המנהרה הכי עמוקה שנחפרה לשטח ישראל: צפו בתיעוד

חודש לאחר שנחשפה, דובר צה"ל מפרסם את התיעוד מבפנים ואת הריסת המנהרה. בין הפרטים שהתגלו: עומק של עשרות מטרים וקצב החפירה של חמישה מטרים ביום. כמו כן פורסם כי המכשול התת-קרקעי צפוי לעבור שדרוג בהתאם להתחדשות האיומים בגזרה

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 19/11/20 17:53 ג בכסלו התשפא

המנהרה הכי עמוקה שנחפרה לשטח ישראל: צפו בתיעוד
תיעוד המנהרה מבפנים, צילום: דובר צה"ל

כחודש לאחר שנחשפה המנהרה בדרום רצועת עזה, וכבר נקבע כי היא נחפרה בידי פעילי חמאס, בצה"ל מציגים היום (ה') מספר נתונים על המנהרה שלא היו ידועים עד עכשיו. במקביל, מפרסמים בצה"ל את יכולות המכשול התת-קרקעי שצפוי לעבור שדרוג והוספת אמצעים מיוחדים. 

בצבא מעריכים כי הפתח הראשי של המנהרה הוא בחאן יונס שבדרום רצועת עזה, והייעוד המקורי שלה היא תכנון פשיטה בכוחות גדולים של כוח העילית "נוחבה" על אחד מיישובי עוטף עזה הסמוכים לגדר המערכת או על מוצב צה"ל. מדובר באחת מכ-20 מנהרות שאותרו מאז מבצע צוק איתן, אשר ככל הנראה היא המנהרה העמוקה ביותר שהתגלתה עד כה, עם עומק של עשרות מטרים מתחת לקרקע. 

אורך המנהרה עומד על כשני קילומטרים. בתוך פיר המנהרה הותקנו מערכות חמצן ואוורור משודרגות המתאימות לעומק הרלוונטי. צה"ל טען כי הוא מתכוון להשתמש בתוואי שנותר לאזור ניסויים נגד מנהרות הטרור.

המכשול התת-קרקעי הושלם, וכבר צפוי לעבור שדרוג

בתקופה הזאת מציינים בצה"ל את סיום הפרויקט העצום הן כספית (מוערך בכמה מיליארדים), והן מבחינת זמן, של בניית גדר המערכת החדשה והמכשול התת-קרקעי. המכשול החדש מכיל חיישנים שתפקידם הוא לאתר חפירות סמוכות לגדר. עשרים מנהרות שנחפרו לכיוון ישראל כבר אותרו.

כוח צה"ל בפעילות על גדר המערכת

כוח צה"ל בפעילות על גדר המערכתצילום: דובר צה"ל

בעוד שהמכשול מבטון חוסם את אופציית המנהרות מתחת לפני הקרקע, אך האופציות ההתקפיות האלטרנטיביות שמפתחים בעזה כדוגמת רחפנים, טיסנים וכוח קומנדו ימי - נותרו ללא מענה מצד צה"ל.

בעקבות עובדה זו החליטו בצה"ל לשדרג את המכשול ולהתאים אותו ביחס לאיומים הקיימים. בנוסף  קיר הבטון התת-קרקעי וגדר המערכת הגבוהה, ישולבו גם מצלמות ומכ"מים שפרושים לאורך הגבול וכלים בלתי מאוישים כדוגמת רובוטים חמושים שנעים על הקרקע, ורחפנים שסורקים את תוואי הגדר ויכולים לאתר חדירה ולפעול.



מי שמפעילות את הכלים  הלא מאוישים שחמושים במקלעים, הן חיילות שעברו הכשרה ומוצבות בבסיסים בעוטף עזה. הכלים "מדברים" אחד עם השני באמצעות בינה מלאכותית, לומדים את תא השטח שבו הם פועלים ויודעים לזהות ולהגיב בהתאם ולפי הצורך. בכך נחסך כוח אדם והסכנה לחיי הלוחמים פוחתת. הפיילוט החל לפעול בצפון הרצועה ובהמשך יורחב גם למקומות נוספים.