אחרי ההתפרקות: זה הזמן להציץ בגיליון הציונים של ממשלת בנט-לפיד

הממשלה האחרונה שירתה אותנו רק שנה - השרים והפרשנים מהללים אותה ובימין מקלסים ושמחים שהתפרקה. פיזורה של הממשלה זו גם הזדמנות לבדוק בכנות מה השיגו לפחות חלק מהשרים ואיפה כשלו בענק

כרמי יוגב כרמי יוגב 23/06/22 12:22 כד בסיון התשפב

אחרי ההתפרקות: זה הזמן להציץ בגיליון הציונים של ממשלת בנט-לפיד
תמונת החברי הממשלה בבית הנשיא, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

משהו הציק לי בשידורים החיים של ערב ההכרזה של בנט ולפיד על פיזור הכנסת ויציאה לבחירות. חברי הממשלה טענו שזו היתה ממשלה מצוינת, מתפקדת ומועילה. אחריהם חזרו על הדברים פרשנים רבים וכתבים. ההחלטה לסיים את פעילות הממשלה שנה ושבוע היא בגדול, ציון נכשל לממשלה ולקואליציה. קצת קשה לצייר את זה אחרת.

מצד שני זו גם הזדמנות לבדוק בכנות מה השיגו לפחות חלק מהשרים עצמם מול ההצהרות עם כניסתם לתפקיד. אה וכוכבית אחת חשובה, שנה במשרד ממשלתי זה מעט מאוד זמן, עד שנכנסים, שממנים אנשים, שלומדים, מגבשים מדיניות ומקבלים תקציב. ועדיין אם הממשלה מצוינת שווה לבדוק אובייקטיבית עד כמה שניתן.

ראש הממשלה נפתלי בנט

יו"ר מפלגת ימינה נפתלי בנט. הצליח להקים ממשלה כשהוא עם שישה מנדטים בלבד, אבל בניגוד להבטחות בבחירות העביר את המושכות ללפיד והקים קואליציה עם עבאס. הוא מנע או דחה לכל הפחות בחירות חמישיות. לעת עתה צריך לתת לו קרדיט על מניעת ההסכם עם איראן, על המשך התקיפות בסוריה, עם קצת קרדיט לנתניהו שבנה בזמנו את הציר המתאם.

בנט מתלבט

בנט צילום: Yonatan Sindel/Flash90

בנט ידע למנף את הסכמי אברהם, שוב קצת רכב על הצלחתו של ראש הממשלה הקודם. בנט היא ראש ממשלה קצת פחות מעונב וגם איפשר צעידה ביום ירושלים, אולי בגלל שומר חומות בכל מקרה. במבחן התוצאה כראש ממשלה הוא מחויב לעסוק גם במדיניות וגם בפוליטיקה, אז מדינית יש לו הצלחה בנושא איראן, כישלון בלהביא שלום בין רוסיה לאוקראינה, מינוף היחסים עם המפרציות ובכנסת, לא כל כך הלך.

ציון: מספיק, לא לפה וכנראה גם לא לשם

שר החוץ וראש הממשלה החליפי יאיר לפיד

שר החוץ יאיר לפיד, ראש הממשלה הנכנס גם היה אמון על המשחק הפוליטי וכשל, הקואליציה קרסה, את המושכות קיבל מתוך הג'נטלמניות של בנט. במשרד החוץ יכול לפיד לסמן וי על שיקום היחסים עם טורקיה בעזרת הנשיא הרצוג, בשיח פתוח עם האמריקנים ועוד. מצד שני עובדי משרד החוץ עדיין מרגישים שלא סופרים אותם, נעשו מיניים לא תמיד ראויים והוא עד כה מנווט בסדר מול המשבר שבין אירופה לרוסיה.

לפיד. בנט מנהיג אמיץ

לפיד.  צילום: Yonatan Sindel/Flash90

ציון: כמעט טוב ישקף

שר האוצר אביגדור ליברמן

שר האוצר אביגדור ליברמן, הצליח להעביר תקציב זה חשוב ועומד לזכותו, אבל התקציב התאפשר גם מתוך היציבות הכלכלית יחסית שייצרה הממשלה קודמת למרות הבחירות ולמרות הקורונה. ליברמן מצידו הצליח לחלק מחדש את העוגה התקציבית. פחות לחרדים, אפילו פחות בהתיישבות ביו"ש. מצד שני לליברמן ישב על הוריד אלי אבידר, הציק לו. יוקר המחייה, הדלק המאמיר, מחירי הדיור שהבטיח להוריד ואפילו ים ההבטחות להפוך אותנו למדינה חילונית יותר לא כל כך מתכתבים עם המציאות. 

