תנועת עזרא קוראת לחניכיה: אל תסעו לפולין

מדריכים רבים בתנועה הביעו את חששם כי הסיורים המסורתיים במחנות ההשמדה יתפרשו, לפי היוזמה הפולנית החדשה, כעבירה על החוק. מזכ"ל התנועה במכתב לשגריר הפולני: "יש גבול לציניות, מי שלא מכיר ולוקח אחריות על חלקו בשואת העם היהודי לא יכול להמשיך ו'להנות' מהכסף שלו"

חדשות כיפה משה ויסטוך 29/01/18 12:20 יג בשבט התשעח

תנועת עזרא קוראת לחניכיה: אל תסעו לפולין
בעזרא החליטו לבטל את המסעות לפולין. תמונת ארכיון, צילום: פלאש 90. יוסי זליגר

בעקבות יוזמת החקיקה בפולין, תנועת עזרא החליטה לקרוא לחניכיה להפסיק לקיים את המסעות לפולין, אשר במסגרתם מבקרים חניכים רבים במסגרות שונות במחנות ההשמדה, כך עלה ממכתב ששיגר המזכ"ל לשגריר פולין בישראל.

בעקבות אישור החוק הפולני בפרלמנט המקומי, לפיו ייאסר כל אזכור שיקשור את העם הפולני למשי השואה, פנו מדריכים רבים למזכ"ל, שאול דה מלאך, והביעו את חששם מהביקור בפולין.

לדבריהם, מסעות אלו עלולים להתפרש על ידי הממשל הפולני כמתריסות וכמי שבאות לקשור את האוכלוסייה המקומית לפשעי הנאצים, זאת בניגוד לחוק המתהווה.

דה מלאך המליץ לכלל חברי התנועה לבטל לאלתר את כל הנסיעות לפולין ובמכתב ששיגר לשגריר המדינה בישראל הוא סיפר על רחשי ליבם של החניכים וכתב כי "החוק שנחקק אמש בפרלמנט קובע מאסר של עד שלוש שנים למי שמקשר את העם הפולני לשואה. לצערנו, העם הפולני קשור לכך. מחשש לשלומם, אנו קוראים לאלפי חניכנו ומדריכינו להימנע מיציאה למסעות לימודיים אלו. איננו יודעים כיצד יפעלו גורמי האכיפה בפולין".

מזכ"ל התנועה, דה מלאך

מזכ"ל התנועה, דה מלאךצילום: תנועת עזרא

עוד הוא כתב כי "לא כרתנו חוזה עם ההיסטוריה וכחלק מהמסע לפולין, חניכנו לומדים על הפרק החשוך והנורא בתולדות ישראל והעולם כולו. חלקים נרחבים נכתבו בו בשותפות העם הפולני לרצח העם היהודי השיטתי. המחנות על אדמת פולין, השומרים שהעלימו עין, בני הכפרים ומשתפי הפעולה שעמדו מנגד".

"לצערנו, בעוד צאצאי הנספים באים ללמוד על העץ שנגדע על אדמת פולין", הוא המשיך במכתבו, "צאצאי אותם שעמדו מנגד נהנים מהכנסה כלכלית. יש גבול לציניות, מי שלא מכיר ולוקח אחריות על מעשיו ועל חלקו בשואת העם היהודי לא יכול להמשיך ו'להנות' מהכסף של העם בו פגע".

לסיום ציין דה מלאך, "צר לנו על הקריאה לביטול מסע חינוכי זה המחבר את הדור הצעיר של העם היהודי לזוועות שעליהם אנו אומרים "לא עוד" אך משהחליטה ממשלת פולין לחוקק חוק פוגעני שכזה, אנו נדרשים למעשה חינוכי ולאחריות כלפי העבר והעתיד".