איך נתנהג במשבר כלכלי? "יצירתיות היא שם המשחק"

בדרך למשבר כלכלי בעקבות משבר הקורונה? הדרכים להתמודדות איתו ולעברו בהצלחה יחסית. "היכולת שלנו להתמודד עם משברים ולא לקרוס בהם טמונה ביציבות שלנו ובנוכחות שלנו"

חדשות כיפה כרמי אור 16/03/20 16:44 כ באדר התשפ

איך נתנהג במשבר כלכלי? "יצירתיות היא שם המשחק"
ניהול פיננסי, צילום: pexels

יש איזה קטע עם משברים, הם מעצימים את הכל. והמשבר הזה הגיע יחד עם ההכנות לפסח וקיבלנו את כל הילדים בבית וחלק מהמשכורות כבר לא ייכנסו ואולי מגיע לכם דמי אבטלה ואולי אתם עסק עצמאי והכל עליכם, גם העובדים שלכם. והכאוס חוגג. האנשים הכי שפויים ויציבים סביבי, מאבדים את עצמם בתוך ים המידע ובליל הדעות.

מה שבטוח זה שאנחנו בתקופה הזויה. מה שבטוח זה שיהיה מיתון הקיץ. לא בטוח שנצליח לעבור אותו כפרטים, אבל השוק יתאושש מתישהו כי ככה תמיד היה. היכולת שלנו להתמודד עם משברים ולא לקרוס בהם טמונה ביציבות שלנו ובנוכחות שלנו.

היכולת שלנו לעמוד איתנים מול המציאות מגיעה מתוך ידיעה איפה אנחנו נמצאים ולאן אנחנו הולכים. ואם אתם לא מרגישים שאתם תמצאים במקום של ידיעה, זה הזמן לאחוז במקום הקיים.

אני רואה לאורך השנים כל מיני התמודדויות כי משברים לא חייבים להיות גלובאלים, הם יכולים להגיע למישהו פרטי ממש סתם ככה. ההבדל בין מי שמצליח לנשום ולהחזיק את הראש מעל המים לבין מי שטובע חס ושלום, נמצא בדיוק בנקודה שבה יש שקיפות והבנה. בנקודה שבה אני יודעת מה נדרש ממני כרגע ומה נדרש ממני במשבר הבא.

לקוחות שלי שבונים קרן חירום, אלה שתקופה מסויימת בחיים הגבירו מאמץ, הרוויחו יותר ממה שהוציאו והוציאו פחות ממה שהכניסו וצברו תקציב של שלושה עד שישה חודשי קיום כדי שבמקרה של פגיעה בהכנסה הם יכולים לעבור שלושה חודשים לפחות ללא צורך באשראי. זה לא תקציב שאמור לכלול ביגוד או ריהוט חדש, אלא תקציב שמאפשר קבלת החלטות מתוך שקט. תקציב שמאפשר הישארות במקום המגורים, המשך חינוך יציב לילדים והוצאות שוטפות של מיסים ומזון. נכון, זה לוקח זמן לבנות את התקציב הזה ובטח לא קשור עכשיו, אבל תזכרו שצריך.

ארכיון

ארכיוןצילום: יונתן זינדל, פלאש 90

ועכשיו לנוהל חירום: אנא – קבלו בהבנה שזה זמן חירום. לא יעזור להתעלם. מקסימום יישאר עודף.
כשאין כסף, פשוט לא קונים. גם לא בתשלומים (עליהם אני לא ממליצה בכל מקרה).

כל ההרגלים מוטלים בסימן שאלה. רגילים להתקלח שעה? לייבש את כל הכביסה במייבש? להזמין פיצה פעם בשבוע? - אולי אפשר לוותר, לנסות משהו אחר. רגילים להכין שמונה סוגי סלטים ושני קינוחים מושקעים לשבת, תנסו שבת אחת בלי ותראו מה זה עושה. למה כל זה? פשוט כי יש מצב שנצטרך את התקציב לדברים הרבה יותר דחופים וחשובים כמו לחם או תרופות. יכול להיות שלא, אבל גם יכול להיות שכן... כן, מזון הוא אחד הסעיפים הכי משמעותיים בהתייעלות. תחשבו כמה מזון בסיס אתם קונים וכמה פינוקים. ובנוסף, משפחה ישראלי ממוצעת זורקת לפח שליש מהמזון שהיא קונה – אז יש פה סעיף שממש אפשר די בקלות לבנות אותו מחדש.

