מתחם התחנה בירושלים ימשיך לפעול בשבת

הוועדה המחוזית דחתה את ההחלטה שהתקבלה במועצת העיר, וקבעה כי הפעילות במתחם תימשך גם בשבתות. קינג: "החלטה שמנוגדת לרצונם של רוב תושבי העיר". משה: "השבת הפכה לכלי משחק פוליטי"

חדשות כיפה חדשות כיפה 31/05/18 13:12 יז בסיון התשעח

מתחם התחנה בירושלים ימשיך לפעול בשבת
מתחם התחנה בירושלים, צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

הוועדה המחוזית החליטה היום (ה') לאשר את המשך פעילותו של מתחם התחנה בירושלים בשבת. ההחלטה התקבלה בעקבות החלטת ועדת הערר המחוזית לקדם תכנית להסדרת הפעילות במתחם שעד עתה פעל באישור חורג.

"במתחם פעלה במשך שנים תחנת רכבת היסטורית שחיברה את תל אביב לירושלים. בשלושים השנים האחרונות, לא פעלה רכבת במתחם והמבנים ההיסטוריים של התחנה עמדו נטושים. מבנים אלו שופצו והפכו חלק ממרכז פעילות תרבות ופנאי. בעקבות החלטת ועדת הערר המחוזית לקדם תכנית שתסדיר את המצב הסטטוטורי במתחם, אישרה היום הוועדה המחוזית תב"ע אשר מסדירה את השימושים למתחם", אמרה הוועדה.

חבר מועצת העיר, אריה קינג, הביע צער על המהלך, ואמר: "הוועדה המחוזית קיבלה לצערי הרב החלטה שמנוגדת לעמדת מועצת העירייה וכנגד רצון רוב מוחלט מתושבי ירושלים. העובדה שהשבת מחוללת במתחם התחנה היא בשל מדיניותו של ראש העיר בעשר השנים החולפות של קידום חילולי שבת בעיר.

"כחבר במועצת העירייה, אפעל בשיתוף פעולה עם כל שאר החברים שהשבת חשובה להם ונעשה כל מאמץ להשבת הסטטוס קוו במקום - סטטוס קוו שהופר על ידי ראש העיר ושותפיו בקואליציה".

סגנית ראש העיר ומחזיקת תיק הכספים, חגית משה, אמרה: "כפי שטענתי מלכתחילה, ולכן גם החרמתי את דיון המועצה בנושא - גורמים שונים במועצת העיר הפכו את הנושא לקלף מיקוח פוליטי כדי לקושש כמה קולות ולרצות את שולחיהם.

"לצערי זו אינה הפעם הראשונה בה הופכים את השמירה על קדושת השבת לכלי במשחק פוליטי.
מתחם התחנה הינו בבעלות רכבת ישראל וכל הפעילות בו לא חרגה מחוקי העזר העירוניים ומהסטטוס קוו. אני הראשונה שאצא נגד הפרת סטטוס קוו ואלחם על שמירת קדושת השבת בכל מקום, אך רק כשבאמת השבת לנגד עיני ללא כוונות למינוף פרסום או פוליטיקה קטנה.

"לגופו של עניין, ההחלטה בנושא זה נגעה לאישור תכנוני זמני גרידא, של המתחם, שניתן עד למרץ 2019. תמהני, מדוע התעוררו חברים בוועדת תכנון ובנייה לדון בנושא זה כבר עתה, בעוד שהרלוונטיות שלו תהיה הרבה לאחר הבחירות המוניציפליות ואולי חלק ניכר מחברי הועדה כבר לא יכהנו בה כלל?"

המועמד לראשות העיר ויו"ר "התעוררות", עופר ברקוביץ', בירך על המהלך ואמר: "אני שמח על החלטת הוועדה המחוזית, שאפשרה לשמור על מתחם התחנה פתוח לרווחת כל תושבי ירושלים. ההתנגדות למתחם נבעה ממניעים לא תכנוניים, מאחוריה עמדו אנשים שרצו לקרוא תיגר על החיים המשותפים של חילונים ודתיים בירושלים.

"המאבק שלנו והאמירות שלנו ניצחו את הקיצוניים. מתחם התחנה הוא סמל לסובלנות בעיר ואחד מעוגני איכות החיים החשובים בו. כלל הציבורים בעיר חייבים לנהוג בממלכתיות ובאחריות אחד כלפי השני. אם ירושלים לא תהיה של כולם היא לא תהיה".

חבר מועצת העיר הסרוג מטעם "התעוררות", אלעד מלכא, הוסיף: "מתחם התחנה הוא הפתרון לחיים משותפים בירושלים, לא הבעיה. אני מברך על החלטת הוועדה המחוזית ומקווה מאוד שבהמשך הדרך גם העירייה תשכיל לייצר מהלכים שיחזקו את ההכלה וההבנה ההדדית בעיר".

יו"ר סיעת "ירושלמים", פלר חסן-נחום, אמרה: "בסופו של דבר ניצחנו במאבק הזה, אבל לא בגלל עיריית ירושלים, אלא למרות. אני מאוד מודאגת מכך שבוועדה העירונית הקיצונים הם אלה שנתנו את הטון. היינו צריכים להילחם בכל הכח כדי שהוועדה המחוזית תעקוף את החלטת מועצת העיר ותקבע שלמרות הכל מתחם התחנה ימשיך לפעול בשבת.

"סיעת 'ירושלמים' הובילה את המאבק, ולשמחתי שאר הסיעות הפלורליסטיות הצטרפו אלינו. שוב הוכח שכשעובדים יחד, יש לנו כח פוליטי לא מבוטל. לקראת הבחירות חשוב לייצר גוש פלורליסטי חזק, ושהציבור יצא להצביע, כדי שנוכל לשמור על חיים נורמליים בירושלים".

 יו"ר "מצילים את ירושלים" והמועמד לראשות העיר, יוסי חביליו, אמר: "הוועדה המחוזית הציבה תמרור עצור בפני ניסיונות הכפייה למיניהם וצריך לברך על כך. מצער שעיריית ירושלים, שבויה על ידי גורמים קיצוניים ונזקקת לכך שאנשי המקצוע יצילו אותה מעצמה. אם למדנו דבר חשוב מהמאבק על עתיד מתחם התחנה הוא שלחץ ציבורי עובד.

"העובדה שההצעה הזו זכתה להתנגדות עזה שלנו, יש בה כדי להראות למי שצריך שכל ניסיון כפיה נוסף, יתקבל בהתנגדות אזרחית ופוליטית של הציבור הפלורליסטי בירושלים. הציבור צריך להצביע בבחירות למי שנאבקו בעבורו כעת ובעבר, ולא למי שבזמן ישיבתם בקואליציה, נתנו את ידם ושתיקתם להתדרדרותה של העיר".