יריב לוין בכיפה: "בנט ושקד יצרו חיכוכים וזרעו חוסר יציבות"

שר התיירות מצהיר: "אני מתנגד להפרדה הדת ומהמדינה", ותוקף את ראשי מפלגת ימינה: "לא ראיתי שהחינוך הממלכתי דתי זכה לעדנה שכולם האמינו שיזכה לה בתקופת כהונתו של בנט כשר חינוך"

חדשות כיפה מירב כהן, חדשות כיפה 18/08/19 18:48 יז באב התשעט

יריב לוין בכיפה: "בנט ושקד יצרו חיכוכים וזרעו חוסר יציבות"
יריב לוין בכיפה, צילום: חדשות כיפה

שר התיירות יריב לוין תוקף את ראשי מפלגת 'ימינה', איילת שקד ונפתלי בנט, על מדיניות חסרת אחריות בקדנציה הקודמת ובפילוג מהבית היהודי, ומסביר למה הוא מתנגד להפרדת דת ומדינה. 

הראיון המלא עם השר יריב לוין:

אחרי עוד סוף שבוע מתוח בדרום, איך מתמודדים? 

"המאבק שאנחנו מנהלים מול הטרור הוא מאבק מתמשך, אני חושב שסך הכל הוא מצליח להשיג לנו שקט וביטחון במקום המאוד בעייתי שאנחנו חיים בו. הוא לא מספק ולא מוחלט. האחריות של מדינת ישראל היא להבטיח שקט מקסימלי אפשרי לכל התושבים שלה. אנחנו עושים כל מאמץ להגיע לתוצאה הזו ללא צורך במבצע צבאי רחב, מכיוון שהמשמעויות של מבצע כזה יכולות להיות כבדות גם במונחים של חיי אדם, וגם במונחים של נזק כלכלי ודברים אחרים שנלווים לזה, בפרט באזור הדרום.
יכול להיות שלא תהיה לנו ברירה, אבל האחריות שלנו כממשלה היא קודם כל זה למצות את כל האפשרויות עד תום ולהימנע מזה ככל הניתן. אם נגיע למצב של חוסר ברירה, יידע כל אזרח ואזרחית במדינת ישראל שבאמת עשינו הכל ומדובר במלחמת אין ברירה. זה חשוב גם ללכידות ולקונצנזוס בינינו. אנחנו מחויבים לביטחון של תושבי הדרום, ונשיג את הביטחון הזה באופן מלא בין אם בדרך כזו או בדרך אחרת". 

מדיניות החוץ של נתניהו מוערכת מאוד, אבל נראה שבנושאים הפנימיים אין לכם מדיניות לטווח ארוך?

"יש לנו מדיניות עקבית, ברורה ועם הישגים אדירים. אין ספק שבתחום המדיני יש הישגים אדירים אבל גם אם נסתכל על ההיבטים הכלכליים. מדינת ישראל נמצאת במקום שכל מדינה היתה רוצה להיות בו, וזה למרות תנאי הפתיחה הבעייתיים שלה, כאשר אין לה הסכמי סחר עם השכנות שלה, ותהליך הטמיעה באזור הגיאוגרפי שלה בעייתי. יש לנו נתוני אבטלה נמוכים לעומת כל המדינות המפותחות. יש לנו מספר הישגים רק בקדנציה הנוכחית. בין היתר: הורדת מחירי התחבורה הציבורית, הורדת מחירי החשמל, הורדת מחירי המים, העלאת שכר המינימום של חיילי החובה, העלאת קצבאות לקשישים והעלאת שכר המינימום, וכל זה תום שמירה על כלכלה יציבה והמשך הפיתוח". 

"גם בנושא של דת ומדינה, למרות כל הפרובוקציות לנסות לחרחר ריב ומדון, יש לנו מדיניות מאוד ברורה. היא הולכת בדרך שהתוו בן גוריון ובגין, שמירה על הסטטוס קוו, חיה ותן לחיות, לא להוציא אחת לשני את העיניים, לא לנסות לנצל רוב מקרי כזה או אחר כדי להטות את הכף בצורה כזו או אחרת. זו מדיניות מאוד נחושה אל מול ניסיונות בוטים, פופוליסטים וזולים לקעקע אותה, בעיקר מה שאנחנו רואים מהכיוון של ליברמן. אנחנו נמשיך עם המדיניות הזו כי היא חשובה ללכידות הפנימית שלנו ,ואני מקווה שהיא תזכה לאמון של הציבור בבחירות". 