חשבו מסלול תעסוקתי מחדש. אם יש לכם מקצוע שנמצא בקבוצת סיכון, תרחיבו את הפעילות שלכם לאזורים אחרים. עולם התעסוקה משתנה כל הזמן. תקפידו להיות בתנועה. מוביליות תעסוקתית תציל אתכם בזמני משבר.

תדאגו לתזרים שיכסה את כל ההוצאות החיוניות. בתקופה כזו צריך לעבוד עם תקציב מסודר ולא להיות מופתעים. השלב הראשון הוא ליצור מיפוי של חייכם עד כה (יש טבלה באתר שלי) ולהבין איך תתנהלו מעכשיו על פי תקציב. אפשר לנהל את המעקב השוטף בטבלת אקסל, אפשר בקבוצת וואצאפ משותפת ואפשר בפלטפורמות דיגיטאליות מעולות כדוגמת ריזאפ Risup.

אם אתם לא זכאים לדמי אבטלה או שהעסק שלכם בהאטה, זה הזמן לעצור את ההפקדה לחסכונות ואת תשלומי המשכנתא לשלושה חודשים ולחזור לשלם אותם כשהמשק יתאושש. אל תקחו הלוואות לצריכה שוטפת – הלוואות צריך להחזיר ועם הרבה ריבית. אל תפתחו קרנות השתלמות למחיה או לסגירת המינוס, הן נכס פיננסי פנטסטי ללא מס רווח הון שבהכרח תצטרכו בעתיד.

אם אתם לקראת רכישה של דירה, החלפת מטבח, שידרוג רכב, שיפוץ המקלחת – עצרו – זה יכול לחכות כמה חודשים עד שהמצב יתייצב ותדעו מה קורה. נצלו את הזמן להרים כסף מהרצפה – כלומר – לבדוק את כל החיובים והוראות הקבע, לראות שאתם סגורים על החבילות בסלולר, להבין את מערך הביטוחים, לבטל מנוי למגזין שאף אחד לא קורא ולעשות גביית חובות ממי שאפשר. מומלץ לפנות זמן ולצאת לעזור למי שצריך. זה לא חייב להיות בישולים ליולדת או למבודדים, זה יכול להיות כל דבר שאתם טובים בו ויועיל למישהו אחר.

כמה מילים על פסח – לכל משפחה יש את המנהגים שלה. לחדש מצעים לכל המיטות ומפת חג לשולחן. לחדש כלים, לחדש בגדים, לתת מתנות, להכין סעודת מלכים – אז עכשיו המציאות מכריחה אותנו להתכנס למהות החג – והגדת לבנך. זהו, כל מה שצריך זה פסח מצה ומרור והגדה אחת שנוכל לקרוא בה יחד עם ילדי המשפחה. ממילא אנחנו לא יודעים איך ייראו השבועות הקרובים או עם מי נוכל לחגוג את החג – אנא, באמת – זכרו שמצעים מכובסים ופרח מהגינה יכולים לעשות את החג מספיק חגיגי ונוצץ ואת התקציב העודף נשמור בצד כדי שהחגיגות תהיינה טובות ושמחות גם בשבועות וגם בראש השנה. באמת חבל על המתח והמחסור שעלולים לבוא אם נמשיך כרגיל.

יצירתיות היא שם המשחק. ושמחה כמובן. שמחת הבחירה והשפע. כי בואו נודה על האמת, יש לכולנו יותר מידי מהכל (בטח אם נשווה לשני דורות אחורה) אז בואו נפסיק להתבכיין ונתחיל לראות את הטוב. 

הכותבת היא יועצת כלכלית ומחברת הספר "לא חייבת כלום לאף אחד" – מדריך פרקטי לניהול כלכלי בעולם משתנה