הורים תתעוררו!

בעקבות נסיונות ההתאבדות של נערים שחוו התנכלויות ברשת החברתית "פייסבוק", קורא הרב יונה גודמן להורים להתעורר ולבדוק מה ילדיהם עושים ברשת האינטרנט

חדשות כיפה הרב יונה גודמן 05/03/12 15:14 יא באדר התשעב

הורים תתעוררו!
Franco Bouly-cc-by-nd, צילום: Franco Bouly-cc-by-nd

לפני יומיים שוב אירע ניסיון התאבדות של צעירות על רקע התנכלות שהן חוו בפייסבוק. הפעם מדובר בניסיון התאבדות כפול של שתי בנות בכיתה ח' (אחת בת 13 וחברתה בת 14) מאשדוד, שניסו לשים קץ לחייהן עקב התנכלות מתמשכת שספגו בפייסבוק. הן נכנסו בשעת לילה לים התיכון הסוער והקפוא וניסו להתאבד בטביעה. לדבריהן, הוריהן לא ידעו על ההתנכלות הקשה שהן חוו, שדחפה אותן לנסות להתאבד. כן יצוין שבשנה שעברה "הצליח" נער באחד הישובים ביש"ע להתאבד לאחר שספג בריונות מקוונת מתמשכת בפייסבוק.

עלינו לדעת כי לחלק ניכר מהתלמידים בבתי ספר ובאולפנות בכל רחבי הארץ, כולל אולפנות הנחשבות "תורניות" מאוד, יש בבית מחשב ללא תוכנת סינון כלשהי. בתי אב בציונות הדתית מכל הסוגים, כולל השואפים להעניק חינוך "תורני" לילדיהם, משאירים בבית אינטרנט פתוח, ללא שום הגנה. חלק גדול של הורי הציונות הדתית "נרדמו בשמירה" בכל הקשור לשימושי המחשב של ילדיהם. מה עוד צריך להתרחש כדי שיפעלו - הן בכלים טכנולוגיים והן (ובעיקר) בהסברה חינוכית מתמשכת? כששומעים שיש פורץ בשכונה - מקפידים לנעול דלתות. אך כשהוא בתוך הבית...

אומר גלויות: איני רואה במחשב או באינטרנט שטן כלל ועיקר. נהפוך הוא, אין ספק שיש בהם פוטנציאל עצום לברכה מרובה. בדיוק כמו רכבים שהם אכן כלים שתלוי מה עושים אתם. אך היא הנותנת: כדי לנהוג ברכב נדרש מבחן תאוריה, מינימום שיעורי נהיגה, מבחן מעשי (טסט) ונסיעות עם מבוגר מלווה בתחילה. ואחרי כל זה - יש גם שוטרים ומצלמות בכבישים, ותמרורי הכוונה ואזהרה. מה אנו מציבים כמקבילה לילדינו בבית? לא כתחליף לחינוכם אלא כהשלמה למהלך החינוכי החיוני. האם אנו פועלים מתוך שיקול דעת עת אנו מוותרים שם על הכול?

הורים רבים אומרים לי "הילדים שלי עדיין צעירים, אין לי צורך בסינון" וכן "הבית שלנו הוא בית תורני, הילדים תמימים - ואינם צריכים מסנן". חוששני שהתמימים הם ההורים. הרי חלק גדול מהכניסות לאתרי זוועה ברשת נעשים על ידי ילדים צעירים (וכן, גם "תורניים") בעקבות חיפוש תמים בגוגל, דרך מחשב שאינו מסונן. לנגד עינינו נוצר שילוב קטלני בין אשליה שאם הילד משתמש במחשב בחדרו כנראה שעיסוקיו במחשב הם מוגנים, ובין עייפות הורית. אין לנו כוח להציב גבולות ואנו שמחים שהם מעסיקים את עצמם במשהו.

דווקא בימי הפורים צריך להוריד תחפושות. להבין כי המחשב אינו בהכרח תמים והוא מחייב שיח מתמשך עם ילדינו, בצד פתרונות טכנולוגיים פשוטים. מוטב לעשות כן בהקדם, בטרם נגלה חלילה כי המציאות התמימה היא רק תחפושת.

הכותב הוא ראש תחום חינוך אמוני במכללת אורות ישראל