• עקירת ישובים – עבירה ציבורית

    עבירה ציבורית, כמו מצוות ציבור, נעשית ע"י הציבור כולו באמצעות נציגיו הנבחרים, בדרכים ובשיטות הלגיטימיות על פי החוק, ועל פי הנורמות הציבוריות המקובלות. העם כולו עלול לשלם (חס ושלום) את מחיר ההכרעות הציבוריות השגויות והאסורות.

    הרב יואל בן נון

    03/11/04 00:00

  • ציונות דתית מלכתחילה

    אין אנו מסתפקים בארגון האומה הישראלית ובחיים בארץ בלבד. אנו מבקשים להיות שותפים בנתינת נשמה פנימית עמוקה, ובמימוש חזון הנביאים ודבר התורה במדינה זו. זיקתנו למדינת ישראל נובעת מתוך האמונה כי היא חלק בלתי נפרד ממימוש מלא של החזון אליו אנו מתקרבים.

    הרב יובל שרלו

    21/10/04 00:00

  • בתנועה אל יעד בלתי נודע *

    לעתים קורה כי החזון, שמטבעו אינו מוגדר היטב, נעשה עמום ומרוחק עד שהוא מאבד את משמעותו ואת כוחו המלהיב והסוחף. על מטרה מוגדרת כבר קשה להסכים במצב כזה; ומתוך כך עולים חילוקי דעות קוטביים באשר להצבת היעדים. או אז, העשייה מתפזרת ומתפוררת לרסיסים קטנים וגדולים...

    הרב עזריאל אריאל - רב היישוב עטרת

    19/10/04 00:00

  • אני דתי-לאומי?

    המדינה אינה מושלמת. שום דבר אינו מושלם עלי אדמות, אף אדם ואף ארגון. הרעיון שעליו מושתתת המדינה הוא תורה, הוא קודש. אלא שהמדינה בפועל היא עדיין בוסר, אבל אנו מאמינים בה. אנו בדרך הטובה, אך רק בראשית הדרך. העץ הוא טוב אך הפירות עוד לא בשלים....

    הרב שלמה אבינר

    19/10/04 00:00

  • ''כשרות חברתית''

    בתקופת משבר רוחני וחברתי, באמצע המאה ה19-, ראה ר' ישראל מסלאנט ענק הקודש והמוסר את שחיקת הערכים החברתיים כמקור כל צרה. הוא יסד תנועה תורנית והלכתית שכל כולה התמסרות מוחלטת לתיקון חברתי ומוסרי ע"י פיתוח הרגישות האישית. זו היא תנועת המוסר אשר האירה את שמי היהדות מאז ועד היום.

    הרב אברהם גיסר

    16/10/04 00:00

  • מגדל בבל

    פרשת מגדל בבל מהווה תמרור אזהרה גם בימינו. לא ניתן להתעלם מהמשימה הכלכלית הלאומית, ומהצלחתה לחלץ את ישראל ממשבר קשה. נתונים ציבוריים כלליים מורים על סימנים מובהקים להצלחה מסוימת של התהליך. ברם, אין אנו יכולים לעצום עין ולהתכחש למחיר היקר שנאלצו יחידים רבים מאוד לשלם.

    הרב יובל שרלו

    15/10/04 00:00

  • מתמיכות ומדמי אבטלה למעגל העבודה

    בשנים האחרונות קמו עמותות וארגוני צדקה וחסד רבים, העוסקים בתחומים מגוונים. נראה שבשל מצוקות כלכליות, הצרכים גדלים, ואשריהם ישראל שהם פותחים את לבם, ומי שיכול נותן מכספו, מתנדב בזמנו החופשי, תומך ומסייע לאחרים. המתנדבים בעם ברכו ה'. עם זאת, האם הקמתן של עמותות מעין אלו והרחבת היקף פעילותן, היא זו שהופכת אותנו לחברה יהודית בריאה וטובה יותר?

    הרב יהודה זולדן

    13/10/04 00:00

  • מותרותיך אינם קודמים לחיי חברך

    עד איזה גבול אדם חייב לתת צדקה? כל הזמן יש מגביות לצרכים מאד חיוניים, ואם יתן לכולם, מה יישאר בידו? באלו מקרים ניתן לתת מעשר כספים בלבד ולא יותר? באלו מקרים נאמר "המבזבז אל יבזבז יותר מחומש", ובאלו מקרים ישנה חובה לתת גם מעבר לכך?

