טראמפ: כספי סיוע? רק לידידות של ארה"ב

במהלך נאום "מצב האומה" המסורתי, הבהיר נשיא ארה"ב: "כמו שאנחנו מחזקים חברויות ברחבי העולם, כך אנחנו משיבים חזרה למתנגדינו". ביחס לאיראן אמר: "מבקש מהקונגרס לטפל בפגמים בעסקת הגרעין הנוראית"

חדשות כיפה חדשות כיפה 31/01/18 08:58 טו בשבט התשעח

טראמפ: כספי סיוע? רק לידידות של ארה"ב
דונלד טראמפ, צילום: JStone / Shutterstock.com S M L XL Size Guide

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, נשא הלילה (ד') את נאום "מצב האומה" המסורתי, עם תחילתה של שנתו השנייה בתפקיד. בין היתר, במהלך נאומו קרא טראמפ לחברי הקונגרס לדאוג שכספי הסיוע שמעניק הממשל האמריקאי "יגיעו רק לידידותיה של ארה"ב ולא לאויבינו".

טראמפ התייחס להכרה בירושלים כבירת ישראל, ואמר: "בחודש שעבר אימצתי החלטה שהתקבלה פה אחד כמה חודשים קודם לכן בסנאט - הכרתי בירושלים כבירת ישראל. זמן קצר לאחר מכן עשרות מדינות הצביעו בעצרת הכללית של האו"ם נגד זכותה הריבונית של ארה"ב להכרה זו. משלמי המסים האמריקנים הנדיבים שלחו לאותן מדינות מיליארדי דולרים מדי שנה.

"לכן אני מבקש הערב מהקונגרס להעביר חוקים שיסייעו להבטיח שהכסף האמריקני לסיוע חוץ ישרת תמיד את האינטרסים האמריקנים וילך רק לידידותיה של ארצות הברית ולא לאויבינו. כמו שאנחנו מחזקים חברויות ברחבי העולם, כך אנחנו גם משיבים חזרה למתנגדים שלנו".

בנוגע לאיראן אמר טראמפ: "כשהעם באיראן התקומם נגד פשעי המשטר שם, לא נותרתי שקט. אנחנו עומדים עם העם באיראן במאבקו לחופש. אני מבקש מהקונגרס לטפל בפגמים בעסקת הגרעין הנוראית".

טראמפ התייחס גם לאיום הטרור וכן ליריבות עם סין ורוסיה, ואמר: "כחלק מההגנה שלנו, עלינו לשקם ולחדש את ארסנל הנשק הגרעיני שלנו, בתקווה שלא נשתמש בו, אלא כדי להפוך אותו לכל כך חזק כך שירתיע כל פעולה תוקפנית. אולי יום אחד בעתיד יהיה רגע קסום שבו כל מדינות העולם יחברו יחד לחסל את הנשק הגרעיני שלהן. למרבה הצער, אנחנו עדיין לא שם.

"מחבלים שמטמינים פצצות בבתי חולים אזרחיים הם מרושעים. כשהדבר אפשרי אנו עוצרים אותם לחקירה, אבל כשאין ברירה - עלינו לחסלם. עלינו להיות ברורים: הטרוריסטים אינם סתם פושעים. הם לוחמי אויב בלתי חוקיים. גם כשהם נתפסים מעבר לים, יש לנהוג בהם כטרוריסטים.

"בעבר באופן טפשי שחררנו מאות על מאות מהמסוכנים שבהם, רק כדי לפגוש בהם שוב בשדה הקרב. כך למשל מנהיג דאעש אבו בכר אל בגדאדי. לפיכך אני מבטיח שוב - חתמתי על צו שמנחה את שר ההגנה ג'יימס מאטיס לבחון מחדש את המדיניות הזו ולהותיר את מתקני המעצר בגואנטנמו פתוחים".

בהתייחסות לצפון קוריאה אמר טראמפ: "שום משטר לא דיכא את אזרחיו בצורה מלאה או ברוטלית יותר מאשר הדיקטטורה האכזרית בצפון קוריאה. המרדף של צפון קוריאה לטילים גרעיניים עלול בקרוב מאוד לאיים על המולדת שלנו. אנחנו מנהלים קמפיין של לחץ מקסימלי כדי למנוע את זה. ניסיון העבר לימד אותנו כי שאננות וויתורים רק מזמינים תוקפנות ופרובוקציה".