הרב בני לאו מספיד את פרופסור ראובן פוירשטיין: הפך את העולם פשוטו כמשמעו

רב קהילת רמב"ן בירושלים ספד לפרופסור פוירשטיין אשר הלך אמש לעולמו בגיל 93. "מאז מהפכת פוירשטיין הפכו רבבות ילדים ואנשים למשולבים בחברה. הם לא שקופים ולא מודרים. הם אנחנו"

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 30/04/14 10:31 ל בניסן התשעד

הרב בני לאו מספיד את פרופסור ראובן פוירשטיין: הפך את העולם פשוטו כמשמעו
אנתן גוטוירט, צילום: אנתן גוטוירט

הרב בני לאו, רב קהילת רמב"ן בירושלים, ספד לפרופסור ראובן פוירשטיין, חתן פרס ישראל ויקיר ירושלים, אשר הלך אמש (ג') לעולמו בגיל 93. "לפני חודש פגשתי אותו בפעם האחרונה במכון שהקים בעשר אצבעות. נגשתי אליו ובמבט עינו חשתי שאינו מזהה אותי. הצגתי את עצמי. הוא לקח את ידי, חייך ואמר: "אני משתדל לזכור רק את אלה שאיש לא רואה וזוכר".

"חשתי שהוא מסר לי את תמצית הסיפור שלו", אמר הרב. "האיש שהצליח לגרום לעולם שלם להתבונן בפניהם של אלה שכונו בכל מיני שמות ורק לא בתואר 'אדם'. זוכרים את השנים שבהן קראנו לילדי תסמונת דאון: 'מונגולואידים'. הוא הפך את העולם פשוטו כמשמעו. לא ויתר לאיש, לא לחברה הסובבת ולא לילדים עצמם. לאדם יש כוח להשתנות אז תשתנה", הוסיף.

"מאז מהפכת פויירשטיין הפכו רבבות ילדים ואנשים למשולבים בחברה, למאותגרים ביכולת הלמידה והתעסוקה. הם לא שקופים ולא מודרים. הם אנחנו. כשנהלך אחרי מיטתו נוכל לומר בלב שלם: "צדק לפניו יהלך".

אמש (ג') הלך פרופסור ראובן פוירשטיין לעולמו בגיל 93. הוא הקדיש את חייו לאוכלוסיות חלשות בחברה ועל כך קיבל את פרס ישראל למדעי החברה לשנת 1992 וכן את פרס יקיר ירושלים באותה השנה. פוירשטיין הקים מכון בשנת 1965, אשר החל מ-1992 נקרא על שמו. ב"מרכז פוירשטיין לקידום כושר הלמידה", פותחו על ידו שיטות התערבות בחינוך. השיטות מיועדות לחינוך מיוחד כמו גם לשיפור החינוך לאוכלוסייה הכללית במסגרת החינוך הפורמלי ובמסגרות אחרות. שיטתו מיושמת, למשל, בקורסים להוראת אסטרטגיות למידה לסטודנטים ובמיזם "אמיר" בצה"ל.

במרכז פוירשטיין מועסקים כיום כ-150 איש ומטופלים בו ילדים ואנשים מחוננים ובעלי צרכים מיוחדים. בין השאר מטופלים במכון נכי תנועה וחישה, לקויי למידה, אוטיסטים, נפגעי חבלה מוחית, בעלי לקות שכלית וקשישים. מטרתן העיקרית של כלל התוכניות, אשר נלמדות על ידי צוותים טיפוליים מרחבי העולם, היא בגישור על פערים קוגניטיביים. חוברות ההדרכה של המכון תורגמו לכעשרים שפות והודפסו גם בברייל.