מעלעל

"עולם קטן" בורחים מפלורליזם כמו מאש לעומת "מצב הרוח" שפותח את סוגיית ההסדר לדיון. וגם: איך הסתננה פרסומת גלויה למדיי לשו"ת הסלולרי? סיכום עלוני השבת

חדשות כיפה גלעד קוט 02/06/13 17:51 כד בסיון התשעג

מעל שאלת הרב הראשי, ושאלת שוויון בנטל וישיבות ההסדר - מרחפת שאלת זהות של הציונות הדתית. מצד אחד השמרנים ומהצד השני הליברלים. חלק מעורכי העלונים משאירים את הויכוח מחוץ לכותלי העלון, חלק מביאים דעות לכאן ולכאן וחלק ממש תופסים צד.

כך למשל בסוגיית הבחירות לרבנות הראשית: ב“עולם קטן“ פורסם לא מעט בשבועות האחרונים על המרוץ לרבנות תוך תקיפה מכוונת וממוקדת נגד הרב דוד סתיו. השבת התפרסמה בעלון "קריאה גדולה למען כבוד הרבנות הראשית לישראל", ע"י הרב שלמה אבינר. הרב כותב שהרבנות "היא אינה פקידות מטעם הממשלה, היא אינה רבנות מטעם. היא רבנות חופשית מכוח התורה... לא נוכל להסכים בשום פנים להעברת גוף הבוחר או חלק ממנו לאנשים רחוקי תורה ורחוקי מצוות“.

גם ב'גילוי דעת' לקחו צד. במאמר דעה שמתפרסם ללא הזדהות של הכותב (ככל הנראה מאמר של מערכת העלון), הכותב תוהה: "איך יתכן שכשהרב דרוקמן ראש ישיבת אור עציון וראש מרכז ישיבות בני-עקיבא, זקן רבני הציונות הדתית פונה לאחד הרבנים להסיר את מועמדותו כדי לסלול את הדרך להעמדת רב מוסכם הוא נענה בשלילה ובסירוב מוחלט?" ומזהיר ש"אם נבחר להמשיך בדרך הפלגנות ולא נקבל את דעתו החד משמעית של הרב דרוקמן להתאחד מאחורי מועמדותו של הרב יעקב אריאל, נפסיד גם הפעם במערכה והרבנות הראשית תחמוק לנו מבין האצבעות“.

באשר לשאלת ה“הסדר“, מציגים ב“מצב הרוח“ שתי גישות שונות לשאלה: עמיעד טאוב מסביר מדוע הארכת השירות של בני הישיבות היא בלתי נמנעת ואלישיב רייכנר טוען מנגד כי ”מזמן לא מדובר רק בפתרון טכני של שילוב צבא וישיבה, אלא במפעל תורני, חברתי וחינוכי שהצמיח דור של רבנים, מאות מחנכים, עשרות יישובים וגרעינים תורניים“. ב“עולם קטן“, מנגד, מציגים עמדה אחת. זה הכי קל. במאמר של הרב אורי סדן, "הכי נושאים בנטל", הוא מסביר לנו על מה שהצמיחו ישיבות ההסדר: אלפי אנשי חינוך, ואלפי בעלי בתים יראי שמיים שהשתלבו בכל תחומי החיים במדינת ישראל. במאמר נרחב נוסף של הרב יעקב עדס על לימוד תורה ונשיאה בנטל, נכתב בחריפות כנגד עניין שוויון בנטל: "הממשלה והכנסת, ומערכת התקשורת והעיתונות מדברות כל הזמן על עניין שוויון בנטל ששורשו בכפירה גמורה במי שאמר והיה העולם וכפירה גמורה בתורה משמים", "ואין נושאים בנטל גדולים יותר מאשר לומדי התורה שהם ההגנה והקיום של עם ישראל".

שו"ת סמס

שו"ת sms נועד בשביל לענות על שאלות קצרות, בד"כ של כן ולא, ובעיקר בשביל להצחיק את הקוראים (הרי עורכים את השאלות, ומכניסים את המעניינות שבהן). השבת גילינו יעד נוסף לשו"ת... פרסום! בשו"ת של 'באהבה ובאמונה' הופיעה השאלה הבאה: "האם שיטת אימאגו לשיפור הזוגיות היא כשרה?" והתשובה: "כן. טובה מאד. מותרת ומועילה. היא מלמדת שיחה נכונה. יש גם סדנאות לדתיים למשל: 0547554228" - עיין שם. מעניין מה המחיר המומלץ לצרכן?

ואם כבר, באותו השו"ת נשאלה שאלה האם מותר לעיוור למשש את פניה של הבחורה לצורך היכרות. התשובה נענתה בשלילה אבל גם בנזיפה: "אם אתה שולח סמ"ס כנראה שאינך עיוור, אז למה אתה מחטט בשאלות לא צנועות". יכול להיות ששאל בשביל חבר? ואם כ"כ לא צנוע, למה בחרתם לפרסם את השאלה? שאלה.

בקטנות

- מי אמר שאי אפשר לבקר דברי תורה? שני עניינים חשובים היו לנו בפרשת השבוע, מצוות ציצית ופרשת המרגלים (ענייני ארץ ישראל). מעניין היה לראות איך ב'יש"ע שלנו' דברי התורה התייחסו לפרשת המרגלים ו"טובה הארץ מאד מאד", וב'שבת בשבתו' הרוב המוחלט של דברי התורה התייחסו לעניין ציצית.

- 'מעט מן האור' חגג 700 עלונים, והתפאר "התחדשנו"! בעלון הקודם הבטיחו "מגליון 700 יותר תוכן פחות פרסום". העלון נראה כמעט אותו דבר. מלבד הכותרת הראשית לא מצאתי הרבה שינוי. ולגבי התוכן והפרסום, גם בזה אין הרבה שינוי, אולי בשבת הבאה.

- 'בראש יהודי' - בשבוע שעבר פרסם הרב יוני לביא בטורו מונולוג של רווק בן 40 שעושה חשבון נפש על דרכו. הרב לא הבהיר שמדובר במישהו אחר. מי שלא מכיר את הרב יוני לביא היה יכול להתבלבל בקלות ולחשוב שהרב הכותב כבר שנים על זוגיות, עדיין מחפש בעצמו את האחת בשבילו. וזה כנראה מה שקרה. השבוע מפרסם הרב הבהרה שלא מדובר בו אישית והוא מודה לכל הצעות השידוכים שהגיעו.

לפניות ישירות למעלעל: giladkot@gmail.com