הפרויקט למען חולים סופניים: "יש מי שילווה את המשפחות"

רבני פרויקט "קדושת החיים" מלווים משפחות בעת הבחירה הקשה ביותר, הלחימה על חיי בן משפחה שמצבו סופני. הרב אריאל וידר ואביבה רייפלר חושפים את התהליך שהם עברו יחד במאבק על חיי אמה, ואיך מצליחים להכריע בנושא הרה גורל

חדשות כיפה בשיתוף מכון פועה 21/07/21 11:28 יב באב התשפא

הפרויקט למען חולים סופניים: "יש מי שילווה את המשפחות"
צילום: Yossi Aloni/Flash90

משפחות רבות מתמודדות עם דילמות קשות מאוד סביב בן משפחה שהוא חולה סופני או קשה, לאחר שהרופאים באים אליהם עם השאלה האם להמשיך להיאבק על חייו או שלא. לרוב הרופאים יודעים בעצמם מתי ניתן להמשיך להילחם על חיי מטופל אם קיימת סבירות גבוהה להציל את חייו, אך יש פעמים שהרופאים מותירים את השאלה בפני בני המשפחה. לשם כך, ועבור המשפחות שעומדות אובדות עצות אל מול השאלה, קיים "פרויקט קדושת החיים" מטעם מכון פועה, מדובר בהתארגנות של רבנים ואנשי הלכה ורפואה המלווים את המשפחה בעת הכרעות גורליות הקשורות בחיי אדם.

הרב אריאל וידר מתאר לחדשות כיפה תסכולים קשים של בני משפחה מול גורמי הרפואה, כמו מקרים בהם הרופאים טוענים כי אין עוד הרבה מה לעשות, ובני המשפחה מסרבים להיפרד מיקירם. "הם שואלים את עצמם, האם אסכים לאשר את מותו של הקרוב שלי? ואולי הרופא צודק? ומה דעת התורה בנושא?", מציג הרב וידר. אך גם כאן הבעיה אינה נגמרת, כי רבים מתקשרים לרב הקהילה שלהם, ולא תמיד הרבנים יודעים כיצד לגשת לשאלה. לשם כך נכנס הפרויקט שמטרתו לתת מענה הלכתי רציני ומעמיק, וגם מקצועי המלווה בידי גדולי הרבנים והמומחים בתחום, בהם הרב נבנצל, הרב יעקב אריאל הרב פרופ' שטיינברג, הרב ד"ר הלפרין ועוד, ובליווי אנשי רפואה שיסייעו בניתוח מקצועי.

"רק אחרי שיש תמונה ברורה מספיק אנו נותנים מענה"

פסיקה בתחום זה היא מורכבת הרבה יותר מדיני פיקוח נפש, יש גורמים רבים להם יש חשיבות, בהם דעת הרופאים המטפלים, דעת ההלכה וגם דעת המטופל עצמו. כל דילמה שמובאת בפני רבני "קדושת החיים", נעשית רק לאחר למידה מעמיקה של התיק הרפואי, ליווי אישי של הרב את המשפחה מהתחלה עד הסוף ופסיקת ההלכה רק לאחר התייעצות עם יותר מרב אחד בנושא. "רק אחרי שיש תמונה ברורה מספיק אני עונה, אם יחסרו לי פרטים אני לא אענה, זה דיני נפשות" מבהיר הרב וידר. "וכמובן שרב לא יודע הכל על עולם הרפואה, למרות שאנו לומדים תמיד, יש צוות רופאים ענק שהתגייס לסייע לנו בפרויקט ולתת סיוע מקצועי בנושא", הוסיף.

הרב וידר

הרב וידרצילום: יחצ

"חשוב שהמשפחות ידעו שיש מישהו בשבילן, מישהו שייתן מענה וילווה אותם בכל התהליך", מספר הרב וידר. רבני "קדושת החיים" אף פעם לא נותנים תשובה באופן מידי, אלא רק לאחר למידה מעמיקה והתייעצות עם כלל הגורמים המקצועיים והרופא המטפל. הרב מספר בזהירות שקיימים מקרים שבתנאים מסוימים הוא גם יפסוק "שב ואל תעשה", להניח לחולה לסיים את חייו מבלי התערבות רפואית, ותולה זאת לא מעט בתנאי שזה גם רצונו של החולה עצמו.

הרב חושף גם נקודה רגישה ביותר והיא שישנם רופאים שלא מכירים את חוק "חולה הנוטה למות", הקובע כי למטופל יש הזכות לקבל טיפול רפואי להצלת חייו אם הוא חפץ בכך.

