נתניהו על שינוי חוק השואה הפולני: "עמדנו על משמר האמת"

ראש הממשלה הביע שביעות רצון מההבנות שהגיעו הצוות המיוחד שמינה וממשלת פולין, "על ביטול מלא של הסעיפים שנחקקו בזמנו, ושעוררו סערה ומורת רוח בישראל ובקהילה הבינלאומית"

חדשות כיפה משה ויסטוך 27/06/18 20:16 יד בתמוז התשעח

נתניהו על שינוי חוק השואה הפולני: "עמדנו על משמר האמת"
נתניהו במסיבת העיתונאים, צילום: חיים צח, לע"מ

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס הערב (רביעי), במסיבת עיתונאים מיוחדת בירושלים, לביטול עיקרי סעיפי חוק השואה שנחקק בפולין ובראשם עונש המאסר על מי שיאשים את פולין בפשעי השואה.

"אני שמח שממשלת פולין, הפרלמנט, הסנאט ונשיא פולין החליטו היום על ביטול מלא של הסעיפים שנחקקו בזמנו, ושעוררו סערה ומורת רוח בישראל ובקהילה הבינלאומית", אמר נתניהו.

בחודשים האחרונים ניהלה ישראל מגעים מול הממשל בפולין, זאת כדי לרכך את החוק ולהגיע להסכמת שתי המדינות לגביו. "נפגשתי בנושא זה עם ראש ממשלת פולין מורבייצקי", הוסיף ראש הממשלה, "שוחחנו טלפונית לא מעט, והקמנו צוותי משימה שעבדו זה מול זה".

עם הצוות שייצג את ישראל נמנו מנכ"ל משרד החוץ לשעבר ד"ר יוסף צ'חנובר וראש המטה לביטחון לאומי בעבר פרופ' יעקב נגל ובנוסף נרתמו לסייע גם אנשי משרד החוץ והיסטוריונית דינה פורת מ'יד ושם'

נתניהו הוסיף כי ישראל ופולין הגיעו "לנוסח מוסכם של הצהרה משותפת בין ישראל לפולין ובסוף דברי אקרא נוסח זה באנגלית, במקביל להקראתו על ידי ראש ממשלת פולין ברגע זה.

"הקשרים עם פולין חשובים לנו, הם מושתתים על יחסי אמון. לישראל ולפולין אחריות משותפת לשימור זיכרון השואה. ברור לכל שהשואה הייתה פשע חסר תקדים. פשע שבוצע על ידי גרמניה הנאצית נגד האומה היהודית ובכללה יהודי פולין. ממשלת פולין הביעה הבנה לגבי משמעות של השואה כפרק הטרגי ביותר בתולדות העם היהודי".

לסיום אמר כי הוא והצוות המיוחד עמדו "על משמר האמת וקיימנו את חובתנו העליונה להבטיח את האמת ההיסטורית על השואה. כך נמשיך לפעול".

נתניהו וד"ר צ

נתניהו וד"ר צ'חנוברצילום: חיים צח, לע"מ

ד"ר צ'חנובר הוסיף: "אני רוצה להודות לראש ממשלת ישראל, מר נתניהו, ולראש ממשלת פולין, מר מורבייצקי על זה שהפקידו בידיי ובידיי חברי פרופ' יעקב נגל, את המשימה החשובה להבטיח שלא יהיה חוק, ולא תהיה מגבלה בעולם על השיח על השואה. השיח על השואה חייב להיות פתוח, ודברי אמת חייבים להישמע. משימה זו, לדעתי הושגה על ידי ביטול החוק".

חברו לצוות, פרופ' יעקב נגל, ציין כי "ההתייחסות שלי הייתה כאל משימה לאומית, לא פחות. כבן להורים ילידי פולין, ניצולי שואה, שחלק ניכר ממשפחתם נספה בפולין, כל הטיפול בנושא רגיש וכואב, זה נעשה על ידינו, למיטב הבנתי בחרדת קודש, בזהירות הנדרשת, וללא שום פשרות. המשימה הייתה לבטל את הסעיפים בחוק, מצד שני לשמר את האמת ואת מורשת החקר של האמת, תוך שימור יחסי השותפות והאמון עם פולין".

לדבריו, "ביחד עם יוסי, בשיתוף פעולה עם משרד החוץ בהובלתו של יובל רותם, אני חושב שהגענו לתוצאה מאוד מאוד טובה, לעם ישראל שעמדה בכל הקריטריונים. ומשפט אחרון - השואה היא בור שחור ואפל בעברו של העם היהודי. עלינו לשמור מכל משמר על האמת לגביה, ללמד את הדורות הבאים מה היה, ולוודא שישראל תהיה חזקה ועצמאית כדי שזוועה כזאת לא תוכל לחזור בשנית. אני מודה לראש הממשלה על האמון ועל המשימה שהוא הטיל עלינו, ולידידי, עוד צ'חנובר על העבודה המשותפת".