שאל את הרב | עדיף לבנט לעבור לבלפור אחרי תשעה באב

כפי שסוכם, בנימין נתניהו יעזוב את המעון ברחוב בלפור עד ה-10 ביולי - ראש חודש אב, ויפנה את מקומו לבנט. אך האם ההלכה מתירה מעבר לדירה חדשה בתשעת הימים? ומה עם שיפוץ וקניית רהיטים חדשים? הרב ברוך אפרתי מסביר

הרב ברוך אפרתי הרב ברוך אפרתי 24/06/21 20:50 יד בתמוז התשפא

שאל את הרב | עדיף לבנט לעבור לבלפור אחרי תשעה באב
בנט, יעדיף להיכנס אחרי ט' באב, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

כפי שפורסם לאחרונה, ראש הממשלה היוצא בנימין נתניהו, סיכם עם ראש הממשלה הנכנס נפתלי בנט כי יפנה את מעון ראש הממשלה הרשמי ברחוב בלפור בירושלים עד ה-10 ביולי. למי שלא בקיא בלוח השנה העברי מדובר בראש חודש אב ותחילת תשעת הימים לפני צום ט' באב. 

שאלנו את הרב ברוך אפרתי מה ההלכה אומרת על כך שבנט ונתניהו צפויים לעבור דירה בימים אלו, והאם מותר להם לשפץ את הבתים החדשים ולקנות רהיטים חדשים במהלך הימים בהם לא נוהגים כלל להתחדש.

תשובת הרב ברוך אפרתי: 

יש להתיר שיפוץ מעונו הרשמי של ראש הממשלה בתשעת הימים משתי סיבות:

א. מדובר בצרכי רבים, משום שנוכחותו במקום הממלכתי מועילה למדינה, כך שיארח שם נציגי ממשל לניהול המדינה, ונציגים מחוץ לארץ כמנהג ראשי המדינות בימינו. ובכעין זה התיר בערוך השולחן (בסימן תקנא בסעיף ז), שהשווה צרכי רבים לצרכי מצווה שהתיר הרמ"א לבנותם גם לאחר ראש חודש אב.
 
ב. אסור לבנות בניין של שמחה כמבואר במסכת מגילה (דף ה). גם בניין של הרווחה אסור (כפי שכתב בבית יוסף בשם הר"ן ובמג"א סק"ז - 'כל בניין שאין צריך לו, רק להרווחה, אסור'). אולם במעון ראש הממשלה לא מדובר בשיפוץ רק לשם הנאה ויופי אלא בעיקר לצרכי דיור, ניהול ובטחון. וכתב בשולחן ערוך בשם הירושלמי 'אם היה כותלו נוטה ליפול, אף על פי שהוא בניין של שמחה, מותר לבנות'. והעיר הט"ז- 'אפילו אם אין בו סכנה, אלא הפסד, גם כן מותר'.

על כן, מותר לשפץ את המקום לשם צרכי ניהול שגרת היום של ראש הממשלה שם.

לגבי מעבר ראש הממשלה לגור שם בפועל במהלך תשעת הימים, מעיקר הדין מותר, משום צרכי רבים ומעוד טעמים. גם קניית רהיטים מותרת, אם הם לשימוש הניהול התקין של בית ראש הממשלה כאיש ציבור.

אולם אמרו חכמינו 'סימנא מילתא היא', שישנו ערך לעבור למקום בזמן שיש בו הארת פנים על ישראל, ולא בזמן שאנו נזופים בו משמים, כימי תחילת אב. לכן אם הדבר אינו פוגע בניהול המדינה, עדיף לעבור לאחר תשעה באב.

כל זה רק להלכה, בבחינת יגדיל תורה ויאדיר. אך למעשה, יש לשאול את הרבנים הראשיים לישראל, האחראים על ענייני ההלכה הממלכתיים במדינה, וכל אשר יורו נעשה ונשמע.

הרב ברוך אפרתי

הרב ברוך אפרתיצילום: באדיבות המצולם