לומדים חסידות- בערש החסידות

במכללה האקדמית הרצוג בחרו לתת מקום מרכזי ללימודי החסידות ולהעמיק בתורת החסידות ובעולמה, מערש לידתה לפני למעלה ממאתיים וחמישים שנה ועד ימינו

חדשות כיפה חדשות כיפה 12/07/19 11:09 ט בתמוז התשעט

לומדים חסידות- בערש החסידות
לימודי הבעש"ט, צילום: מכללת הרצוג

תוכנית לימודי החסידות "הבעש"ט בירושלים", שהחלה השנה את דרכה במסגרת לימודי התואר השני במכללת הרצוג, הגיעה בשבוע שעבר לאחד משיאיה בסיור לימודי אשר סיכם את הלימוד לאורך השנה כולה. אם לאורך השנה שמעו הסטודנטים קורסים בקמפוס 'היכל שלמה' בירושלים, הרחיבו את הידע באמצעות קורסים מקוונים בנושאי חסידות, ואף יצאו לימי סיור בעקבות עליות החסידים בארץ ובעקבות חצרות החסידות כיום, הקורס שחתם את השנה לקח את הסטודנטים אל נקודות מרכזיות במחוזות הולדתה של החסידות – במזיבוז', ברסלב, אפטא, אומן ונעמירוב שבאוקראינה.

מסעות אל קברות צדיקים הפכו כבר מזמן למחזה נפוץ, ולא רק בציבור החרדי אלא גם בציבור הציוני-דתי. אולם המסע של התכנית 'הבעש"ט בירושלים', אותו הובילו הרב ד"ר יהודה ביטי וד"ר אביעזר כהן, מרצים בחוגים לחינוך יהודי ולמחשבת ישראל, היה שונה מהמקובל. המטרה העליונה של הסיור הייתה – לימוד מעמיק ורציני של כתבי אבות החסידות, אשר מתקיים תוך מפגש בלתי אמצעי עם המקומות בהם החסידות נולדה. הלימוד שהתרחש במהלך השנה היווה בסיס עבור הלימוד במסע בחו"ל, ואכן במהלך המסע הצליחו הלומדים להגיע ללמידה מתוך העמקה, אשר כללה התוודעות לדמויות מרכזיות בחסידות ולמשנתם הייחודית מתוך היכרות בלתי אמצעית עם ההקשרים ההיסטוריים, החברתיים והמקומיים בהם הם צמחו ופעלו. הלימוד לאורך המסע שילב בין קריאה רצינית של מקורות החסידות לבין ידע מחקרי, ואפילו הקנה למשתתפים נקודות אקדמיות במסגרת התואר השני במחשבת ישראל ובחינוך יהודי.

צילום: מכללת הרצוג

אבל הלימוד לא היה הכל, ולצידו המסע ביקש לשלב חוויה מחברת שנוגעת בעומק עולמה של החסידות. כל תחנה משמעותית במסע כללה התוועדות בסיפור חסידי ובניגון בהובלת יונתן רוזנק, שכן מטרת הלימוד איננה להישאר מבחוץ, אלא הוא מבקש להשאיר את חותמו על הנפש.

המשיכה הגדולה של עולם החסידות עבור רבים בעולם היהודי כיום לא פסחה גם על האקדמיה, ובשנים האחרונות ניתן למצוא לצד מחקרים היסטוריים ופילוסופיים של החסידות, כפי שהיה בעבר, גם מחקרים אשר מבקשים להתחבר לחוויה החסידית עצמה. הסטודנטים שיצאו למסע, רובם ככולם מורים הלומדים לתואר שני, סיפרו על חוויה רוחנית רצינית אשר אותה ייקחו עימם, הן לעולמם הפנימי האישי, הן לעולמם המקצועי – לכיתה.

ד"ר איתמר ברנר מרכז תוכניות התואר השני במכללה, מסכם ואומר אומר "תכנית לימודי החסידות 'הבעש"ט בירושלים' היא חלק ממגמה אשר הולכת וצוברת תאוצה במקומות שונים באקדמיה בשנים האחרונות, ובכלל זה במכללת הרצוג, בה מחפשים לספק לסטודנט מעבר לידע האקדמי גם חוויה שתעצים את עולמו האישי והפנימי. כך, בנוסף לתכנית החסידות מתקיימות במכללת הרצוג תכנית 'לפני ולפנים' בשיתוף ישיבת מקור חיים, אשר מקנה כלים ייחודיים לעבודה פנימית ולעבודה בינאישית אשר תורמים לעולמו האישי של הסטודנט, לא פחות מאשר לעולמו המקצועי; ושני בתי מדרש – אחד לגברים ואחד לנשים – כחלק מן התכניות לתואר שני בהוראת תושב"ע, אשר בהם נפגשים הסטודנטים עם דרכים שונות של לימוד גמרא ומעמיקים את החוויה של לימוד הגמרא מתוך עולם בית-מדרשי, לצד הרחבת הכלים ללימוד ולהוראה.

בדרך כלל מדברים על תהום פעורה בין האקדמיה לבין החוויה הרוחנית. בתכנית החסידות של מכללת הרצוג הראו שאפשר גם אחרת, וכי תואר אקדמי בהחלט יכול להיות גם חוויה פנימית מעצימה ומשמעותית."