"התלכדות זירות": המציאות החדשה עמה מתמודדת מערכת הביטחון

שר הביטחון ערך תדריך לכתבים צבאיים והתייחס לשלל הזירות המעסיקות את מערכת הביטחון: "פעלנו לאורך שנים תחת הנחה שניתן לקיים עימותים מוגבלים, היום ישנה תופעה בולטת של התלכדות זירות" | ברבעון הראשון של 2023 הכפילה הממשלה את קצב התקיפות בסוריה

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 20/04/23 18:53 כט בניסן התשפג

"התלכדות זירות": המציאות החדשה עמה מתמודדת מערכת הביטחון
גלנט בביקור בזירה הצפונית | , צילום: David Cohen/Flash90

בתדרוך ביטחוני לכתבים צבאיים שערך היום (ה'), סקר שר הביטחון יואב גלנט את הזירות השונות הנוגעות לישראל. בדבריו, אמר גלנט כי אנחנו מצויים בסוף עידן העימותים המוגבלים. גלנט הציג את המציאות החדשה: "אנו נמצאים בפני עידן ביטחוני חדש בו ייתכן איום ממשי בכלל הגזרות בעת ובעונה אחת. פעלנו לאורך שנים תחת הנחה שניתן לקיים עימותים מוגבלים אבל זו תופעה שהולכת ונעלמת. היום ישנה תופעה בולטת של התלכדות זירות".

מהדברים עולה כי איראן היא הכוח המניע בהתלכדות הזירות, היא מעבירה לשלוחיה משאבים, אידיאולוגיה, ידע והכשרה. "התלות הגוברת של כל המערכות באיראן, גורמת להם למתוח למולנו את הגבולות ולהעז יותר", אמר השר. 

הזירה האיראנית: "חשה ביטחון עצמי גובר"

גלנט אמר כי איראן קרובה מאיי פעם ליכולת גרעינית צבאית. "מול האיום הזה צריך לפעול באחת משתי הדרכים: פעולה צבאית או איום צבאי אמין. איראן חשה ביטחון עצמי גובר - לתפיסתה המערב מורתע וחסר כלים אפקטיביים כנגדה. בזמן שישראל עסוקה מול השלוחים של איראן, היא מתעצמת כלכלית וצבאית והדבר מקנה לה מרחב פעולה. זה דבר שצריך להדיר שינה מעיניי העולם כולו ומעיניי ישראל". 

הזירה הצפונית: "פוגעים באופן שיטתי ביכולות מודיעין וצבאיות"

מערכת הביטחון ממשיכה לפגוע באופן שיטתי בנכסים וביכולות איראניות במרחב. "לא נאפשר לאיראן להקים צבא איראני בסוריה, לא נאפשר להפוך את רמת הגולן ללבנון ולא נאפשר שהאדמה הסורית תהיה מקפצה לנשק מתקדם לכיוון לבנון. על כל זה אנו עובדים בהיקף גדול". גלנט ציין כי מאז כניסתו לתפקיד, ברבעון הראשון של 2023 הכפילה הממשלה את קצב התקיפות בסוריה. "אנו פוגעים באופן שיטתי ביכולות מודיעין וצבאיות". 

הזירה הפלשתינית: "פעולות ממושכות יותר ועצימות יותר"

גלנט התייחס גם לזירת יהודה ושומרון והסוגיה הפלשתינית: "החלשות הרשות והמנגנונים מעמידה אותנו בפני החלטות ביטחוניות משמעותיות. במקומות בהם הרשות לא פועלת זה מחייב אותנו לפעולות ממושכות יותר ועצימות יותר".