איך גישת שפר הצליחה לעשות מהפך בחייהם של הורים וזוגות

"הייתי אמא צעירה, בהריון, עם בנים בגילאי 4.5 ו-2.5 שעשו לי את המוות. שנאתי את ההורות שלי, את הדינמיקה, את היחסים שהיו לנו. הייתי מבטיחה לעצמי בדמעות שאעשה אחרת. הרגשתי חסרת אונים ומתוסכלת, עד שהתחלתי ללמוד את גישת שפר"

חדשות כיפה חדשות כיפה 19/07/20 10:02 כז בתמוז התשפ

איך גישת שפר הצליחה לעשות מהפך בחייהם של הורים וזוגות
משפחת אליה, צילום: מכון שפר

יעל אליצור מעופרה חלמה להביא לנשים באזור מגוריה, גישה חדשה להורות שתעזור להן להיפטר מרגשות האשמה. הכל התחיל כשיעל פגשה את בלהה שפר, אישה מופלאה שהייתה מורתה. בלהה שהייתה ממקימי מכון אדלר, יחד עם פרופסור דרייקוס המפורסם, חלמה תמיד לשלב בין הגישה ליהדות ולהביא את הבשורה באמצעות חוגי בית לעופרה, שילה, יהודה ושומרון, קדומים, גוש עציון ועוד..כשהחלה בלהה לבסס את חוגי הבית, החלה גם לפתוח בהכשרת מנחות ויעל אליצור, שהמשיכה לעבוד איתה צמוד, יזמה יחד עמה מהלך של פתיחת קורסים להנחיית הורים ובהמשך גם הקמת מרכז בירושלים בשם "מרכז שפר".

בין תלמידי גישת שפר תוכלו למצוא את מיכל זגדון. בת 47, נשואה, יועצת משפחתית, מתגוררת בנווה דניאל בגוש עציון, אמא ל- 9 ילדים (מתוכם 7 בנים ו-2 בנות בגילאי 5-23 ). בעלה משרת עד היום, בתפקידים תובעניים בצה"ל והיה חוזר בסופי שבוע, כך שלמיכל לא הייתה עזרה בגידול הילדים - עד שלמדה את שיטת שפר העוסקת בנושאים של הורות, זוגיות ומודעות.

"הייתי אז אמא צעירה, בהריון, עם בן בגיל 4.5 ובן בגיל 2.5 שעשה לי את המוות", היא מספרת, "שנאתי את ההורות שלי, את הדינמיקה, את היחסים שהיו לנו. הייתי מבטיחה לעצמי בדמעות שאעשה אחרת, שאני המבוגר האחראי ויום למחרת היינו שוב במאבקים והרגשתי חסרת אונים ומתוסכלת".

כשמיכל הייתה בחודש שמיני של ההיריון השלישי שלה, היא זוכרת שניהלה שיחה כנה עם בעלה וביקשה ממנו שלא ימשיך בצבא כי קשה לה מידיי, להמשיך עם גידול הילדים בבית. הכל השתנה יום אחד כששמעה מיכל על הרצאה שעושה יעל אליצור מגישת שפר באחד הבתים והגיעה למפגש בנס. לאחר ההרצאה נרשמה לסדנה ושם הרוויחה מחדש את הבן שלה, את ההורות שלה וילדה מאז אותו החוג עוד 6 ילדים והרחיבה את המשפחה.

"למדתי שאני יכולה לנהל שיח אחר, שיש בכוחי לשנות, שאני הורה מוביל. קיבלתי תובנה גדולה על כל המערכת המשפחתית. למדתי שעוד ילד זה לא עוד נטל, זה עוד זוג ידיים, סוג של שותפות. למדתי איך הילדים הם חלק מהשותפות הזו. למדתי גם על זוגיות ומודעות ששינו לי את החיים, הרווחתי את הזוגיות שלי. למדתי שלא חייבים עזרה של הבעל ולא חייבים להיחנק, אפשרי לקבל עזרה מהילדים כשיש בבית שיתוף פעולה".