נקודה חשובה שנאמרת במהלך הריאיון היא שרבני "קדושת החיים" לא מתערבים במקרים אם הם לא מגיעים מטעם המשפחה, גם אם רופא מטפל פונה אליהם לייעוץ הם לא יתקשרו למשפחה וינסו להתערב. אנחנו פה למי שמעוניין בכך, מדגיש הרב וידר.

לפרטים נוספים ותרומה לפרויקט לחצו כאן

כמו הרופאים גם הרבנים הם בני אדם. הרב מודע לכך שגם רב יכול לטעות, אך הם פוסקים תמיד בלב שלם בסופו של דבר. וזאת בשל העובדה שנעשית עבודה יסודית ומדוקדקת בטרם ניתנת תשובה הלכתית, ובאופן קבוע רבני קדושת החיים מקבלים גב מרבנים גדולים ורופאים מומחים. "הרב שלי אמר לי פעם, שאם אני לא מוכן לשים מאה אלף דולר על התשובה שלי, אז שאני לא אתן אותה. בכל יום אנו אומרים בתפילה "שלא ניכשל" בתפילה גדולה לבורא עולם להיות שליחים נאמנים. לשם כך אנו עושים את המקסימום", מסכם הרב.

"התמיכה והליווי של הרב במסע הזה היה כל כך משמעותי"

אביבה רייפלר התמודדה בשנה האחרונה בסוגיה הזו, בזמן שאמה נאבקה על חייה, היא הובאה לבית החולים ונאלצה להתחבר למכונות הנשמה. "בלילה סיפרו לנו מבית החולים כי בעת שחיברו אותה נעשתה פגיעה בקנה הנשימה, ושהיא בסכנת חיים חמורה", מספרת אביבה. לאחר העדכון על המצב הגיע מנהל המחלקה אל אביבה וטען בפניה כי הוא לא מתכוון להמשיך את הטיפול באמה. "כאן אני מבינה שאני נמצאת במקום חסר אונים, אבל אני מגיעה ממשפחה של רופאים ואני יודעת שאין דבר כזה. נכון שהיא מבוגרת, אבל יש חובה לטפל בה ולכן החלטנו שאנו לא מוותרים עליה ופנינו לרבני 'קדושת החיים'".

הרב וידר הציג בפניה קודם את החוק "חולה הנוטה למות", ובכך הוא הסביר לה ולרופא כי הוא חייב לטפל באם בכל מקרה. בנוסף נוצר שיח בין הרופא והרב, והם הבינו כי הבחירה לא לטפל נובעת ממקום של אתיקה ולא ממקום רפואי גרידא. "הם החלו לטפל באמא, ואכן היא השתקמה ולא הייתה צריכה יותר את מכשירי ההנשמה", מספרת אביבה. "כשפניתי לרב וידר השאלה הראשונה שהוא שאל אותי 'מה אמא שלך הייתה רוצה שיעשו' ואני ידעתי שאמא הייתה רוצה שנילחם על חייה", ואכן ההבנה שרצון האם לחיות הוא החשוב ביותר בקבלת ההחלטות. "ראיתי יותר מפעם אחת ניסיונות לשכנע משפחות שהחולה סובל ועדיף לעצור את הטיפול, מאז בכל פעם שאני רואה את זה אני מפנה את המשפחות לרבני 'קדושת החיים'".

אביבה מבקשת להדגיש כי על אף הסיפור, היא יודעת שהרופאים עושים כל שביכולתם להציל את המטופלים שלהם ושאין מדובר במגמה גורפת של ויתור על חיי מטופלים סופנים, "לפעמים אין להם כבר כוחות כי הם מותשים". "הידע של הרב וידר הוא כמו של רופא, אני באה מעולם הרפואה עם שאלות והוא יודע הכל וכיצד להשיב. התמיכה והליווי של הרב במסע הזה היה כל כך משמעותי כי גם נאלצתי לטפל באמא כמעט לבד, היות ובגלל הקורונה הכניסה לבית החולים הייתה מוגבלת". בסוף אמה של אביבה נפטרה בפסח האחרון, אך היא מסכמת בטוב, "אני כל כך שמחה שבזמן שנראה היה שהכל קורס, היו את הרבנים שהיו אור בזמן הזה והם דאגו שיגיעו גם רגעים נפלאים".

לפרטים נוספים ותרומה לפרויקט לחצו כאן