עלייה של 46 מיליארד שקלים בגירעון הממשלה לעומת השנה שעברה

סך ההוצאות של הממשלה הסתכמו בחודש יולי ב-40.4 מיליארד שקלים: 37.2 מיליארד שקלים מתוכם הושקעו על הוצאות משרדי הממשלה, לעומת 2.7 מיליארד שקלים לתשלומי ריבית על החוב הממשלתי

חדשות כיפה חדשות כיפה 05/08/20 18:45 טו באב התשפ

עלייה של 46 מיליארד שקלים בגירעון הממשלה לעומת השנה שעברה
ישיבת ממשלה, צילום: חיים צח/לע״מ

חטיבת המאקרו ותקציב באגף החשב הכללי חושפת היום (ד') את גירעון התקציב הממשלתי, כאשר נראים זינוקים אדירים עקב משבר הקורונה. הגירעון המצטבר לשנת התקציב 2020 - בחודשים ינואר עד יולי נמדד גירעון בסך 70.2 מיליארד שקלים לעומת גירעון בסך 24.0 מיליארד שקלים בתקופה המקבילה אשתקד. בחודש יולי האחרון נמדד הגירעון בסך של 12.0 מיליארד שקלים, לעומת חודש יולי אשתקד בו נמדד גירעון תקציבי בסך של 2.0 מיליארד שקלים, זינוק של 10 מיליארד שקלים.

סך ההוצאות של הממשלה הסתכמו בחודש יולי ב-40.4 מיליארד שקלים, לפי הפירוט הבא: הוצאות משרדי הממשלה 37.2 מיליארד שקלים, מזה המשרדים האזרחיים 30.8 מיליארד שקלים ומערכת הביטחון 6.4 מיליארד שקלים. לעומת זאת על תשלומי ריבית על החוב הממשלתי יצאו 2.7 מיליארד שקלים, ופירעון קרן וריבית למוסד לביטוח לאומי0.5 מיליארד שקלים.

מצב ההכנסות גם הוא נראה חמור, סך הכנסות הממשלה בחודשים ינואר עד יולי הסתכמו ב-178.7 מיליארד שקלים, קיטון נומינלי של -12.1% לעומת ההכנסות בתקופה המקבילה אשתקד. כשסך הכנסות הממשלה הסתכמו בחודש יולי ב-28.4 מיליארד שקלים.  

לפי החשב הכללי החל מחודש מרץ החלו להתבטא ההשפעות של משבר הקורונה על המשק הישראלי ועל הפעילות התקציבית. משבר הקורונה משפיע באופן משמעותי הן בצד ההוצאות והן בצד ההכנסות, השפעה המתבטאת בעליה בהוצאות הממשלה ומנגד בירידה בהכנסות ממסים, ובכך שהביטוח הלאומי אינו מפקיד עודף הכנסות על הוצאות שנוצר מפעילותו עד לסוף חודש יולי, על מנת לשמור יתרות לחודשים הבאים בהם צפוי המוסד לסיים בגירעון תזרימי. כנגזרת מההשפעות אלו גדל הגירעון למימון.