 

"אם לא תעשי שינוי מבפנים - כלום לא יעזור"

סיפור נוסף היה לצירה דויטש, מירושלים. אמא ל-4 ילדים שגידלה אותם מתוך קשיים ותחושה של אכזבה. היא רצתה בסך הכל להיות אמא מושלמת. בגיל 25 כשהיא נשואה+4, עבדה כמזכירה בבית ספר והרגישה מתוסכלת באמא וכאשה. היא חיה באווירה של מלחמת הישרדות. "העבודה הייתה תובענית, הייתי צריכה לעבוד, להיות עקרת בית וגם להיות אמא ולגדל ילדים מושלמים, חיפשתי תשובות ולא מצאתי. באותם שנים גם היה לי עסק עצמאי של עוגות בבית והרגשתי שהכל מתנפץ לי בפרצוף" מספרת צירה.

החלום שלה היה לשבת עם כל המשפחה סביב השולחן בשבת ושלכולם יהיה כייף בבית יחד, גם הזוגיות וגם הבן זוג הושפעו ממצב רוחה של צירה – עד שהגיעה המחלה...צירה אובחנה בפיברומיאלגיה, מחלה אוטואימונית, שבאותה התקופה עוד לא הייתה ידועה כלל. היא הייתה מרותקת למיטה עם חולשה וכאבים איומים, חוותה התמוטטות נפשית והכל נראה לה כמו סוף העולם אז.

"התחלתי סבב רופאים, והגעתי לרופא בכיר מעין כרם שאמר לי במפורש "את לוקחת הכל על הכתפיים, אם לא תעשי שינוי מבפנים כלום לא יעזור". רק אז הבינה צירה שהיא צריכה לצאת למסע של שינוי פנימי, בנוסף לריפוי הפיזי, שינוי אמיתי מול הילדים שלה.

בהמלצת חברה קרובה, הגיעה צירה לחוג בית שנפתח אצלה ביישוב, במודיעין עלית, חוג בגישת שפר ויצאה ממנו המומה - פעם ראשונה שצירה הרגישה שיש פה משהו. היא הרגישה מאושרת, הבינה שהפעם מצאה תשובה אמיתית ויצאה משם עם תחושה שהיא בסדר ולא חייבת להשתנות מול הילדים. "המשכתי בחוג והרגשתי ממפגש למפגש אני מקבלת את החיים במתנה. בחרתי להמשיך בלימודים ועם השנים הפכתי למדריכת הורים, במיוחד אחרי השינוי המטורף שעשיתי עם הילדים שלי. כיום אני מלווה כבר מעל  15 שנה קבוצות הורים ועוזרת להם לעשות את השינוי שחוויתי - כמנחת קבוצות ויועצת".

כשנה וחצי מהרגע שצירה החלה ליישם את גישת שפר אצלה בבית – המחלה נעלמה והיא חזרה לעבודה מלאה. הסבל והכאב נעלמו לחלוטין. ברור לה שהשינוי הפנימי הביא לריפוי מהמחלה.

צירה דויטש

צירה דויטשצילום: אפרת בנון

 

אצל משה השינוי היה בעקבות שני אתגרים יוצאי דופן שחוו ילדיו "אני מאמין שגם הדברים הקשים שקורים לנו בחיים זה סוג של טריגר רק כדי שנוציא איזו בשורה החוצה".

משה אליה בן 50 מתגורר בשומרון, נשוי + 10 ילדים, מחזיר אותנו בסיפורו אחורה- כשהיתה בתו בכיתה א' חלתה בסרטן מסוג לוקמיה CML, משה שהיה אז ראש מכינה קדם צבאית בבית אל, החליט לוותר על מקום עבודתו כדי ללוות את הילדה במסע הטיפולים שלה. באותה תקופה  קיבלה אשתו תפקיד חינוכי חשוב להקים אולפנה חדשה, לכן הוא הקדיש מזמנו וליווה את בתו. "היינו בבתי חולים ללא הפסקה, יצאנו ונכנסנו מאשפוזים במשך שנים רבות. חודשים ישנתי ליד מיטתה בבית החולים. רק לפני 5 שנים כשהיתה בכיתה ז', עברה הילדה השתלת מח עצם ומאז מצבה השתפר. לפני חודשיים עשינו לה מסיבת הודיה כשעברו 5 שנים להשתלה". מאז לא חזר משה לעבודה במכינה. כיום הוא מנחה קבוצות ויועץ פרטני בתחום הורות וזוגיות בגישת שפר.