ליברמן

"פרובוקציות לחרחר ריב ומדון". אביגדור ליברמןצילום: נעם רבקין פנטון, פלאש 90

"אני מתנגד לכל הפרדה בין דת ומדינה באופן חד וברור, זו גם עמדת הליכוד ותישאר כזו. אנחנו מדינה יהודית, ולמרכיב של הדת היהודית - ואני אומר את זה כשאדם שאיננו דתי - הזיקה הזו היא חשובה מאוד וצריך לשמר אותה. זה כמו לשאול למה למדינת ישראל אין חוקה. יש דברים שבעת מסוימת לא ניתן להגיע אליהם להבנה, והניסיון של בג"ץ לאלץ אותנו לקבל החלטות, בזמן שלפעמים אין מקום לקבל הכרעה ברגע הזה, שהציבור כולו יהיה יותר מוכן לקבל אותה, הניסיון הזה, חוץ מלעורר מחלוקות וריב ומדון וקיטוב בעם, לא מוביל לשום מקום, ולכן אנחנו צריכים לשמר את הסטטוס קוו, כי החיים הם יותר חזקים מהכל". 

"יש פה איזון שאסור להתערב בו, כי הוא מאוד עדין. אפשר לראות שבתל אביב לאט לאט נפתחות יותר ויותר חנויות ומרכולים בשבת, ומאידך יש תהליך הפוך שמתקיים בתוך החינוך החילוני. אם כשאני הייתי ילד, עיניים של דת ומסורת ישראל היו כמעט הס מלהזכיר, היום יש הרבה יותר צמא ורצון של ההורים בחינוך הממלכתי לקבל ידע, ושהילדים שלהם ידעו הרבה יותר על יהדות, מסורת ומנהגים. ולכן הדבר הזה הולך ונכנס פנימה, לא בגלל שמישהו עושה הדתה של מערכת החינוך, או כי מישהו רוצה לכפות את זה, אלא להפך, כי יש רצון אמיתי שמתעורר". 

השרה רגב אמרה שהיא לא מאמינה בנט ושקד ימליצו על נתניהו, אתה מסכים איתה? 

"כן, וגם אגיד יותר מזה. צריך ללמוד לקח ממה שקרה. מי שטעה פעם ראשונה אין לו פריבילגיה להתעלם מהמציאות. בנט ושקד פיצלו את הבית היהודי ללא שום סיבה, כתוצאה מהדבר הזה, ולמרות ההזהרות שהזהרנו מראש שמי שיצביע לימין החדש יגרום לאובדן מנדטים, הם בכל זאת המשיכו עם המהלך הזה, והביאו אותנו למצב שאנחנו נמצאים בו היום, שאלו בדיוק המנדטים שהיו חסרים לנו כדי להקים ממשלת ימין". 

"עכשיו היה נדמה שהם יפיקו לקחים מהעניין הזה, ובכל זאת הם חוזרים ומקימים את הבית היהודי מחדש, שוב הם התנהגו בצורה מקוממת ממש כשלא הכניסו פנימה את עוצמה יהודית, שזה נזק לכל המחנה הלאומי כולו. 

"הימין החדש לא עבר את אחוז החסימה, ואין לו שום ייצוג בכנסת הנוכחית, קיבל שלושה מקומות עד למקום השביעי וארבעה מקום עד למקום התשיעי, לא היה קורה שום דבר אם הם היו מוותרים על מקום אחד או דוחקים מישהו אחד אחורה, ומאפשרים לעוצמה יהודית להיכנס פנימה".    

