האם רחל עזריה תהיה להפתעת הבחירות בירושלים?

היא מצליחה למשוך קולות מהציבור הדתי והחילוני כאחד, מבטיחה לקדם את החינוך בעיר - ומצליחה לכבוש את השטח מבלי להגרר לפרובוקציות. קווים לדמותה של יו"ר סיעת "ירושלמים", רגע לפני פתיחת הקלפיות

חדשות כיפה חדשות כיפה 21/10/13 11:07 יז בחשון התשעד

האם רחל עזריה תהיה להפתעת הבחירות בירושלים?
יחצ, צילום: יחצ

הבחירות לרשויות המקומיות רוויית היצרים יגיעו מחר (ג‘) אל קו הסיום. נדמה כי מערכת הבחירות בירושלים תפסה את מרבית תשומת הלב, אם זה במאבק של משה ליאון בניר ברקת, או אם בפיצול מפלגת הבית היהודי בעיר.

בין כל אלה הצליחה אישה דתייה אחת להשאיר את המפלגות הדתיות מאחור ולהתייצב עם הרשימה המהווה כיום הנציגות הדתית-לאומית המובילה בעיר. רחל עזריה, יו"ר סיעת ירושלמים, היא אחת הפוליטקאיות המחוזרות בעיר - שדחתה התמזגות עם הבית היהודי וקיבלה הצעה מניר ברקת - אותה אנחנו מפרסמים כאן לראשונה, לקחת בקדנציה הקרובה את תיק החינוך בעיר.

לילה ירושלמי קריר ירד במוצאי השבת האחרונה על הבירה, קור שלא הצליח לצנן את ההתלהטות בפאנל המפלגות הדתיות בשכונת רמות שהנחה אריאל הורוביץ. לראשונה התכנסו ראש הבית היהודי דב קלמנוביץ, שמואל שקדי ראש ירושלים מאוחדת שהפצלה מהבית היהודי, רועי פולקמן איש ”ירושלים תצליח“ של ניר ברקת ורחל עזריה, ראש סיעת ”ירושלמים“. בזמן ששקדי וקלמנוביץ' נכנסו זה בזה הייתה זו עזריה שמשכה את תשומת הלב, אז גם פנה אליה רועי פולקמן ואמר: "אנחנו רוצים שרחל תקבל את תיק החינוך בקדנציה הקרובה", פנייה שמשכה אחריה את מחיאות הכפיים של 150 הנוכחים מתושבי השכונה.

בסקר האחרון שהתפרסם ב"כל העיר" התבשרה הציונית הדתית בעיר כי המפלגות המגזריות נשארות מאחור כאשר הבית היהודי עומדים על שלושה מנדטים ואילו וירושלים מאוחדת על מנדט אחד בלבד. ”ירושלמים“ לעומתם מובילה עם ארבעה מנדטים ומאתגרת את ש"ס שקיבלה מספר מנדטים זהה.

אמנם במקומות הראשון והשלישי ברשימה מאויישים על ידי אנשי המגזר הדתי, אך ”ירושלמים“ מצליחה לגרוף אליה קולות מהמגזר החילוני והדתי גם יחד. מה גורם לכך?

רחל עזריה (36), אם לארבעה המתגוררת בקטמונים, הקימה בשנת 2008 יחד עם קבוצת משפחות ירושלמיות, חילונים ודתיים, את ”ירושלמים“. המטרה הייתה אז לעצור את תופעת נטישת משפחות צעירות את ירושלים. בבחירות 2008 למועצת העיר הצליחה ירושלמים להכניס שני מושבים למועצת העיר זאת יחד עם רשימת הסטודנטים ”התעוררות“.

עזריה הצטרפה לקואליציה וקיבלה אז את תיק הגיל הרך. תכנית החודש ה-11, שהאריכה את שנת הלימודים בגנים העירוניים בחודש בעלות נמוכה מזו של קייטנות, תכנית לסבסוד צהרונים, שאומצה על ידי ועדת טרכטנברג והושמה מפברואר השנה שחוסכת למשפחות כ-500 ש"ח בחודש על צהרון- הן רק חלק מהתכניות של האישה הנמרצת. לא רק תכניות, גם לא מעט מחאות רשמה לעצמה. כך למשל הייתה ממובילות מחאת העגלות שהביאה את חינוך חינם מגיל 3 וחסך למשפחות 800 ש"ח לחודש, אולם יותר מכך בלטה עזריה כמי שהובילה את המאבק בהדרת נשים בעיר ויצאה נגד הפרדת מדרכות במרחב הציבורי וישיבת נשים בספסליו האחוריים של האוטובוס.

כזכור, ראש העירייה ניר ברקת פיטר את עזריה מתפקידה כמחזיקת תיקי המינהלים הקהילתיים והגיל הרך, לאחר שעתרה לבג"ץ בעניין ההפרדה בין גברים לנשים ברחובות מאה שערים והעירייה הופיעה כמשיבה לעתירה - אך כל זה כנראה הרחק מאחוריהם. העיסוק במרחב הציבורי הוא זה שמשך אחריה את הציבור החילוני שראה בה, חרף היותה אישה דתייה, כמנהיגה פוטנציאלית.

רשימת ”ירושלמים“ שמביאה רב מנחלאות וחילונים מבית הכרם מציבה משהו חדש שעשוי להתחיל בקדנציה הבאה בעיר. את הרוח החדשה הזאת גם בבית היהודי זיהו והציעו לעריה מיזוג רשימות והסכם עודפים, כך לדברי אנשי ירושלמים, הצעה אותה דחתה. בפאנל סיכם זאת קלמנוביץ' ואמר: "אני בטוח שאנחנו עוד נשתף פעולה הרבה בשנים הקרובות". הבית היהודי מבטיחים שיתוף פעולה אולם כמה רעיונות במצע של ירושלמים יביאו ככל הנראה להתנגדות המפלגות הדתיות. "מתן אפשרות לכל אדם לעשות את דרכו האחרונה על פי השקפת עולמו בבתי קברות ציבוריים", הוא רק אחד מהם.

השאלה האם כל זה יספיק לעזריה להיות הדתייה הראשונה של ירושלים? את זאת נדע רק מחר.