    הרב שלמה אבינר

    13/10/04 00:00

  • ''משכיל אל דל'' - על עוני, תפקיד המדינה ותפקיד הקהילה

    בזמן שמדיניות הרווחה המסורתית התבססה על העברת כספים מסיבית לאוכלוסיות בעלות הכנסות נמוכות, החלה להישמע הטענה שמהלך זה לא הקטין את היקף העוני, ואולי אף תרם להגדלתו. יתכן שהסיבה לכך היא שדווקא העברת הכספים היוותה תמריץ להישאר במצב המאפשר את קבלת ההטבות - תהיות אלה בדבר דרכה של מדינת הרווחה מחייבות בחינת סוגיה זו מהזווית התורנית.

    הרב עדו רכניץ

    13/10/04 00:00

  • צדקה ציבורית – בין 'מדינת רווחה' ל'קהילת חסד' *

    במאמר זה איננו מבקשים לדון במכלול הסוגיות הכלכליות, החברתיות, המוסריות והעקרוניות של מדיניות זאת, אלא להרהר בשאלה אחת בלבד, והיא: על מי מוטלת האחריות הציבורית לדאוג לשכבות החלשות?

    יצחק גייגר

    13/10/04 00:00

  • עולם חסד ייבנה - (חברה ישראלית אידיאלית)

    האם החברה נושאת באחריות לרווחתו של הפרט, או שהאחריות לכך מוטלת על כתפי כל יחיד ויחיד? ובמונחים הלכתיים: מה גדרה של מצוות צדקה המוכרת לנו מהתורה, האם רק הפרט חייב במצוה זו או גם הכלל?

    הרב יעקב אריאל

    13/10/04 00:00

  • להפוך את המכינות לישיבות הסדר

    לפני כמה שנים הקמתי מכינה על פי ברכתו ועידודו החם של הרב, שבמשך כל השנים ראה בכך תרומה כבירה לחיזוקו של צה"ל יחד עם תורת ד'. אלא שבזמן האחרון, שאלה חדשה ניצבת לפני לאור פניות רבות של חיילים בשטח...

    הרב שלמה אבינר - ראש ישיבת עטרת ירושלים

    12/10/04 00:00

  • ארץ ישראל לשמה

    אשרינו שזכינו לחזור לציון ולהיות עסוקים במאבק על ארצנו. כמובן, לא על הבית אנו נאבקים, כי כל אחד יכול להשיג לעצמו בית במקום אחר, אלא על ארץ ישראל אנו נאבקים, או ליתר דיוק על המצוה הגדולה של יישוב הארץ על ידי עם ישראל.

    הרב שלמה אבינר

    28/09/04 00:00

  • יהונתן פולארד – ''רבינו'' במסירות נפש

    כאשר אנו נאבקים למען יהודי אחד, בזה אנו אומרים שאנחנו אוהבים את עם ישראל ואוהבים כל אחד מישראל. ואנו ניאבק עבור כל אחד מישראל!

    הרב שלמה אבינר

    23/09/04 00:00

  • ''כולכם''!

    עיקר ייעוד התורה לא בא לפתור את בעייתו של האדם הפרטי, ואין הזכייה האישית בגן העדן עומדת במוקדה. וודאי שגם לאלה יש מקום, ובשעה שעומד אדם לדין הוא נידון על מעשיו, אולם מוקד תשומת הלב של התורה הוא המוקד הלאומי והכלל ישראלי...

    הרב יובל שרלו

    09/09/04 00:00

  • לא תשחית

    שמירה על העולם, הקפדה על שיקולים אקולוגיים, ניסיון לצמצם את השימוש בכלים חד פעמיים ולהיות שותף בחתירה למיחזור – אינם עניינם של אנשי שמאל בלבד, או של אלה שאופק מבטם אינו מביט אל הקודש ואל הרמות היותר גבוהות של הקיום.

    הרב יובל שרלו

    26/08/04 00:00