ליקויי למידה במגזר הדתי: תמונת מצב

בעוד בקרב הבנים אין בעיה מבחינת מספר הכיתות בחינוך המיוחד מסתבר שיש רק 14 כיתות לבנות בכל הארץ. האבסורד הוא שגם במקומות בהם יש מספיק כיתות ההורים לא מזדרזים לשלוח את ילדיהם

חדשות כיפה נטעאל בנדל, כיפה 13/01/14 19:59 יב בשבט התשעד

ליקויי למידה במגזר הדתי: תמונת מצב
Shutterstock, צילום: Shutterstock

עם פתיחת שנת הלימודים הנוכחית הגיעו לידי כיפה מספר פניות של הורים לילדים לקויי למידה שהתלוננו כי אין בית ספר בסביבתם הקרובה שמקצה כיתת חינוך מיוחד אליו יוכלו לשלוח את בנם. כיום, לכל אותם תלמידים נמצאה הכיתה מתאימה והתלונות דעכו, מה שלא דעך היא תמונת המצב המורכבת של המגזר הדתי ביחסו אל ילדי החינוך המיוחד.

"אין לי לאן לשלוח את הילד שלי כי בכל האזור בו אני חי אין בית ספר תיכון אחד עם כיתה ללקויי למידה", כך פנה אלי לפני חודשים אחדים הורה מודאג שאף הוסיף לספר כי מדובר בבעיה נפוצה בכל הארץ. פנינו למשרד החינוך שם התבררה התמונה הבאה: באזור גוש דן למשל, ישנו רק בית ספר תיכון לבנים המפעיל כיתת ליקוי למידה, היא ישיבה תיכונית אמי"ת בכפר גנים. אם אתה תלמיד דתי לקוי למידה שגר בראשון לציון או גבעתיים, דרכך לבית הספר תהיה ארוכה מפרכת ולא נעימה.

"אני מזהה שתי בעיות שהן לאו דווקא בעיות של משרד החינוך", אומר גורם במערך לקויי הלמידה במשרד החינוך. "צריך להבין שבית ספר יכול לפתוח כיתת לקוי למידה רק במידה ויש מספיק תלמידים. נוסף על כך, לעיתים יש מספיק תלמידים לקוי למידה אלא שהורים במגזר הדתי לא מעוניינים שהבן או הבת שלהם יהיו בכיתה של לקוי למידה על אף שזו האופציה הטובה ביותר עבורו ללמידה. הם חוששים מתדמית שלילית על הילד או על המשפחה".

אלא שהתדמית השלילית אינה רווחת רק בקרב הורי התלמידים אלא לעיתים אף בקרב הישיבות התיכוניות עצמן שחוששות כי אם תפתחנה כיתת לקוי למידה יהיה זה פגיעה בשמה הטוב של הישיבה. "קשה לי מאוד עם מוסדות שנמנעים מקליטת כיתות חינוך מיוחד" אומר מנכ"ל רשת אמי"ת ד"ר אמנון אלדר שמכיר את התופעה "בעיני, בבית חינוך שראייתו כלל ישראלית - דואגים גם לתלמידים בעלי ליקויי למידה. ככלל, מדיניות רשת אמי"ת היא לקלוט כיתות חינוך מיוחד בשמחה בכל מוסדותינו כולל בישיבות ובאולפנות".

מה השיקולים של ראש ישיבה תיכונית לפתיחת כיתת לקוי למידה?

"אנו בוחנים את הצרכים של התלמידים בעיר, מתייעצים עם כלל הגורמים במשרד החינוך ובעירייה ומקבלים החלטה מושכלת. מדובר מעל הכל בעניין חינוכי וערכי כי ניתן למצוא לכל תלמיד מסגרת שתיתן לו מענה אמיתי וראוי. חשוב לציין שכיתה כזו לא צריכה להוות בעיה לישיבות הדוגלות במצוינות, ההיפך הוא הנכון, ראו לדוגמא את ישיבת אמי"ת כפר גנים בפתח תקווה, אשר קולטת כיתת חינוך מיוחד לכתחילה בכל שיכבה כשתלמידיה באים מכל ערי המרכז, והיא אחת מהישיבות המובילות בארץ במצוינות תורנית מדעית וחינוכית ערכית".

ד"ר אלדר אינו היחיד שפותח כיתות לקויי למידה. ישנם לא מעט מקיפים דתיים ברחבי הארץ, בעיקר באזורי הדרום והצפון במדינה, שפותחים כיתת לקוי למידה. כאשר תלמיד עובר אבחון דידקטי וועדת השמה של משרד החינוך הוא מוגדר כבעל צרכים לימודיים של לקוי למידה שעשויים להתבטא בצורך לכיתת לקוי למידה ייחודית. משרד החינוך מציג להורים אפשרויות של בתי ספר בהם פועלת כיתת לקוי למידה אך כאשר מתברר כי הכיתה פועלת במסגרת בית ספר מקיף הנחשב לפחות יוקרתי, הורים במגזר הדתי מעדיפים להימנע.

