פחדה שתחשב לגרושה סדרתית וביקשה לבטל את נישואיה הראשונים

אישה פנתה לבית הדין הרבני בבקשה לא שגרתית: שיפסלו את נישואיה הראשונים ובכך גם את גירושיה, זאת מחשש שבמצבה היא תתקשה להתחתן שוב. מה פסקו הדיינים?

חדשות כיפה משה ויסטוך 08/05/18 12:42 כג באייר התשעח

פחדה שתחשב לגרושה סדרתית וביקשה לבטל את נישואיה הראשונים
האם ניתן לבטל נישואין בטענה שהם היו בטעות?, צילום: shutterstock

אישה שהתגרשה פעמיים פנתה לבית הדין הרבני בבקשה לבטל את נישואיה וגירושיה הראשונים, שלטענתה נעשו "בטעות". זאת על רקע חששה כי לא תוכל להינשא בשלישית.

בפנייתה לבית הדין הרבני טענה האישה שגרה בירושלים, כי לפני שהתחתנה לראשונה לא הייתה מודעת למצבו הנפשי של הגבר לו עמדה להינשא.

לדבריה, מאחר והנישואין היו "מקח טעות" כך גם גירושיה ולכן היא צריכה להיספר כגרושה פעם אחת ולא פעמיים. האישה הסבירה לדיינים את בקשתה הלא שגרתית בכך שכגרושה פעמיים עלה בה החשש שלא יהיו לה הצעות לנישואין מאחר והיא תחשב כ"גרושה סדרתית".

ראש אבות בתי הדין בירושלים, הרב אליהו אברג'ל, בחן את הבקשה ולבסוף דחה אותה. מעיון בתיקי הגירושין מסתבר כי האישה הייתה מודעת היטב למצבו הנפשי של בעלה הראשון, ואף כתבה זאת במסמך שחור על גבי לבן. מעבר לכך, גם אם היו הקידושין קידושי טעות, הרי שעל פי ההלכה לא ניתן לבטל את הגירושין.

לצד זה, החליט ראש אבות בתי הדין לכתוב פסק הלכה יסודי וארוך המבהיר כי אין שום מניעה הלכתית לאישה גרושה להינשא שוב ושוב. בפסק הדין כתב: "א. בית הדין דוחה את בקשת האישה לביטול הנישואין והגירושין. ב. אין מניעה כלל וכלל מלשאת אישה שהתגרשה מספר פעמים".