עליה במספר הערבים שלומדים בבתי ספר יהודיים: "החינוך העברי נותן מענה טוב יותר"

מספרם של תלמידי המגזר הערבי במסגרות היהודיות על בשנים האחרונות ב-27%. ח"כ ג'ברין: "מגמה מדאיגה. כשתלמיד ערבי הולך לבית ספר עברי, אין התייחסות לתרבות שלו". אחד ההורים: "מ 16:00 אני אחראי לזהות הפלסטינית. עד אז, שיקבלו את החינוך הטוב ביותר"

חדשות כיפה חדשות כיפה 06/12/18 14:16 כח בכסלו התשעט

עליה במספר הערבים שלומדים בבתי ספר יהודיים: "החינוך העברי נותן מענה טוב יותר"
למצולמים אין קשר לכתבה, צילום: Hadas Parush/Flash 90

בשנים האחרונות עלה באופן ניכר מספרם של תלמידים ערבים במערכת החינוך היהודית. רצון ההורים, כפי שהעידו חלק בכתבה שהתפרסמה היום (חמישי) ב'הארץ', לידיעת השפה העברית והאפשרות לקבל חינוך איכותי יותר משמשים בערבוביה עם החשש של חלקים אחרים במגזר הערבי מאיבוד זהותם הייחודית.

בחמש השנים האחרונות, כך עלה ממחקר שיזם ח"כ יוסף ג'ברין מהרשימה המשותפת, עלה שיעורם של התלמידים הערבים בבתי הספר היהודיים ב-27%. מ-3330 בשנת 2013 עד 4200 ב-2018, וזה לא כולל את בתי הספר הדו לשוניים, שנועדו לשני המגזרים, ולא את מסגרות החינוך מיוחד.

הסיבה המרכזית עליה הצביעו הורים לילדים שלומדים במסגרות יהודיות, זו ידיעת השפה העברית. "לא משנה מה היא תרצה ללמוד", אמרה אמא מדבורייה, "היא תצטרך לדעת טוב עברית. חשוב לי שהיא תתקדם בחיים".

יוזם המחקר ח"כ ג

יוזם המחקר ח"כ ג'ברין לצד ח"כ טיביצילום: פלאש 90. הדס פרוש

בציבור הערבי נוצר הרושם שמערכת החינוך היהודית עשירה יותר ובעלת משאבים שעשויים לעזור לילדיהם להתכונן כראוי ללימודים אקדמיים ולהשתלבות טובה יותר בחברה הישראלית. "יש לנו בעיה עם בתי הספר שלנו", טען הורה נוסף שציין כי "אין מורים מוסמכים ברמה טובה, אין השקעה בחינוך". הורה לתלמידה בצפון, אשר שלח את בתו ללמוד בנהלל,הוסיף כי "יש חוגים. שמים דגש על פיתוח האישיות. החינוך העברי נותן מענה טוב יותר לדברים האלה".

לצד הרצון להעניק לילדים חינוך איכותי, הודו חלק מההורים כי הדבר מגיע לעתים על חשבון ידיעת השפה הערבית.אולם כדי להתגבר על מה שהם רואים בו מכשול, הם הדגישו כי בבית הם מקפידים לחזק אצל ילדיהם את הזהות הערבית, מתוך תקווה שהדבר יוביל לאיזון כנגד השעות המרובות שהם מבלים בחברה היהודית. "מהשעה 16:00 אני אהיה אחראי לזהות הפלסטינית של הילדה שלי", אמר הורה ערבי מרמלה, "עד אז, שתקבל את החינוך הטוב ביותר"

לעומת ההורים שהתראיינו לכתבה, ח"כ ג'ברין הביע חשש מהמציאות החדשה. לדבריו, "יכול להיות שיש משפחות שידאגו לחיזוק השפה והזהות בבית, אבל באופן כללי המגמה הזו מדאיגה. כשתלמיד ערבי הולך לבית ספר עברי, אין שום התייחסות לתרבות, להיסטוריה ולשפה שלו". עוד ציין חבר הרשימה המשותפת כי הוא "מודאג מהדימוי העצמי של התלמידים הללו ומהחיבור שיהיה להם בעתיד לקהילה שלהם".

תלמידים בפולין. למצולמים אין קשר לכתבה

גם תלמידים ערבים נוסעים למסעות בפולין. למצולמים אין קשר לכתבהצילום: פלאש 90. יוסי זליגר

ומה לגבי המורכבות שבשילוב התלמידים משני המגזרים בעלי הרקע התרבותי השונה? בבתי הספר שבהם לומדים תלמידים מהמגזר הערבי, מודים כי השוני בין התרבויות יוצר מורכבות. "ערכנו אסיפה להורי התלמידים בכיתה י"א", סיפר מנהל בית ספר, "באופן מסורתי, האסיפה הזו מוקדשת להכנה לקרת המפגש הראשון של הילדים עם הצבא...ברור לי שאני מדיר כאן את האוכלוסייה הערבית...לא מצאתי לכך פתרון. זה מורכב".

בנוסף הוא ציין כי בבית ספרו "לא עושים שינויים בתכנית הלימודים, וגם לא יכולים. מי שרוצה  ללמוד בבית ספר יהודי יודע שזה מגיע עם חבילה מסוימת". לצד זה צוין כי במרבית בתי הספר מתחשבים בחגים של בני המגזר הערבי ולא מקיימים בהם מבחנים

נושא מעניין הוא שילוב התלמידים באירועי זיכרון לאומיים כמו יום השואה ויום הזיכרון. אחת התלמידות הערביות הצטרפה למשלחת שנסעה לפולין ואף לקחה חלק בטקס יום השואה הבית ספרי. בטקסי יום הזיכרון כבר נרשמת היעדרות של מרבית התלמידים הערבים, אך יש גם כאלה שבחרו להשתתף גם בהם.