"נתקלנו לא אחת בהורים שמבקשים שהילד ישתלב בכיתת חינוך מיוחד אך כששומעים שמדובר על כיתה בבית ספר מקיף הם לפתע חוזרים בהם" מסבירה בכירה במשרד החינוך ממערך לקוי הלמידה "הם מבקשים לרשום אותו בישיבה תיכונית הנחשבת יוקרתית ובלבד שלא ילמד בבית ספר מקיף על אף שבמרבית הפעמים דווקא זה ייתן לו את המענה הטוב ביותר".

את יכולה לתת דוגמה מציאותית לכך?

"בוודאי. ראה לדוגמא את אזור הצפון. תלמיד שגר באזור הגליל והגולן והוא מאובחן כלקוי למידה שנצרך לכיתת ייחודית יכול לבחור בין ישיבת בר יוחאי במירון, מקיף דתי אורט בית שאן ומקיף דתי יהודה בעפולה. הורים ששומעים על בתי הספר הללו, שהם וודאי טובים ונהדרים, שואלים למה אי אפשר לשלוח את הילד לישיבת חיספין. והיו לנו מקרים בצפון שהורים העדיפו שהילד ילמד בישיבה שנחשבת יוקרתית ולא יקבל את מאפייני הלמידה המתאימים לו".

דווקא מדבריה ומנתונים שנשלחו ממשרד החינוך עולה שתלמיד לקוי למידה שגר ברמת הגולן נצרך בכל בוקר לנסוע כשעה וחצי ויותר על בית הספר, אם ברצונו ללמוד בכיתת לקוי למידה. "בחטיבת הביניים משרד החינוך חייב לפתוח כיתת חינוך מיוחד בכל מקום בו יש מספר מינימלי של תלמידים לקויי למידה אלא שהקושי המסוים בחינוך הדתי נובע מהעובדה שמספרי התלמידים קטנים יותר מאשר בחינוך הממלכתי ולכן לא בכל מקום יש מספר תלמידים שמספיק לפתיחת כיתה" מסביר ד"ר אלדר "במקרים אלו, משרד החינוך דואג לפתיחת כיתה אזורית שתלמידים מגיעים אליה ממספר רשויות מקומיות".

מנתונים שנשלחו לכיפה על ידי משרד החינוך עולה כי בסך הכל ישנם בישראל 54 תיכונים דתיים המפעילים כיתת לקוי למידה. מספר הרב ביותר של בתי ספר כאלה במחוז, נרשם במחוז ירושלים שנמצא כמי שמספק לתלמידיו לקוי הלמידה הדתיים את מספר הרב ביותר של כיתות לחינוך מיוחד. המחסור החמור ביותר בכיתות ללקוי למידה נרשם בקרב התיכונים לבנות, כיום ישנן רק 14 אולפנות בכל הארץ בהן פועלת כיתת לקוי למידה.

נראה כי תמונת המצב בנוגע לסוגיית כיתות לקוי הלמידה בחינוך הדתי מורכבת. ישיבות שלא מעוניינות לפתוח כיתות, הורים שלא מעוניינים לשלוח את ילדיהם למקיפים ותלמידות אולפנה עם מעט מאוד אפשרויות. לא מן הנמנע כי המפתח לטיפול בתופעה מצוי בין השאר בתודעה כי לקוי למדיה אינו כתם, לא על הישיבה ולא על התלמיד.

ממשרד החינוך נמסר כי, ככלל, תלמידים בעלי צרכים מיוחדים הזכאים לחינוך מיוחד, בהתאם להחלטת ועדת ההשמה, משובצים בכיתה לחינוך מיוחד. בבתי ספר שיש בהם מיעוט תלמידים בעלי צרכים מיוחדים ולא ניתן לפתוח כיתה לחינוך מיוחד, הרי שהתלמידים מקבלים את מלוא התקציב לו הם זכאים, שמאפשר להם את מלוא התמיכה והליווי - הלימודיים והרגשיים, גם כאשר הם משולבים בכיתה בחינוך הרגיל. כמו כן, מוצעת להורים האפשרות לשבץ את התלמיד בכיתה ברשות מקומית הסמוכה ככל הניתן לאזור מגוריהם.

לפניות לכתב נטעאל בנדל - desk@kipa.co.il