"אני מציע גם להסתכל על ההתנהלות של בנט ושקד לאורך כל הקדנציה הקודמת. כל כך חיכוכים וזריעה של חוסר יציבות, הרבה מאוד פופוליזם, ולצערי ללא מעשים אמיתיים. כשנפתלי בנט דיבר באמת מתוך ליבו, ולא מתוך אילוצים שהוא נמצא בהם עכשיו, הוא אמר דברים אחרים לגמרי ממה שהוא אומר עכשיו, הוא אמר - לא בהכרח נמליץ על נתניהו, אלא למנהיג ימין אחר, ואני מוכרח להגיד שאני מאמין יותר לבנט ההוא. אני מאמין לבנט שאמר דברים שהוא באמת האמין בהם, ולא לבנט שחושב על עוד כמה קולות לקושש ערב בחירות. המחשבה שנצביע למפלגות קטנות וככה נשמור על נתניהו החלישה אותנו עד שלא הצלחנו להקים ממשלה". 

שקד ובנט בכנס הימין החדש, אמש

שקד ובנט. חוסר אחריותצילום: פלאש 90

"אין טעם גם להצביע למפלגות שכמעט במאה אחוד לא יעברו את אחוז החסימה, חשוב להתכנס סביב הליכוד ולחזק את ראש הממשלה, לאפשר לנו להקים ממשלה יציבה, לעבוד כפי שצריך ואם הצלחנו להביא במהלך קדנציה אחת לכל ההישגים, שכולם מרגישים בהם, נוכל לעשות את זה ובגדול בעיקר בשנה הבאה שהיא שנה מכרעת. אי אפשר לעשות את זה עם רסיסי מפלגות, בעיקר כשיש כל כך הרבה אמוציות אישיות, והשאלה האם מתן כהנא יהיה במקום השביעי או השמיני יותר חשובה מהשאלה על ארץ ישראל". 

לעיתים זה נראה כאילו ראש הממשלה דוחק את הציונות הדתית לשוליים, דבר שלא היה עושה לחברי הכנסת החרדיים. 

"זה לא נכון, ראש הממשלה מקיף את עצמו באנשי הציונות הדתית. אני מעריך שאפילו אם יהיה ראש ממשלה מהציונות הדתית, הוא לא יקיף את עצמו בכל כך הרבה אנשים מהמגזר. משרדי הממשלה של הליכוד הם ללא שום ספק המשרדים שהגיעו להישגים הגדולים ביותר - בפער גדול - מכל מה שנעשה בעבר באותם משרדים, בטח במשרדים שהפקדנו בידי השותפים האחרים שלנו".

לוין ממשיך לעקוץ את שר החינוך לשעבר בנט: "אני לא ראיתי שהחינוך הממלכתי דתי זכה לעדנה שכולם האמינו שיזכה בתקופת כהונתו של בנט כשר חינוך, אפילו אפשר לומר שגם הכספים הקואליציונים שסוכמו לטובת הנושאים האלו בסוף לא הגיעו ליעדם. הסיפור הזה מוכר וידוע, ולא בגלל החלטה של ראש הממשלה.
אני חושב שהאתגר הגדול שלנו הוא לדאוג שהעמדות שלנו, והדברים שאנחנו מאמינים בהם, יהיו הזרם המרכזי של החברה הישראלית. אין שום היגיון שהם יהיו זרם שוליים. יהדות, חינוך דתי, יהודה ושומרון, הם לא עניין של שוליים ושל סקטור. הם עניין רחב של עם ישראל כולו. כדי שהדבר הזה יבוא לידי ביטוי - הוא צריך לבוא מתוך מפלגת השלטון". 

עם מי תרכיבו את הממשלה? 

"יהיה מאוד קשה להרכיב ממשלה. זו בדיוק הנקודה. יש הבדל גדול בין ראש ממשלה שמקבל 28 מנדטים, לבין אמירה ציבורית של ראש ממשלה שמקבל למעלה מ-40 מנדטים, עם מנדט ברור להרכיב ממשלה. זה ישפיע על תהליך הרכבת הממשלה, וישפיע על כל התנהלות הממשלה אחר כך. מי שרוצה להבטיח משלת ימין צריך להצביע רק לליכוד".

 האם פניכם לכחול לבן? 

"לא. אנחנו רוצים להרכיב ממשלת ימין. אנחנו מוכנים להכניס כל גורם שיהיה מוכן להיכנס לקווי היסוד של הממשלה שלנו. ככל שהליכוד יהיה יותר גדול, יהיה אפשר לעשות משא ומתן יותר מהיר ופשוט. ככל שהמפלגות יתפצלו - הדבר יהיה יותר קשה".