דת ומדינה: מה צפוי בכנס החורף?

השבוע חזרו חברי הכנסת לכיסאותיהם במליאה, ובחדרי הוועדות. כנס החורף של הכנסת ה-20 עומד בפתח, וכרגיל סוגיות דת ומדינה מסרבות לרדת מסדר היום. תני פרנק נותן את תמונת המצב על הצפוי באשר לסוגיות דת ומדינה בכנס החורף והאם המצב הקיים ניתן לשינוי?

חדשות כיפה תני פרנק 25/10/17 15:32 ה בחשון התשעח

דת ומדינה: מה צפוי בכנס החורף?
כנסת ישראל, צילום: Nati Shohat/Flash90.

שבת

המאבקים סביב השבת במרחב הציבורי לא פסקו מבחינת הפוליטיקאים החרדים גם במהלך פגרת הקיץ. האירוע המשמעותי היה כינוסן המשותף של שלושת מועצות גדולי התורה של המפלגות החרדיות ממנו יצאה קריאה לחברי הכנסת והשרים להיאבק ככל הניתן בנושא זה, גם אם לא במחיר של פירוק הקואליציה.

כמה נושאים תלויים ועומדים עשויים להגיע להכרעה או לפיצוץ; טרם נמצא פתרון מסודר לעבודות הרכבת בשבת, והדבר נתון לפתחו של שר העבודה והרווחה, חיים כץ. נושא הכדורגל בשבת עומד ותלוי בבג"ץ וניכר שאם הממשלה לא תפעל בנושא, שופטי בג"ץ עשויים להורות על אכיפת חוק שעות עבודה ומנוחה כך ששחקני הכדורגל העותרים יוכלו שלא לשחק בשבת, מה שעשוי להביא להשבתת ליגות הכדורגל. גם הדיון הנוסף בבג"ץ על המרכולים בשבת שהתקיים לפני מספר חודשים טרם הגיע להכרעה, והשופטים היושבים בדין עשויים להכריע במהלך כנס החורף. אם הם לא יהפכו את ההחלטה לאשרר את חוק העזר העירוני של עיריית תל אביב שהסדיר את פתיחת המרכולים בשבת בעיר, הפוליטיקאים החרדים ייאלצו לקדם חקיקת נגד בכנסת והמאבק יחודש.

 

כשרות

פסק הדין הדרמטי שניתן באמצע ספטמבר בדיון הנוסף בבג"ץ הכשרות שהפך את ההחלטה בפסק הדין המקורי, הצית תגובות נזעמות מצד הרבנות והפוליטיקאים החרדים, זאת בתזמון קרוב לפסילת חוק הגיוס, מה שהגביה את הלהבות נגד בג"ץ. פסק הדין מאפשר לראשונה פתח לכשרות אלטרנטיבית, ואכן החלו להתגבר יוזמות מעין אלו שמאתגרות את המונופול של הרבנות בנושא. לא מן הנמנע שהחרדים לא יתנו לשיירה הזו לעבור, וינסו להעביר חוק עוקף בג"ץ שיאטום את הפתח ויותיר את צרכני הכשרות הבסיסית נתונים לחסדיו של מערך הכשרות הקיים כיום על מבנהו המחייב שינוי מהיסוד.

בנוסף לכך, רפורמת הכשרות של הרבנות שנולדה בלחץ בג"ץ אחר שהוגש כדי לפתור את בעיית העסקת המשגיחים ישירות באמצעות בעלי העסק, צפויה להגיע לדיונים נוספים בכנסת ואף עשויה לכלול הליך חקיקה. מהצד השני, ח"כ רחל עזריה עשויה לקדם את הצעת החוק שכתבנו בתנועת נאמני תורה ועבודה לשבירת מונופול הכשרות ויצירת תחרות בשוק.

 

כותל

מתווה הכותל אמנם הוקפא במפתיע במהלך כנס הקיץ הקודם, אך גם כאן העתירה של הרפורמים והקונסרבטיבים עודנה תלויה ועומדת בבג"ץ. אם השופטים יחליטו להתערב ולפסול את הקפאת המתווה, הדבר עשוי ליצור משבר נוסף בין ראש הממשלה שיזם את המתווה הקודם לבין ראשי המפלגות החרדיות שאמנם נתנו למתווה המקורי לעבור אך התעקשו לאחר מכן על ביטולו או הקפאתו. במקרה זה עשויים הח"כים החרדים לקדם את הצעת החוק שמבטלת הלכה למעשה את מתווה הכותל ומקבעת את השליטה בכל רחבות הכותל בידי המגזר החרדי בלבד.

 

גיור

חוק הגיור שקידם שר הפנים אריה דרעי נבלם בלחץ יהדות התפוצות וגורמים אחרים בקואליציה כמו השרים אביגדור ליברמן, משה כחלון ונפתלי בנט, אך הדדליין שניתן להגעה לפשרה הוא עד ה-1.1.18. עד אז הסכימו נציגי התנועה הרפורמית והתנועה הקונסרבטיבית לדחייה בבג"ץ בו הם מבקשים הכרה בגיורים שנערכו במסגרת התנועות בישראל לעניין רישום במרשם האוכלוסין וחוק השבות. אם לא תושג פשרה במסגרת הוועדה המיוחדת שהקים ראש הממשלה לצורך כך בראשות השר לשעבר משה נסים, המאבק יתחדש וחוק הגיור של דרעי שמבקש לפגוע במתגיירים בבתי הדין הפרטיים בארץ, כולל אלה מהציונות הדתית ומהמגזר החרדי, יחזור לסדר היום של הכנסת והממשלה.

 

לסיכום, כנס החורף השלישי של הכנסת הנוכחית לא צפוי להיות שונה מאוד מקודמיו – החרדים עדיין עומדים במוקד המאבק נגד כל תיקון של מצב העניינים המעוות של יחסי דת ומדינה, ובצד השני עומדים בעיקר שופטי בג"ץ, לעתים בלית ברירה – כתוצאה מכך שהממשלה נוטה לגלגל את תפוח האדמה הלוהט לכיוונם באופן תדיר.

עם זאת, הכינוס המיוחד של שלושת מועצות גדולי התורה מעיד יותר מכל על דבר אחד – לחרדים זו הממשלה הטובה ביותר אי פעם ואין כמעט שום דבר שיגרום להם להביא לפירוקה, בטח ובטח שלא על רקע סוגיות דת ומדינה. כך שכל חברי הכנסת החוששים מביצוע צעדים אמיצים לשיפור יחסי דת ומדינה יכולים לצאת מנקודת הנחה שלא במהרה יפרשו החרדים מהקואליציה, וניתן להביא לשיפור שירותי הדת – כבר בכנס החורף הבא עלינו לטובה. כעת הכדור בידיים שלהם.

                                             הכותב הוא ראש תחום דת ומדינה בתנועת נאמני תורה ועבודה

תני פרנק

תני פרנקצילום: נעם פיינר