לראשונה: מסלול הסדר לבעלי צרכים מיוחדים

בישיבת הגולן בחיספין מתכוננים לקליטה של לתלמידים בעלי צרכים מיוחדים. התלמידים יוכלו להיכנס למסלול ההסדר דרך הישיבה ובכך לשלב גם שירות צבאי. הרב יואל מנוביץ' ראש ישיבת הגולן אומר לכיפה: "נהיה אנשים טובים יותר"

חדשות כיפה גלעד כהן, חדשות כיפה 22/10/19 14:23 כג בתשרי התשפ

לראשונה: מסלול הסדר לבעלי צרכים מיוחדים
תלמידי ישיבה | למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה, צילום: פלאש 90, גרשון אלינסון

שערי ישיבת הגולן בחיספין ייפתחו השנה לראשונה גם לתלמידים בעלי צרכים מיוחדים. 24 תלמידים יוכלו להיכנס למסלול ההסדר דרך הישיבה ובכך לשלב גם שירות צבאי. בישיבת הגולן שזכו במכרז שמחים על ההזדמנות ואומרים לכיפה: "נרוויח מכך שנהיה אנשים טובים יותר".

היוזמה של שילוב תלמידים בעלי צרכים מיוחדים התחילה אצל מולי יסלזון, מנכ"ל איגוד ישיבות ההסדר היוצא. יסלזון פנה למשרד העבודה והרווחה והציף בפניהם את הסוגיה של אותם נערים עם צרכים מיוחדים נשארים לבד, אחרי שחבריהם הולכים לישיבות ההסדר ומתגייסים לצה"ל

"יש לנו מצגת של ההיסטוריה של ישיבת הגולן והכותרת שלה היא 'הנני שלחני'", אומר ראש הישיבה, הרב יואל מנוביץ'. "ישיבת הגולן רואה את עצמה כשליחה בכל מיני מובנים. הרעיון הזה של לשלב חבר'ה בעלי צרכים מיוחדים מאוד מתאים לרוח הישיבה". הרב מנוביץ' מדגיש כי היוזמה הייתה באמת של איגוד ישיבות ההסדר, מולי יסלזון שפנה למשרד העבודה והרווחה. "הוא הציף בפניהם את הסוגיה שבה יש נערים עם צרכים מיוחדים שחברים שלהם עומדים בפני שוקת שבורה אחרי שחברים שלהם הולכים לישיבות ההסדר ומתגייסים".

לראשונה: מסלול הסדר לבעלי צרכים מיוחדים

לראשונה: מסלול הסדר לבעלי צרכים מיוחדיםצילום: הותר לשימוש


יש שלושה גורמים ששותפים לעניין: איגוד ישיבות ההסדר, צה"ל וישיבת הגולן. הצעירים שיגיעו ללמוד בישיבה ולהצטרף למסלול ההסדר הם צעירים עם אוטיזם קל או פיגור קל. אנשים שצה"ל מגייס כמתנדבים. "זה מאוד מתאים שזה נמצא בישיבת הגולן שאנחנו מוקפים בבסיסים צבאיים. זה זמין ונוח. הם יכולים בבוקר להתנדב בצבא ולאחר מכן יוכלו להשתלב בלימוד בישיבה".

בישוב חיספין כבר מתכוננים להגעתם של התלמידים. הישוב ברמת הגולן שיפץ שלוש דירות לטובת התלמידים החדשים. בכל דירה יהיה להם מטבח וינסו ליצור להם גם תחושה של בית, אבל גם להרגיש חלק מהישיבה. מי שינהל את הפרוייקט הוא הרב אלון קלימיאן, בעבר רב במכינה קדם צבאית ומ"פ במילואים. בישיבה יתכוננו גם מנטלית לפרויקט המיוחד ויעשו ערב הכנה לכל התלמידים ומקווים שגם הישוב עצמו ייקח חלק ויהיה שותף.

אנחנו נרוויח להיות טובים יותר

סך הכל, מדובר ב-24 תלמידים כתקן ראשוני לטובת הפרויקט המיוחד.  הרב יואל מנוביץ' מאמין כי גם התלמידים בישיבה וגם הישוב עצמו ירוויחו מהפרויקט ומיוזמה הראשונית הזאת. "אנחנו נרוויח להיות טובים יותר. השיקול הוא שהתלמידים שלנו יהיו טובים יותר. החבר'ה ילמדו איתם. לא כולם יהיו מסוגלים ללמוד יום שלם. החבר'ה יהיו חברים שלהם. זה יעשה את הישיבה טובה". 

כרגע הפרויקט נמצא בשלב המיונים של הצעירים המבקשים לקחת חלק במסלול ההסדר. המועמדים שמגיעים, צריכים שמשרד העבודה והרווחה יכיר בהם. המסלול לא מיועד לצעירים עם פיגור קשה. אבל, עדיין זה נותן מענה להרבה מאוד משפחות שמחפשות מענה. 

הרב יואל מנוביץ' מספר לכיפה כי בחודש אלול הוא חיתן תלמיד של ישיבת הגולן בשם שלום לב, בחור נכה במאה אחוזים. לב התחתן עם בחורה נכה גם כן והקימו בית בישראל. "שלום לב למד בישיבה כאשר מי שטיפל בו הם התלמידים עצמם בישיבה. על כל המשתמע מכך", מספר הרב מנוביץ'. "שלום הוא אסיר תודה גדול לישיבה. אבל אני חושב שישיבה קיבלה יותר ממה ששלום קיבל".