לתת להם מתנה: כך תגרמו לילדכם לעזור בבית

אחד האתגרים הגדולים שכל הורה מתמודד איתו הוא לנסות להניע את הילדים לעזור בבית. כדי להצליח לעשות את זה, יש כמה דברים שאתם חייבים להבין

חדשות כיפה מיכל כרמי 13/02/23 10:12 כב בשבט התשפג

לתת להם מתנה: כך תגרמו לילדכם לעזור בבית
צילום: shutterstock

 

אחד הנושאים הכי מדוברים ומפריעים להורים הוא נושא העזרה בבית. כמה ראוי לבקש עזרה מילדים? האם זה בכלל הוגן לבקש מהם עזרה? ומדוע כל כך הרבה הורים מתקשים להניע את ילדיהם לעזור בבית? כמובן שלא נוכל לענות על הכל בטור קצר, אך בהחלט נוכל לגעת ולעזור בדברים החשובים. כאשר הורה מגיע לייעוץ ומפרט את הבעיה הוא מתחיל דווקא בשאלה השלישית: למה הילדים שלי לא עוזרים בבית? למה כל כך קשה לי לגרום להם לעזור?

אבל סדר השאלות חשוב לבירור הפנימי שלנו, ההורים, ולהבנה מה עומד מאחורי הקושי. התרבות המודרנית שמייקרת את הפרט ומעמידה את הילד במרכז הציבה לכולנו שאלות, ופתאום אנחנו כהורים לא בטוחים שזה ראוי והוגן לבקש עזרה מהילד. הרי אנחנו בחרנו להביאו, זה הבית שלנו והוא כרגע חווה את ילדותו, ואולי עלינו "לעזוב אותו בשקט" ולתת לו להנות ממנה. 

אותו ילד יגדל להיות אדם עם יותר חוזק פנימי

רק דבר אחד אנחנו שוכחים: לעזור זו מתנה. ילד שגדל עם היכולת לסייע ועם אפשרויות לתרגל משימות, רוכש את ההבנה שהוא מסוגל ואת תחושת השותפות בבית. גם אם באותו רגע הוא נראה כלפי חוץ כמעקם את האף, אותו ילד יגדל להיות אדם עם יותר חוזק פנימי, עם ביטחון ביכולותיו, עם יכולת לעזור ועם יכולת להרגיש משמעותי. כשאנחנו נותנים לילד אחריות ומבקשים ממנו לעשות למען הבית גם אנחנו נהנים מהתוצאה, אך הוא, והמבוגר שהוא יגדל להיות, המרוויח העיקרי. 

לקח לי זמן להבין זאת, ואכן ברגע שהפנמתי שכשאני מבקשת מילדיי לעזור אני נותנת להם מתנה, כל היחס בבית לעזרה השתנה. הם מושיטים יד יותר בקלות ואפילו בשמחה ואני לא מהססת לשתף אותם בכל גיל. לכן, התחלת השינוי מתחילה בנו, ההורים, בהבנת הגישה שלנו כלפי עזרה בבית. 

צילום: shutterstock

פורים יכול להיות הזדמנות לעזור

פעם חשבתי על פורים כחג של בלאגן עם הרבה מטלות מעיקות, אבל מאז שהתחלתי לראות את החוויות עם הילדים כהזדמנות הורית ולא כעול, הבנתי כמה אפשר כהורים להפיק מהחג הזה:

  1. הזדמנות ללמוד על ארגון: תחליטו קודם כהורים כמה משלוחי מנות ובאיזו עלות מתאים לכם לעשות השנה, בלי השוואות לאחרים, ואז  שבו עם הילדים ויחד תכינו רשימה ואת המשלוחים, בנחת ובהבנה איזו מיומנויות ארגוניות אפשר להפיק (סדר, כתיבת רשימות, ארגון מראש ועוד).
  2. הזדמנות לתרגל נתינה ואכפתיות: תחשבו עם כל ילד את מי אפשר לשמח השנה, ילד שבדרך כלל פחות נותנים לו, שכנים בודדים, סבים וסבתות ועוד. 
  3. הזדמנות לחינוך כלכלי: להבין יחד מה הן העלויות, מה מתאים לכם כמשפחה ואיך להחליט החלטות הגיוניות, בלי השוואה לאחרים ובלי קנאה או תחרות.
  4. הזדמנות להבנה עמוקה של בטיחות: דברו על נזקים של נפצים, פיקות, נזקים לילד ולסביבה (הפרעה לשעות מנוחה, הפרעה לסובלים מפוסט טראומה וכד').
  5. הזדמנות לשותפות בבית: גם בהחלטות, גם בחשיבה הכלכלית, גם בנתינה עצמה (ללכת יחד או לחלק אחריות בין חברי המשפחה) ובכלל בהתארגנות לחג.

הכותבת היא מרצה, מנחת חוגי הורים וכותבת טורי חינוך.