הילדים שלי רבים בלי הפסקה- מה אפשר לעשות?

הרבה מההתנהלות בבית קשורה למה שההורים חושבים ומצפים. ריבים בין אחים הם חלק משגרת החיים בבתים של כולנו, בואו נלמד מה אנחנו חושבים על זה ואיך נכון להגיב לכל ילד

חדשות כיפה מיכל כרמי 30/01/23 11:55 ח בשבט התשפג

הילדים שלי רבים בלי הפסקה- מה אפשר לעשות?
למה בעצם ילדים רבים?, צילום: shutterstock

"אמא הוא לקח לי, אמא הוא עשה לי". מה אפשר לעשות עם מריבות בין אחים? באמת אין סיבה שאחים יריבו – הרי כל אדם רוצה שיהיה לו טוב בסביבה שלו וברור שאווירה נעימה ועזרה לזולת יהפכו את הבית למקום נעים עבור הילד ועבור אחיו ואחיותיו. אז למה אחים רבים? קחו כמה דקות ותירשמו מה הסיבות לדעתכם לריבים בבית. 

הרבה מההתנהלות בבית קשורה למה שההורים חושבים ומצפים (באופן מודע ולא מודע) - לכן לפני שמתחילים בפתרונות טכניים – צריך להבין מה המקום שלנו כהורים בנוגע לריבים: אלו חלק מהתובנות שמנחות הורים בכל הנוגע למריבות:

התובנות המובנות שלכם על ריבים של ילדים

אחים רבים הרבה כי זה טבעי. אם הורים חושבים שזה טבעי- למה שהילדים לא יריבו בעצם? ויותר מזה- אם טבעי שיריבו- איך יכול להיות שחברות שמעסיקות עובדים לא נהרסות עקב מריבות של אנשים שנמצאים יחד זמן רב? איך יכול להיות שבגן הילדים, ובכל מסגרת המריבות נמצאות אך לא בהיקף שפוגע בהתנהלות? ריב מדי פעם הוא טבעי אבל גם למידת המיומנות לפתור אותו בנעימות, בהתחשבות, מתוך מטרה לחיות יחד- גם היא טבעית. 

אחים מקנאים אחד בשני – יכול להיות שיש בין אחים אך היא ממש לא גזירת גורל – יש הרבה אחים שלא מקנאים אחד בשני או שהקנאה החד פעמית לא פוגעת ביחסיהם בצורה של ריבים שמפריעים. קנאה היא רגש קיים אך גם בה ילדים יכולים לשלוט כדי לא לפגוע במי שחשוב להם. 

ומה לגבי קנאה

ומה לגבי קנאה צילום: shutterstock

אחים רבים על תשומת הלב של ההורים וההורים לא יכולים לתת יחס שווה לכולם- לכן יש ריבים. כל ילד רוצה קשר עם הוריו. אבל לכל ילד יש את הדרך שלו להשיג את הקשר המתאים לו (ילד שאוהב לדבר- ימצא את ההורה שיקשיב לו, ילד שאוהב לעזור- ייצור קשר כך עם ההורה) אנחנו ההורים יכולים במקביל ואפילו באותו זמן ולעיתים ללא מילים לתפעל בבת אחת קשר עם כמה מילדינו, יותר מזה- הילדים שלנו מדהימים ומסוגלים למצוא את הדרך ליצור ולחזק איתנו קשר בלי לפגוע במישהו אחר. 

ילדים אוהבים לריב ועושים זאת כדי לקבל את רצונם. הסיבה הזו מקטינה ופוגעת בילדינו. הרי אף אחד לא באמת אוהב לריב-  ילדים הם טובי לב ומדהימים ויכולים למצוא דרכים טובות לקבל את רצונם גם כשכולם סביבם ירגישו טוב. הרי כך הם עצמם ירגישו טוב יותר. 

אם כך- מה עושים כשהילדים רבים?

עובדים על הגישה שלנו ההורים. מבינים, מפנימים ומאמינים שהילדים לא רוצים לריב, רוצים להסתדר ויכולים לעשות זאת. נבין את חשיבות הריב וההשלמה לחיי הילדים- לרכישת ניסיון ומיומנות להתנהלות נכונה עם אנשים. הבית הוא המקום ללמוד זאת. לא נהיה השופטים- אנחנו לא יודעים מה קרה לפני ובמהלך הריב. לכן, נגיב לילדים כולם באותה הדרך, עם הבנה שכולם חלק מזה. נשקיע חשיבה ויצירתיות בתשומת לב משפחתית לטוב: נשאל ממה הכי נהניתם, מה הדבר המשמח שאתם זוכרים וכדומה. 

הכותבת היא מרצה, מנחת חוגי הורים וכותבת טורי חינוך.