עוזרו של ליברמן התחייב: מערת המכפלה תונגש עד לסוף תשע"ט

בדיון שהתקיים בוועדת החוץ והביטחון תקף ח"כ גליק את הסחבת בנושא, "זו בושה וחרפה, לא צריך לחכות שהוואקף יעשה לנו טובה". נציג היועמ"ש ציין כי אין מניעה משפטית למהלך, ונציגו של שר הביטחון הבטיח כי ישראל תפעל גם ללא שיתוף פעולה פלסטיני

חדשות כיפה משה ויסטוך 28/10/18 12:49 יט בחשון התשעט

עוזרו של ליברמן התחייב: מערת המכפלה תונגש עד לסוף תשע"ט
קיבלו הבטחה להנגשת מערת המכפלה. גליק ויוגב, צילום: דוברות ח"כ יוגב

ח"כ יהודה גליק תקף היום (ראשון) בוועדת החוץ והביטחון את אי הנגשת מערת המכפלה וטען כי אסור שגורמים חיצוניים יקבעו את המדיניות עבור ישראל. במהלך הדיו התחייבו נציגי משרד הביטחון כי הבעיה תיפתר עד לסוף השנה העברית.

"הוואקף לא יקבע למדינת ישראל איך להתייחס לנכים ולקשישים", אמר גליק בדיו שאותו ניהל ח"כ מוטי יוגב והוסיף כי "מערת המכפלה היא אתר מורשת של אבות ואימהות האומה, שמבקרים בו רבבות מידי שנה. רק בחג סוכות האחרון ביקרו שם 50,000 מבקרים. לא יעלה על הדעת שמקום כזה לא נגיש לנכים".

עוד הוא אמר כי "זו בושה וחרפה, לא צריך לחכות שהוואקף יעשה לנו טובה, אין שום סיבה שבעולם שאנשים עם מוגבלויות לא יוכלו להיכנס לשם כמו בני אדם. אנחנו בשנת 2018, ושילוב בעלי מוגבלויות זה לא מותרות, זה חלק מהדרישה הבסיסית של כל מוסד ציבורי בישראל, וזה חלק מהדרישה הבסיסית בוודאי לאתר לאומי ממדרגה ראשונה כמו מערת המכפלה. לא ייתכן שהיום, מערת המכפלה - שהיא אחד מאתרי המורשת החשובים ביותר לעם היהודי - לא מונגשת לנכים ובעלי מוגבלויות ,חובה לתקן את החרפה הזאת".

מחיר אי ההנגשה. נושאים את הרב למערת המכפלה

מחיר אי ההנגשה. נושאים את הרב למערת המכפלהצילום: הכנסת אורחים חברון

נציג היועמ"ש לממשלה, עילם שניר, הודיע שאין מניעה לביצוע התוכנית, ואילו יועץ שר הביטחון, קובי אלירז, התחייב שהתוכנית תבוצע עד סוף שנת תשע"ט וכי ‏עד ינואר 2019 יינתן לעיריית חברון זמן לפעול בשיתוף פעולה, ובמידה ולא יסכימו תפעל ישראל באופן עצמאי.

מנהל הדיון, ח"כ מוטי יוגב, אמר בפתחו כי "לפני הפוגרום הרצחני של הערבים את היהודים בחברון, במאורעות תרפ"ט, אסרו הערבים על היהודים להיכנס למערה והתירו להם להתפלל רק מחוצה לה. מזה למעלה מ-51 שנה שחזרנו לחברון".

לדבריו, "שום תקרת זכוכית - מדינית, משפטית ובוודאי לא ביטחונית - אינה יכולה מבחינה מוסרית להפריע ליהודים להתפלל במערת המכפלה. מדובר במאות אלפי יהודים הפוקדים את מערת המכפלה מדי שנה, מתדפקים על קברי אבותיהם, באופן מכבד ובאופן מכובד. גם על קירוי מערת המכפלה יש לקבל החלטות במיידי ולבצע".

"בושה וחרפה". גליק בדיון

"בושה וחרפה". גליק בדיוןצילום: דוברות ח"כ גליק

נושא הנגשת מערת המכפלה עלה לא מעט לכותרות בשבועות האחרונים. באחת הפעמים שלחו שורת פעילי ימין וזכויות אדם מכתב לראש הממשלה ובו כתבו בין היתר כי ."מערת המכפלה הינו אתר דתי לאומי ובעל ערך רב במסורת. המקום משמש כתפילה לבני כל הדתות. חרף זאת המקום לא נגיש לאנשים עם מוגבלויות". עוד נאמר במכתב כי מדובר בסוגיה הומניטרית של זכויות אדם שלא נפתרת אך ורק בגלל ענייני סטטוס קוו וכדומה. 

בקיץ האחרון, לאור פנייתה של יו"ר סיעת הבית היהודי ח"כ שולי מועלם רפאלי, כתב עוזרו הבכיר של שר הביטחון אביגדור ליברמן כי הם "מודעים היטב לבעיה". כמו כן ציין כי אנשי משרד הביטחון סיירו במקום והם עמלים "למצוא פתרון בנושא". במענה לפנייתה של מועלם הוא גם הדגיש את הבעייתיות שיש בנושא, "כידוע לך העניין בעל רגישות רבה גם ברמה הבינלאומית ונקווה לצלחו במהרה".

מנכ"ל 'בצלמו', שמוביל את המאבק להנגשה, שי גליק, בירך ואמר כי "לנכים יש זכויות לשוויון בתל אביב ובחברון. אנחנו נמשיך לפעול לזכויות אדם של כלל אזרחי ישראל ללא קשר לדתם ומקום מגוריהם". ראש הצועצה המקומית קרית ארבע, מלאכי לוינגר, אמר כי ההחלטה היא "הישג גדול לקריית ארבע חברון . סוף סוף תהיה נגישות במערת המכפלה לכלל הציבור.  נמשיך לפתח בעוצמה את קריית ארבע חברון גם בחמש מהשנים הבאות".