לפני 5 שנים כשבנו ידידיה היה בכיתה י', עבר הבן תאונה קשה. בשעה שהיה במחסן בחצר האחורית נפל קיר במשקל חצי טון על הגב שלו. הבן באותה התקופה היה תלמיד ישיבה שקפץ הביתה כדי לאכול ואז אירע האסון. הבן נפצע באורח אנוש: הטחול והכליות נקרעו, חוליות בגב נשברו, נכרתה לו הצמה העצבית בין הראש לאגן. הוא אולץ לעבור ניתוח של 11 שעות שהיה קריטי וכתוצאה מהניתוח והפגיעה- הפך להיות סיעודי. " כשהגעתי לטיפול נמרץ וראיתי שהילד מחובר לצינורות ונקזים, עמדה מולו אחות מטפלת עם פרצוף מיואש של יגון על פניה. כל הרופאים הכינו אותנו לכיסא גלגלים, הציעו שנרחיב את הפתחים בבית ונכין את עצמנו לתפקוד עם ילד נכה " משתף משה.

משה התיישב ליד מיטת בנו שבאותה עת היה משותק, פרש כפיו כלפי שמים... וקיבל לידיו החלטה - הבחור ירוץ ויצא מזה "החלטתי שאני דבק במשימה הזו לגרום לו לרוץ שוב, לקחתי דף ועט ואמרתי לו בוא נכין את תסריט השיחה שבשעה שתצא מפה ותעמוד על רגליך מול בני נוער תספר להם". "תכתוב - צעד אחר צעד זה שם ההרצאה שלי ענה לו בנו ידידיה". לימים משהחלים הבן, התחיל להעביר שיחות לבני נוער שנקראות "צעד אחר צעד – איך כל אין מוצא הופך ליש מוצא".

משה מספר בגאווה שהילדה שהייתה חולת סרטן היא כבר בת ה-19 ומתנדבת לשרות לאומי ומעוניינת לעבוד עם חולי סרטן והבן כיום כבר בן 20 , מוגדר כנס רפואי ומשתדל להמשיך להשתקם על מכשיר ריצה. "כשהרופאים אמרו לי "הוא במצב גמור" לא קיבלתי את זה – הראש שלי היה במחר. מההתחלה אמרתי לכולם הילד יחזור לרוץ. הסתכלו עלי כאילו אני מדחיק ...לא הבינו על מה אני מדבר. המנתח עד היום אומר "אם יש דוגמא לנס רפואי זה הסיפור שלכם". האמונה הפשוטה האינסופית הזו בילד שגם כשהדבר נראה בלתי אפשרי, הוא יכול לפלס לעצמו דרכים – זאת בדיוק גישת שפר עבורי".

את מיכל, צירה ומשה תוכלו לפגוש בכנס "המפתח לשינוי בידיים שלך", בין התאריכים 20-22/7. זהו הכנס הראשון לאימהות ואבות בגרסה מקוונת, מטעם מרכז שפר. הכנס בגרסה הדיגיטלית מתבסס על גישת שפר, הנותנת מענה לקשיים בני זמננו בתחומי ההורות, הזוגיות ובתחום האישי.

הכנס יעסוק השנה בסוגיות מרכזיות, המאפיינות כמעט כל משפחה בישראל ויוקדש למערכות יחסים שאנו מנהלים, בכל רובד בחיינו: בזוגיות, במשפחה, מול עצמנו, מול הילדים ועוד.