב ערוסי הציב את הדברים מול עמדת ההלכה ואמר כי משפט התורה נצנץ בדבריו של דנציגר, בתורה נאמר בספר שמות כג' ב' "לא תהיה אחרי רבים לרעות ולא תענה על ריב לנטות אחרי רבים להטות"

הוא מצטט את דברי הרמב"ם על בסיס הגמרא בסנהדרין שם נאמר 'לרעות' הכוונה היא שבשעה שהרוב מחייב ומרשיע אל תלך אחר הכרעת רבים אל אם יש רוב הניכר. אם הרוב על חודו של קול אחד אין להרשיע אלא אם יש רוב של שניים. "הרעיון של דנציגר יש בו משהו ממשפט התורה שחשש מפני חיוב הרשעה רק על בסיס של רוב דחוק בקול אחד ומשפט התורה דרש רוב הניכר".

"מבחינה זו לכאורה צודק השופט. יש אולי הרבה חפים מפשע שנמצאים בבתי סוהר בגלל שהלכו אחרי רוב ולא חששו לדעות מיעוט", מסכים הרב ערוסי אך מוסיף, "עלינו להשלים את ההערה ולומר לו יפה הערת אבל אתה צריך לפקוח את עיניך ולהאיר על עוד ליקויים חמורים שקיימים במשפט האזרחי בדיני ממנות והן בדין הפלילי".

הרב ערוסי מצביע על כך שהתורה אומרת שחייבים לפתוח בדברי השופט הקטן, צעיר השופטים הפחות ותיק כדי שיהיה לו האומץ להביע את דעתו. לא מתחילים בגדול כדי שיהיה משא ומתן ללא מורא.

נקודה נוספת עליה הוא מצביע היא שאין דבר כזה להרשיע על פי דעת כולם. כלומר, אם אין משהו מזכה ומעלה נקודת זכות אפילו שבסופו של דבר שינה את דעתו, אין מרשיעים אותו אלא פוטרים אותו, "אם כולם אומרים רק דברי חיוב והרשעה ולא מוצאים משהו של זכות, אולי הם נסחפו אחרי דעת הקהל במיוחד לנוכח משפטי השדה שקורים בכיכר העיר יום יום, שעה שעה", אומר הרב ערוסי.

הוא מצביע על כך שבמשפטו של הנשיא לשעבר, משה קצב לא נשמעה אפילו טענה אחת של זכות, "מבלי לבדוק אם הוא צודק או לא צודק, לא נאמר משהו מן המשהו מכל ההרכב של השופטים צד של זכות שאולי יש משהו בטענה שהוא זכאי גם אם המסקנה הסופית הייתה מרשיעה ומי יאמר שהשופטים לא נסחפו אחרי משפט שדה או אחרי כיכר העיר".

הרב ערוסי קורא לתקשורת לחזור לעיקרון ה'סוביודיצה' לפיו התקשורת לא מתעסקת בדברים שנמצאים בדיון של בית המשפט כדי שלא תהיה השפעה על הדיון. "היום כולם מראיינים ועושים תחקירים, והרי מטבע הדברים אין כל הדברים ואת כל העובדות לפניהם והכל ראשית של דברים שטרם נחקרו וזה אומר בכה וזה אומר בכה וכל מי שיש לו עצמה תקשורתית משפיע על הדיון ואז אין צדק", מזהיר הרב ערוסי.

בסיומם של דברים הרב ערוסי מסייג את דבריו ואומר כי "כמו שצריך לחשוש שלא ייכנסו חפים מפשע לבית הסוהר כך צריכים להיזהר שלא יהיו עבריינים מסתובבים חופשי, במיוחד בעידן הזה שהם מאד מאד מתוחכמים, ראה ערך המאפיות והחיסולים כיצד הם עושים את זה שנים על גבי שנים מבלי להשאיר עקבות לכן צריך לדעת שאם השופט דנציגר רוצה ללכת לכיוון הזה צריך לקחת בחשבון שאם יש רוב שהכריע נגדו על אף שלא יכניסו אותו לבית סוהר אבל יתנו לו משהו שיגרום לו לזעזוע ויגרום לו לחשוב מדוע הוא נמצא בסיטואציה הזו, כגון עבודות שירות, לא כמו שאנו עושים היום עבודת שירות שהיא שקר. אלא שנה שנתיים ואפילו שלוש של עבודה עם אוטיסטים ומסכנים שכל מי שרואה אותם נשבר לבו עם חוות דעת מסודרות שזה אכן משפיע על התנהגותו".

הרב ערוסי התייחס גם לנושא הבוער של תאיר ראדא ז"ל והדיון הציבורי סביב משפטה, "שמעתי לאור הפרסומים שמי שרצחה את תאיר הייתה בכלל חברה שלה שהיום היא סטודנטית לתקשורת חברתית והסטודנט נמנעים להיות בחברתה, כי חוששים שהיא רוצחת אפילו שלא היה משפט. אם היא אכן רוצחת זה סיכון, כי איננו יודעים את המבנה האישיותי של אחד שרצח והצליח לטשטש את עקבותיו לגמרי".

"רק אם המשפט הכללי יאמץ לעצמו את הערכים של משפט התורה, את החובה ללמד זכות ואת האיסור לעשות משפטי שדה נוכל לראות שיפור. השופט דנציגר העלה רעיון נכון שכדאי שייצור דיון שלם שמטרתו תהיה אימוץ ערכי המשפט העברי", מסכם הרב ערוסי.