הצלחה בבחינת החמ"ד: ממוצע הישגים גבוה לתלמידים

כשנה לאחר שהוסדר הליך המיון המאוחד לישיבות ולאולפנות, מסכמים במנהל לחינוך הדתי את הישגי התלמידים הדתיים באנגלית ובמתמטיקה, שעמדו על ממוצע גבוה יותר מהתלמידים החילונים

חדשות כיפה אורי פולק 09/12/11 07:26 יג בכסלו התשעב

הצלחה בבחינת החמ"ד: ממוצע הישגים גבוה לתלמידים
stuartpilbrow-cc-by-sa, צילום: stuartpilbrow-cc-by-sa

המנהל לחינוך דתי מפרסם היום (ו') נתונים ראשונים על מבחן המיונים האחיד שהונהג על ידיו לפני כשנה, במטרה לבחון את כלל התלמידים המעוניינים לגשת ללימודים במוסדות החינוך השונים בציבור הדתי לאומי, ובניגוד למקובל עד כה, כשהמוסדות השונים קיימו מבחנים נפרדים ושונים זה מזה.

במסגרת זו החליט יו"ר החמ"ד, אברהם ליפשיץ, לקיים בחינה אחידה לכלל תלמידי כיתות ח' במנהל לחינוך דתי, שתבחן את ידיעותיהם בתחומי האנגלית והמתמטיקה ותאפשר הקמתו של מאגר ציונים אחיד, באמצעותו יוכלו מוסדות החינוך למיין את התלמידים מבלי לבחון אותם פעם אחר פעם.

"המטרה שלנו הייתה ועודנה להקל על ההורים והתלמידים ולהנגיש את החינוך לכולם", מסביר ליפשיץ. אנחנו דוגלים בדרכו של בית הלל שאמר: 'לכל אדם ישנה', כלומר: כל ילד זכאי לחינוך הטוב ביותר. לכן בהמשך לרפורמה משנה שעברה, החלנו את הנהלים גם על בתי הספר האזוריים באזורים שונים בארץ, ואנו מלווים כל ילד כדי שיגיע למקום המתאים לו ביותר". ליפשיץ ציין כי במקביל מגדילים בחמ"ד את יכולת ההכלה של ישיבות ואולפנות לקבל גם אוכלוסיות מאותגרות, כגון חינוך מיוחד וקבוצות עולים, זאת בהנחה כי "יש מקום לכולם, בכל מקום שיבחרו".

על פי הנתונים המסכמים לשנת 2010, עולה כי מתוך כ-14,000 תלמידי החמ"ד העולים בכל שנה לתיכונים מחטיבות הביניים, ניגשו לבחינה המאוחדת 3,309 - כ-23% מהתלמידים, שהתקבלו מאוחר יותר לישיבות ולאולפנות. בחמ"ד הביעו שביעות רצון מכך שממוצע ההישגים לתלמידים הדתיים, בבחינה זו, העומד על הנתון הגבוה ביותר האפשרי בבחינה, היה גבוה יותר מהממוצע באוכלוסייה.

בחמ"ד טוענים כי על אף שמספר הפנימיות בישיבות ובאולפנות הצטמצם בעשור האחרון, הרי שהיקף התלמידים הפונים למוסדות חינוך אלו - נשמר. בעוד בשנת 2000 הפעילו כ-60% מהישיבות והאולפנות גם פנימיות, כיום רק כ-54% עושים זאת בפועל.

דסי בארי, המפקחת על בתי הספר העל יסודיים בחמ"ד, סיכמה את הבחינות בהצלחה והסבירה כי השאיפה בחמ"ד, באופן עקרוני, היא "לייתר את בחינות החול במבחני המיון, זאת מתוך תפיסה שעל הקהילה להכיל את כולם גם את החלשים וגם את החזקים".

"בעבר בתי הספר היו רוכשים בעצמם מבחנים בכדי לבחון את התלמידים והדבר היה מייקר את התהליך, מה שבא בסופו של דבר על חשבון ההורים. לא הייתה בקרה לא הייתה אחידות ולא הייתה דרך לדעת מה מצפים מהילד. היום דחינו את זמן המבחנים בכדי לאפשר לתלמידים להתחיל את השנה בשקט ללא לחצים להגיע לבחינות מוכנים יותר ולהרוויח שנת לימודים יקרה", מציינת בארי. "בנוסף, קבענו זמן אחיד למתן תשובות, בכדי שלא ייווצר מצב שבו תלמיד אחד קיבל תשובה וחברו עדיין ממתין".