ליברמן נגד החרדים

ליברמן  צילום: Flash90

ציון: לא עבר!

שר הבטחון בני גנץ

שר הבטחון בני גנץ, בסך הכל השנה האחרונה לא היתה לו רעה, הוא היה שותף בהקמת ממשלה "ללא ביבי". הוא היה חבר בקבינט, הקים ועדת חקירה לצוללות, מינה יחד עם הרמטכ"ל אלופים, המשיך בקו המערכה שבין המלחמות בסוריה, נהנה משקט יחסי בעוטף אולי גם הוא בגלל הגיבוי שקיבל בשומר החומות. מצד שני, רק אחרי שורה של פיגועים בלב הארץ הצליח להעיר את הצבא לפעול באופן תקיף יותר בצפון השומרון, מבצע שובר גלים שמנהל הצבא יכול היה לצאת מוקדם יותר ואולי לחסוך חיי אדם. גנץ בעיקר מצטער כרגע שאת מינוי הרמטכ"ל הבא לא החל כבר בחודש שעבר.

גנץ, המשמר הלאומי יורחב

גנץ צילום: Tomer Neuberg/Flash90

ציון: מגיע לו ציון טוב בעיקר כי הצעדים שעושה מערכת הביטחון החזירו את השקט לרחובות

שרת התחבורה מרב מיכאלי

שרת התחבורה מרב מיכאלי - בעבודה לא היו דרמות גדולות זה נכון, אבל חוץ מלצלם סרטון ברכבת על גובה הטמפרטורה היו לה לשרה עוד הבלחות? התחבורה הציבורית לא משהו תחת הנהגתה, גם לא ביטחונם של הנהגים. הרכבת הקלה זה בכלל בקדנציות הקודמות.

ההחלטה הדרמטית בעיקר שלקחה הוא הקמת נתיבי תחבורה נוספים שלא בטח שיועלו ועוצר התקציבים והפרויקטים ביו"ש. ולמרות ההצהרות שלה על הקצאת רציפים ריקים למען נמלים פרטיים, זה לא קרה ויש ים אוניות שממתינות שבועות מול חופי ישראל. נראה לי שכשרת התחבורה, היא נכשלה או נכשלות. איך אומרים?

מרב מיכאלי

מרב מיכאלי צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

ציון: נכשל

השר לביטחון הפנים עמר בר לב

השר לביטחון הפנים עמר בר לב, תסתכלו ימינה ושמאלה ותשאלו את עצמכם, יש פחות תאונות דרכים? פחות אלימות בגנים הציבוריים? פחות אלימות במגזר הערבי? רגע.. כאן נרשמה ירידה קלה לאור מאמץ שהושקע אבל בתוך שבועיים חזרנו אל הנתונים הנוראיים של השנה שעברה.

הרגשתם השנה בטוחים יותר? כמות המבקשים רישיון לאקדח מלמד שלא. שורת הפיגועים העימותים ופליטות הפה של השר לבטחון פנים מלמדות שכשל בתפקידו וגם בלשנו ואפילו יותר מפעם אחת.

עמר בר-לב

עמר בר-לב צילום: Meir Vaknin/Flash90

ציון: נכשל 

שרת החינוך ד"ר יפעת שאשא ביטון

שרת החינוך ד"ר יפעת שאשא ביטון, נתחיל בהתחלה, מבחינתה הקורונה לא בדיוק ביקרה כאן, היא לא תמיד שיתפה פעולה עם החלטות הממשלה בנושא. רבים ראו בעובדה שהיא באה מהשטח בשורה חשובה. זה נכון שהיא הצליחה למרות הרעשים לבצע רפורמה בבגרויות וזריך לזקוף את זה לזכותה, הי השיגה יעד שהציבה. מהצד השני, כבר כמה ימים שהילדים שלכם מתחילים בעשר או בכלל לא הולכים לבית הספר היסודי.

מערכת החינוך על אף היותה מתוקצבת בלמעלה מ- 67 מיליארד שקלים נמצאת בקריסה, אין מורים, אין גננות, אין סייעות.. המנכ"לית שלה לא יודעת להבטיח האם יפתחו מספיק כיתות וגנים בשנה הבאה. ההגעה לחודשי הקיץ ולסופה של הממשלה כשבכאוס נמשך וכך גם השביתות יזכרו לחובתה. מהפכה אחת לא מספיקה, היא הבטיחה הרבה יותר.

