הטלוויזיה ואני

מטרה : שהחניכים יהיו מודעים לזמן הרב שאנו מבזבזים בצפייה מול הטלוויזיה.

חדשות כיפה מחלקת הדרכה 24/03/03 00:00 כ באדר ב'


הטלוויזיה ואני



מטרה : שהחניכים יהיו מודעים לזמן הרב שאנו מבזבזים בצפייה מול הטלוויזיה.



שלבים : סקר משרד החינוך


משימות טלוויזיה


לוח שידורים שבועי



אמצעים : - סקר משרד החינוך - מצולם לכל החניכים.


- לוח שידורים שבועי - מצולם לכל החניכים.


- כלי כתיבה.


- טייפ (לשירים מתוכניות).


- גילינות נייר


_____________________________________________________________________


* סקר משרד החינוך :



מס' שעות צפייה רצוי בשבוע:


ספר לחניכים, כי משרד החינוך והתרבות עורך סקר בקרב בני - הנוער בנוגע לדעתם בנושא הצפייה בטלוויזיה: (הערות חשובות בנוגע לדף הסקר בעמוד הבא)



מועצת מס' שאלון 78529 מדינת ישראל


תנועות הנוער משרד החינוך והתרבות



הנדון: סקר בני נוער על צפייה בטלוויזיה.



א. הוראות:


עליך לענות על השאלון בכלי כתיבה דק (עפרון או עט) על גבי השורות המסומנות


ולא יותר מ - 50 מילים לסעיף.



ב. שם פרטי: _______________ שם משפחה: __________________________


כתובת: ________________________________ טלפון: ________________


מקום לימודים: ______________________


תנועת נוער: _________________________


ג. הסעיפים:


סעיף I: כמה שעות כדאי לצפות בטלוויזיה ביום: __________________________


סעיף II: מדוע? ___________________________________________________ _______________________________________________________________


סעיף IV: אילו תוכניות בטלוויזיה חשוב לדעתך לראות ? _____________________


_______________________________________________________________


_______________________________________________________________



הערות חשובות => בנוגע לדף הסקר:



יש לבצע ולביים את הסקר בצורה הרצינית והאמיתית ביותר לדוגמא :



· להביא בן אדם מבוגר לא מוכר שיציג את הסקר והדפים לחניכים.


· להודיע לפני-כן לחניכים שיביאו כלי כתיבה ומס' ת.ז. בשביל הסקר.


· להכניס ולהוציא את הדפים ממעטפה מכובדת מתאימה לעניין.


· להקציב זמן לכתיבה ולשמור על השקט והריכוז.



* משימות טלוויזיה :



בחלק הזה של הפעולה, עליך המדריך ליצור הפוגה מהסקר בקרב החניכים, ולבצע עמם


משימות הקשורות לטלוויזיה.



רעיונות:



שירים: להקליט מנגינות מתוכניות טלוויזיה, ברצף או במהירות SPEAD וכל קבוצה צריכה לזהות כמה שיותר שירים.



תן - קו: עם מושגים, שמות תוכניות דמויות מהטלוויזיה וכו'. . .



מבולבלים: לכתוב שמות של תוכניות בהיפוך אותיות בגימטרייא וכו' ולבקש מהחניכים לזהות את התכניות.




* לוח שידורים שבועי :



חלק לכל חניך דף "לוח שידורים שבועי" (מצורף בהמשך).



א. על כל חניך לסמן באילו תוכניות צפה , ואילו תכניות הוא מכיר.


ב. כשסיימו לכתוב, בקש מכל אחד להעביר את הדף לשכנו מימין.


עתה בקש מכל חניך לחשב את סך שעות הצפייה השבועיות של מחבר הדף


(אם נותר זמן; לחשב כמה תוכניות חינוכיות ישנן)


ג. חשב ממוצע צפייה שבועי של כלל המשתתפים.


חישבו: כמה שעות ישבנו מול המרקע במשך השבוע?


הכפילו ב - 4.5 , כמה שעות במשך חודש?


הכפילו ב - 12 כמה שעות במשך השנה?


ד. עתה , הוצא מ"הסקרים" את מספר השעות שכדאי לצפות לפי מה שרשמו החניכים קודם.


חשב בהם ממוצע - והשווה בין הממוצעים .


(החישוב נעשה על בסיס כלל שבטי ולא אישי על מנת לא לחדור לפרט "אישית". . . )



המסקנה לרוב היא: שמס' השעות שצופים בפועל [ עפ"י לוח השידורים] גבוה בהרבה


ממספר השעות שהחניכים כתבו בסקר שכדאי לצפות בטלוויזיה.



ה. ערוך דיון עם החניכים:


· ממה נובע הפער בין מספר השעות שאנו חושבים שכדאי לראות טלויזיה ובין מספר השעות שאנו רואים טלוויזיה בפועל?


· כיצד ניתן למנוע את הפער הקיים?


· מה אפשר לעשות במקום לצפות בטלוויזיה ?



הראה לחניכיך שכדי שהפער בין הרצוי למצוי יכול להשתנות.


עלינו לחשוב: מה אנו יכולים וצריכים להכניס לזמן שהיה מוקדש עד כה, לצפייה בטלוויזיה?


כדי לחדד את העניין אפשר לספר לחניכים שהם נתקעו באי בודד ואין להם מכשירי קשר לעולם החיצון. מה הם יעשו לאורך כל הזמן שהם נמצאים באי?



אנו רואים שבמקום "לשרוף" שעות מיותרות מול הטלוויזיה,


ישנם דברים רבים אחרים שאנו יכולים לעשות.


השאלה היא רק: מה סדר העדיפויות שלנו?




מה ששביתת הטלוויזיה עושה לקיבוץ?



מאז שהחלה שביתת הטלוויזיה והרדיו, החיים בקיבוץ נראים אחרת.


הוותיקים נזכרים בזמנים הטובים של ימי טרום הטלוויזיה.



מתאר רוני סלע את החיים היפים בלי המסך המהבהב :


"האנשים יושבים בצוותא, מקיימים שיחה רעיונית ומרחיבים דעותיהם בקריאה מרובה אפשר לשבת בשקט בישיבת ועד בלי לחשוב שמפסידים את שושלת. בערב יש זמן, פתאום רואים אחד את השני. נפגשים אצל מישהו, על קפה ועוגה.


השביתה החזירה לנו את מה שאליו נכספנו:


את התקשורת ברמה האנושית, תקשורת בין אדם לחברו,


זו שכל - כך חסרה בקיבוץ בזמנים אלו".