הערב: נאום נתניהו בעצרת האו"ם

ראש הממשלה ינאם הערב מעל בימת עצרת האומות המאוחדות ויעסוק באירן ובמשא ומתן עם הפלסטינים. נתניהו הגיב על תמיכת טראמפ בפתרון שתי המדינות: "צריך לבחון את המושג 'מדינה'"

חדשות כיפה מירב כהן 27/09/18 11:20 יח בתשרי התשעט

הערב: נאום נתניהו בעצרת האו"ם
טראמפ ונתניהו, צילום: Kobi Gideon / GPO

ראש הממשלה נתניהו צפוי לנאום הערב (ה') בפני העצרת הכללית של האו"ם בניו יורק. נאומו של ראש הממשלה ידוע כמתודי במיוחד ומעורר כותרות רבות. 

ראש הממשלה נפגש עם מנהיגי מדינות רבות המהלך העצרת שהחלה שלשלום (ג'), ובהם נשיא גואטמלה ג'ימי מוראלס, הודה לו על העברת שגרירות גואטמלה לירושלים. כמו כן, נפגש עם ראש ממשלת בלגיה שארל מישל, וכן עם קנצלר אוסטריה סבסטיאן קורץ. בנוסף בשעות הלילה נפגש נתניהו עם נשיא מצרים עבד אל פתאח א-סיסי ודן עמו קרוב לשעתיים ודנו בהתפתחויות האזוריות ובמצב בעזה.

במסיבת עיתונאים משותפת שקיימו נתניהו וטראמפ אמר נשיא ארה"ב: "אוהב את פתרון שתי המדינות". האמירה הגיעה במענה לשאלת כתב בנושא 'עסקת המאה', לפיתרון הסכסוך הישראלי-פלשתיני, אותה מתעתדת ארה"ב להציג בחודשים הקרובים. "אני סבור שפתרון שתי המדינות הוא הטוב ביותר כרגע. אינני יודע מה חושב עליו נתניהו אבל אני מאמין שהוא חושב כמוני", הוסיף הנשיא האמריקאי.

במסיבת עיתונאית שהתקיימה מאוחר יותר הבהיר טרמפ את עמדתו: "אם הישראלים והפלסטינים רוצים מדינה אחת, זה בסדר מצדי. אם הם רוצים שתיים, זה גם בסדר מצדי". עם זאת, הוסיף כי הוא סבור שפתרון של שתי מדינות "סביר יותר".

בהמשך,העניק ראש הממשלה תדרוך לכתבים הישראלים. על המשבר המטוס הרוסי אמר: "שמעתי תמיכה רחבה של ארה"ב בישראל, בהקשר לאירוע הספציפי הזה ובכלל. באתי עם בקשות ספציפיות וקיבלתי כל מה שביקשתי", הדגיש נתניהו. "יש לנו יעד לשמר ככל הניתן את התיאום הביטחוני עם רוסיה, ומצד שני לאפשר לישראל להגן על עצמה בכל הרמות"

כשנשאל ראש הממשלה על תמיכתו של טראמפ בפתרון שתי המדינות טען כי "יש לבחון מה משמעות המושג 'מדינה'". נתניהו הוסיף כי "כל אחד מפרש את המונח 'מדינה' אחרת. לא עסקתי במונח, אלא במהות. ישראל לא תוותר על השליטה הביטחונית ממערב לירדן כל עוד אני ראש ממשלה"

בעצרת התקיים דיון נגד אנטישמיות שארגן ארגון אונסק"ו, אליו סרב ראש הממשלה ללכת בגלל ההטיה הברורה של הארגון לטובת הפלסטינים:"לא משנה מה יאמרו באונסק"ו, הכותל המערבי אינו שטח פלסטיני תחת כיבוש, ומערת המכפלה, מקום קבורתם של אברהם ושרה, יצחק ורבקה, יעקב ולאה, אינו אתר מורשת פלסטיני. פרישתנו מאונסק"ו ב-2017, הייתה אמירה מוסרית ברורה של ישראל וארה"ב. אם וכאשר אונסק"ו יעצור את ההטיה שלו נגד ישראל, יפסיק להכחיש את ההיסטוריה ויתחיל להתייצב לצד האמת, ישראל תתכבד להצטרף מחדש"