שאשא ביטון, מרגיעה את הישראלים

שאשא ביטון צילום: Yossi Aloni/Flash90

ציון: מספיק

שר המשפטים גדעון סער

שר המשפטים גדעון סער, במשרד המשפטים הרגישו ממנו גיבוי לאורך הדרך, על אף רצונו לערוך לא מעט רפורמות הוא הצליח לקיים שיח פנים משרדי ולשנות גם קצת מבפנים. הוא מינה יועצת משפטית שרצה וגם את סגנה. יש לו רשימה ארוכה של שופטים שמינה. יחד עם עם זאת לא הצליח להביא להפרדה בתפקיד היועמ"ש, הסדר שביקש לעשות בתחום המזונות והגירושין נתקע.

יש גם מקום לשאול האם לא תרם במשהו לקריסתה הסופית של הקואליציה כשפעל בהמון כח ורעש סביב תקנות יו"ש. בסה"כ במבחן של הצהרות השר עם כניסתו לתפקיד לבין מה שעשה בשנה האחרונה הוא ראוי לציון טוב לכל הפחות לתפיסתו.

סער

סער צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

ציון: טוב, לפחות על פי תפיסתו הפוליטית

השרה להגנת הסביבה תמר זנדברג

תמר זנדברג, השרה להגנת הסביבה. זנדברג היא בית ספר למשילות אם תרצו, עם כניסתה לתפקיד החלה באיוש אנשיה ואנשים בעלי תפיסה דומה לשלה בכל הצמתים המרכזיות שנוגעות למשרדה. משרדה הוא זה שהעלה את רעיון העלאת המס על החד פעמי מתוך רצון לצמצם לכלוך בסביבה. יאמר לזכותה שהיא פעלה לקדם שיתופי פעולה ושאכפת לה מסביבה.

היה חסר בעיקר שיח עם קבוצות אחרות, גם מעבר לקו הירוק יש טבע וצריך לשמור עליו, המס על החד פעמי פגע בחלשים. מצידה מסיימת זנדברג קדנציה טובה, מינוי אנשי שלומה וקביעת מדיניות במשרדה.

זנדברג

זנדברג צילום: Avshalom Sassoni/Flash90

ציון: מצדה היתה קדנציה טובה, ימים יגידו

השר לשירותי דת מתן כהנא

השר לשירותי דת מתן כהנא, הגיע ישר מתא הטייס הכי קרוב לאקווריום שמקיף את ראש הממשלה, הוא היה איש סודו ואיש אמונו של בנט לאורך הדרך. כהנא ביקש לרפורמות בחיבור שבין הדת למדינה. רפורמה בכשרות, עד כה עברה בחלקה הראשון. הרפורמה בגיור נעצרה. הוא לא הצליח להזיז הרבה רבני רשויות מתפקידם, הוא כן הצליח לקבוע קריטריונים ברורים, כך שמדובר בהצלחה יחסית. מועצות דתיות קיבלו בזכותו יותר נשים ובחלקן הן אף עומדות בראשן.

יאמר לזכותו שהשיח החשוב של צביון המדינה היהודית הונח על השולחן לא פעם והרבה בזכותו. על עצם הדיון והוויכוח לתפיסתו לשם שמים ובהתחשב בעובדה שהיה בתפקיד שנה בלבד ובלי הניסיון הפוליטי. כמעט טוב זה גם הציון שאולי היה מעניק לעצמו.

כהנא

כהנא צילום: Olivier Fitoussi/FLASH90

ציון: מספיק טוב

שר הבריאות ניצן הורביץ

שר הבריאות ניצן הורביץ, לא הצליח לו עם חברת הכנסת זועבי, הוא היה אחראי להביא אותה ואמור היה גם להיות זה שמוצא את הדרך אל ליבה. הרפורמות השונות שביקש לקיים למען הסטודנטים לרפואה לעת עתה על הנייר בלבד ולא מן הנמנע שנראה מצדם שוב הפגנות ושביתות. האחיות והרופאים ממשיכים לחטוף מכות, לא נראה שמערכת הבריאות ואו הנגישות שלה קודמה.

ניצן הורביץ

ניצן הורביץ צילום: Photo by Flash90

הטיפול בקורונה היה לו קל יותר מקודמיו בימים שלאחר החיסונים, סביר להניח שהוא עצמו לא קרא את הספר איך לנצח מגפה כיוון שוויתר מהר מידי על עמדות בדיקת הקורונה לנכנסים בנתב"ג, 10,000 חולים בימים האחרונים מוכיחים שהיה קצת נמהר מידי. רגע, הוא הצליח לשנות בטפסים אמא ואמא אבא ואבא ולהפסיד תורמי דם רבים ואסור לשכוח שההתעקשות שלו על חמץ בבתי החולים הביאה לרעידת האדמה הראשונה שטלטלה את הקואליציה. 

