MAMALE או מה מלא ?

"אנחנו מבטיחים להיות יותר טובים" - כל פעם מחדש עולה הניגון, אבל כמו שכולנו יודעים הפער בין הרצון לבין המציאות הוא גדול. ננסה ביחד להבין מדוע כ"כ קשה לנו להיות יותר טובים, ואיך למרות כל הקשיים בכל זאת אם נתמיד ונתאמן נוכל להיות כאלה.

חדשות כיפה מחלקת הדרכה 13/03/03 00:00 ט באדר ב'


פעולה מספר 5


MAMALE או מה מלא?


רקע:



"אנחנו מבטיחים להיות יותר טובים" - כל פעם מחדש עולה הניגון, אבל כמו שכולנו יודעים הפער בין הרצון לבין המציאות הוא גדול. ננסה ביחד להבין מדוע כ"כ קשה לנו להיות יותר טובים, ואיך למרות כל הקשיים בכל זאת אם נתמיד ונתאמן נוכל להיות כאלה.



מטרות:


החניך יבין שיש פער גדול בין הרצונות שלנו לבין מה שאנו עושים בפועל.


החניך יבין שכדי להוציא את תכונת הטוב אל הפועל הדבר דורש אימון.



מה להכין?


דליים.


כוסות חד פעמיות.


חומר לחידון.


טבלה על הקשיים.


טבלת הגשמה עצמית.



מהלך הפעולה:



שלב א': "הפער בין הרצוי למצוי"



נעמיד במרכז החדר דליים עם מים


(שיספיקו ל- 4 כוסות מים לחניך).


נחלק לכל חניך 4 כוסות חד פעמיות


ממוספרות מ- 1-4 (אם יש חשש שפעילות


כזאת עלולה להפוך למלחמת מים כדאי


אולי למלא את הדליים בניירות קטנים…).


נקריא בפני החניכים 4 ערכים שונים



וכל אחד שמזדהה עם הערך הנ"ל וחושב שהוא חשוב ימלא את הכוס


המתאימה במים.


הערכים: 1. תפילה


2. כיבוד אב ואם


3. חברים


4. קליטת עלייה




בשלב זה מן הסתם לכל חניך יהיו 4 כוסות מים מלאות.


כעת נקריא בפני החניכים את המשפטים הבאים, חניך שלא עושה כמוזכר במשפט יחזיר את המים שבכוס לתוך הדלי:



אני מתפלל כל בוקר גם בחופש הגדול.


אני עושה כל מה שההורים מבקשים מיד, ללא המתנה והסוס.


אני אף פעם לא פגעתי בחבר ורק חיפשתי בטובת כולם.


אני קבוע מתנדב עם עולים ומזמין אותם אליי בשבתות וחגים.



בשלב זה לצערנו אנו עלולים למצוא את חניכינו עם 3-4 כוסות ריקות, נראה כי נוצר פער בין שני השלבים.



בשלב הראשון חשבנו שאותם ערכים חשובים


בשלב השני ראינו כי אנחנו לא ממש מיישמים אותם בפועל



שאל את חניכיך לסיבת הפער מדוע אנו לא תמיד מיישמים את הערכים בהם אנו מאמינים?




שלב ב':



רוצים להיות טובים אבל קשה, שלב ראשון בהתגברות על קושי הוא לדעת את סיבותיו נחלק לחניכים טבלה שבה כתוב:



אחר


למה שאני אוותר


יצחקו עליי


לא בא לי
















נקרא בפני החניכים סיטואציות והם יצטרכו לסמן (בעזרת מדבקות, טושים ובשבת דפים קטנים עם אטבים)


את התחושה שלהם כאשר הם נפגשו בסיטואציה דומה:




סיטואציות:


1) לאוטובוס נכנסת גברת עם סלים אך ראו זה פלא היא לא תופסת את הספסלים כי הם כבר תפוסים, ואחד מהם נתפס על ידך.


