האם הרבנות הראשית עדיין רלוונטית?

"בהנהגה נכונה הרבנות יכולה להיות מוסד שתופס מקום חיובי וחשוב בחיים, ובהתנהלות אחרת היא תהפוך למוסד מיותר. כרגע היא אינה רלוונטית לרוב אזרחי המדינה" | הרב אביה הכהן בשאלות קשות על התנהלות הרבנות הראשית

חדשות כיפה הרב אביה הכהן 30/04/20 15:45 ו באייר התשפ

האם הרבנות הראשית עדיין רלוונטית?
הרב אביה הכהן, צילום: הדס פרוש, פלאש 90

קראתי מכתב של הרב יצחק יוסף שבו הוא קורא לתשובה ולחשבון נפש בעקבות הקורונה וזה העלה לי מחשבות שונות שאת חלקם אכתוב בדברי הבאים.

רבים, גם דתיים, חושבים שהרבנות כבר לא רלוונטית. מאידך יש רבים שהעניין בנפשם ואפילו יראו ככפירה בעיקר בעצם ההרהור והערעור. כנגד אלו אני רוצה להקדים ולומר: איני יודע מה אתם משלמים על נאמנותכם לרבנות, אני באופן אישי אם לא הייתי נאמן לרבנות הייתי יכול לסדר את עצמי כלכלית. היו שנים שכמעט כל יום הגיעו אלי טלפונים שביקשו שאערוך חופה ללא רישום ברבנות. הייתי יכול לקבל משכורת קבועה לו הייתי נענה לבקשות אלו.
כמוני רבים היו יכולים לערוך חופות רבות והיכולות שלנו למוטט את הרבנות היא קלה מאוד. איני מבקש כבוד על הסירוב שלי לערוך חופות אלו אלא רק הקשבה. טלפונים רבים שהגיעו אלי התחילו בבקשה לעריכת חופה מחוץ לרבנות והסתיימו ברישום במשרדי הרבנות. 

ובכן, אי אפשר לחיות בלי חנות מכולת, ואי אפשר בלי בנק. אפשר לחיות בלי רבנות. נתוני הפתיחה של הרבנות אינם נוחים. הרבנות הראשית משפיעה גם על חילוניים, רפורמים, וקונסרבטיבים שאינם נאמנים להלכה האורתודוקסית. על אף נתוני פתיחה קשים אלו אני חושב שבהנהגה נכונה הרבנות יכולה להיות מוסד שתופס מקום חיובי וחשוב בחיים, ובהתנהלות אחרת היא תהפוך למוסד מיותר. כרגע היא אינה רלוונטית לרוב אזרחי המדינה, וגם לדתיים רבים המוסד אינו משמעותי, מלבד משרד רישום. ברגע שישנם חופות מחוץ לרבנות גם העניין הזה הופך לחסר משמעות.

כאן המקום להעיר. עריכת חופות על ידי כל עובר אורח יכולה להוביל אותנו לאנדרלמוסיה שקשה לתאר. כבר נתקלתי בכמה סיפורי אשת איש קשים שרישום מסודר היה מונע אותם. האינטרס הראשון של הרבנות היה צריך להיות שהרבנות תהפוך לרבנות של כולם, אבל היא לא! הרבנות נלחמה למען סיום כהונתו של הרב ריסקין. באותם ימים עיתונאים חרדים עלובים פגעו בכבוד תורתו של הרב. שני הרבנים הראשיים מילאו פיהם מים ואמרו שזה רק עניין פרוצדורלי.... הרבנים הראשיים היו יכולים לדבר על כבוד תורה, אך הם שתקו. הרב ריסקין הוא רב עיר וזכויותיו רבות, והוא מייצג אוכלוסיות רחבות. הרב ריסקין הציע את עצמו כמועמד למועצת הרבנות הראשית. הרבנות הייתה צריכה להתחנן לפניו שיציע את מועמדותו וכך לתת לפלח אוכלוסייה גדול נציגות, אבל היא בחרה להישאר בשטיבלך של עצמה. אגב כשפגעו ברב ריסקין מלבד רבני צוהר רק הרב דרוקמן והרב אליעזר מלמד הבינו שיש גבולות שלא עוברים ויצאו נגד הדיבורים המכוערים. כל צדיקי הרבנות והחרד"לים שתקו. 

הרב אריה שטרן

הרב אריה שטרןצילום: פלאש 90. יונתן זינדל

למצב הגרוע של הרבנות יש אחראים רבים, ונזכיר רק אחד – הרב טאו. כשהרב דוד לאו נבחר בנאומו הוא אמר תודה לרב טאו שכידוע בחש מאחורי הקלעים והוא שהביא לבחירתו. היה ביכולתו של הרב טאו להפוך את הרבנות לרבנות של כולם, אך הוא וחסידיו דאגו שהיא תהפוך ללא רלוונטית גם לרוב הציבור הדתי. 

עכשיו חוזר הסיפור. פוליטיקאים מש"ס נאחזים בעניינים פרוצדורליים על מנת לפגוע ברב אריה שטרן. לא אני אמנה את מעלותיו של הרב שטרן ואזכיר רק מעלה אחת - הרב שטרן הוא איש של שיח. לפני שהקימו את 'גיור כהלכה', הרב רבינוביץ' והרב דרוקמן ביקשו להיפגש עם הרב יוסף והם סורבו (האם הרב יוסף היה דוחה את גדולי הציבור החרדי?). באותם ימים הרב טאו יצא בכרוזים עם כינויי נאצה כנגד יוזמות בענייני גיור. אם רק היה שיח ודיבור אני מניח שארגון 'גיור כהלכה' לא היה קם.
הרב היחידי מן הרבנות הראשית שהיה מוכן לשוחח ולדון בדיבור של הלכה עם רבני 'גיור כהלכה' היה הרב שטרן. עכשיו הם רוצים למחוק גם את הרב שטרן, האם עדיין יש לנו חלק ונחלה כלשהי ברבנות?  השאלה אם הרבנות תמשיך תלויה בהרבה שאלות שלא דנו בהם כאן, אבל אחד מן הנושאים החשובים זו השאלה האם היא מייצגת את מירב חלקי ציבור שומרי המצוות, או שהיא משרד של מפלגה.