ציון: נכשל ישקף את מידת האין הצלחה

כדי שזה לא יהיה ארוך מידי אתייחס בקצרה לעוד כמה שרים, אל דאגה לא לכולם.

שר התפוצות נחמן שי ושרת העלייה והקליטה פנינה תמנו שטה

שר התפוצות נחמן שי, לא הצליח להביא לשלום בכותל, לא היה נוכח מספיק בשיח שבין יהודי התפוצות לישראל, מצד שני היה אהוד היכן שהגיע לבקר אבל זה לא היה מספיק.

ציון: לא מספיק

שרת הקליטה והעלייה, פנינה תמנו שטה. יהודי אוקראינה לא הגיעו בהמוניהם, גם לא יהודי אתיופיה, עולים רבים ממדינות שונות הגיעו ארצה כעולים, קיבלו דרכון וכסף כסל קליטה והופ נעלמו בחזרה. גם היא קיוותה לעשות יותר ולא נראה שבממשלה הנוכחית היא הצליחה

ציון: לא הצליחה לעשות יותר מדי

שר התקשורת יועז הנדל 

יועז הנדל שר התקשורת, מי אמר סיבים ולא קיבל? יאמר לזכותו שהיה עקשן מרגע כניסתו לקדם את הנחת הסיבים. בכל מקום שהיה צריך התערב בנושא ודיבר עם ראשי הרשויות, הוא נתן מענה לפריפריה, הוא דחק וצעק והצליח לבדו לחולל מהפכה. מגיע לו שאפו!! יחד עם זאת הוא התבאס לגלות שהרפורמה בטלפונים הכשרים שביקש להעביר סופגת זעזועים ובכל זאת הוא נאבק שתכנס לתוקף לעת עתה. בסך הכל מהעקביים בשרי הממשלה וכמעט היחיד שלקח דגל הניף אותו והצליח במשימה, בדיוק כמו בשייטת.

יועז הנדל בכנסת

יועז הנדל בכנסת צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

ציון: הצליח במשימה שהעמיד לעצמו

שרת האנרגיה קארין אלהרר. ההחלטה שלה עם כניסתה לתפקיד לעצור את חיפושי הגז הוכחה כטעות איומה, חוסר הבנה וחוסר קריאת המפה. ישראל איבדה שנה יקרה וחבל. הציון שלה הוא נכשל עם כוכבית אדומה.

שרת הפנים איילת שקד

שרת הפנים איילת שקד, חוק איחוד משפחות צריך לעמוד לזכותה, גם הגדלת המספר של וועדות הקבלה כדי להגדיל את מספר המתיישבים ברמת הגולן הוא נקודה חשובה. אבל היו גם רפורמות שלא הצליחה לקדם ולא תמיד הצליחה לסייע להתיישבות שחשובה לה בגלל ביקורת מהשותפים.. נדמה שהיא יכולה לסכם את הקריירה כשרת הפנים בחמישים חמישים. אולי אם היתה יודעת שימיה של הממשלה קצרים כל כך היתה עושה דברים בקצב אחר, ההודעה שלה על 8 יישובים מעבר לקו הירוק שיקבלו מענקי המראה מלמדת לאן נוטה ליבה

שקד

שקד צילום: Yonatan Sindel/Flash90

ציון: בינוני


יש כמובן עוד שרים ועוד מה לכתוב, אבל התמונה האמתית היא שלמרות הנאמר באולפנים, לא תמיד היה מדובר בממשלה נעימה, זוכרים את העימותים בין בנט לשרת החינוך שאשא ביטון, את שביתת המורים אתם מכירים, גם את שאלת מי יראיין את הרמטכ"ל.. את ההתפטרות של השר אלי אבידר ומה לעזאזל עושה השר למודיעין שטרן אלעזר

 אז יש שרים שעבדו בממשלה הנוכחית ויש שרים שפחות. מצוינת? קצת נסחפנו. היו ממשלות טובות יותר בעיני ,אפילו היתה כזאת בעבר תחת נתניהו (לא בקדנציה האחרונה). בהגינות יש שרים שנעלמו ותפקידם לא ידוע ויש שרים שלקחו את ההצהרה ההיא של לפיד באנו לעבוד ועשו והצליחו להגיע ליעדים שסימנו.

 

כרמי יוגב, יועץ תקשורת ואסטרטגיה, זליגר שומרון. לשעבר כתב מדיני