2) אתה יושב מול הטלוויזיה, כשבדיוק מקרינים את הסידרה שאתה הכי אוהב, לפתע אמך קוראת בשמך ומבקשת שתבוא לעזור לה לשטוף כלים.


3) הדודה שלך מאמריקה באה לארץ לשבועיים היא תתארח בביתכם, הוריך הודיעו לך שמכל החדרים בבית חדרך נבחר לארח בו את הדודה.


4) עבדת יום שלם בסניף, הבלאגן חוגג, רוב החברה כבר הלכו הביתה,




(הסיטואציות פה הן בגדר של הצעות חשוב מה מתאים לחניכים שלך).


נשוחח עם החניכים על הטבלה, איזו תגובה נשמעה הכי הרבה?



שלב ג': "כדי להיות טוב צריך להתאמן"



נעשה חידון בין 2 קבוצות, לקבוצה אחת ניתן את החומר לחידון כמה דקות לפני כן לקבוצה שניה לא ינתן שום חומר רקע.


(כדאי לאמר לקבוצה שמקבלת את החומר לחידון – שיש חידון אחר-כך על מנת שבאת ילמדו)



לדוגמא: חידון בנושא לשון הרע (בזמן שקבוצה אחת לומדת לחידון אפשר לתת לקבוצה השניה סתם סיפור)




חומר לחידון:


רכילות


סיפור עובדות, אפילו נכונות, ולאו דוקא רעות, הגורמות לשומע שישנא את האדם שדבר בו.



לשון הרע


ספור דברים רעים, אפילו הם אמת.



מוציא שם רע


לשון הרע או רכילות שאינם אמת.



בעל לשון הרע


אדם הרגיל לדבר לשון הרע או רכילות.


העונש על הרגל נורא זה הוא: אין לו חלק לעולם הבא.



באיזה אופן עוברים על לשון הרע?


אסור לדבר לשון הרע.


אסור לכתוב לשון הרע.


אסור לרמוז לשון הרע.


אסור לך להראות מכתב המצביע על מגרעותיו של הכותב.


אסור לך לדבר לשון הרע על חברך, גם אם אתה כולל את עצמך באותה אשמה.



גם אם הדבר ידוע ומפורסם בצבור יש מקרים שבהם אסור בודאי לספר לשון הרע.




גם אם לאנשים נוספים אותה דעה על פלוני, אסור לך לספר זאת לאחרים.





לאחר שהקבוצות גומרות לקרוא את החומר/ הסיפור נשאל שאלות על החומר כגון:


א) האם לשון הרע זה גם על דברי טובות?


ב) האם רכילות זה רק על עובדות לא נכונות ולא טובות? וכו'.




ברור שהקבוצה שהתאמנה היא שתצליח (אלא אם כן יש לכם גאון עולם בקבוצה השניה).



כלל זה נמצא בכל תחומי החיים כמו ספורט, מבחנים, בישול, וגם ביחס לתכונת הטוב אם לא מתאמנים ולא משקיעים אי אפשר יהיה לפתח ולבנות את התכונה הזו.


ולכן גם אנחנו כדי להיות טובים יותר עלינו להתאמן.






שלב ד':



טבלת הגשמה אישית



נחלק לחניכים את הטבלה הגשמה אישית שיצטרכו למלא במשך החודש.


לדוגמא:



מעשה


מקום


תאריך






כדי להמריץ את החניכים למלא את הטבלה, ניתן לומר להם שהיא תהיה חלק מקישוט החדר, אפשר במקום שנכתוב סתם את השמות על הקיר נדביק את טבלות ההגשמה שהחניכים עשו.



אז מה היה לנו!!!?


ראינו שאומנם אנחנו טובים אבל לפעמים זה קצת קשה על כן ראשית עלינו להיות מודעים לקשיים ושנית להבין שאם נעמול ונתאמץ נעשה ואף נצליח.