אנו שרים לך בנ''ע

מטרת הפעולה : הכרת שירי התנועה והרעיונות שעומדים מאחוריהם. כדאי להצטייד בקלטת של צוות הווי לצורך .הפעולה

חדשות כיפה מחלקת הדרכה 15/03/03 00:00 יא באדר ב'


פעולה מס' 4


אנו שרים לך בני-עקיבא



מטרת הפעולה :


הכרת שירי התנועה והרעיונות שעומדים מאחוריהם. כדאי להצטייד בקלטת של צוות הווי לצורך הפעולה (הקלטות נמצאות במחוזות או בהנא"ר של בנ"ע וניתן לרכוש אותן).




מהלך הפעולה :


שלב א' – ההמנון :


המדריך יכתוב על בריסטול את ההמנון וישמיט ממנו מילים מסויימות:



יד אחים לכם שלוחה הנוער _______


על ______ כולכם חנו מסביב


יזהיר לכם כוכב ________


דרככם סוגה ב______


בלב אמיץ ועזרת ______ עלה _________


_____ ______ _____ ______ ______!


מולדת זו ______ ________, ארצנו הקדושה,


מידי אביר יעקב לנו מורשה


ראשינו בעמקי _______


כפינו ______ ______.


בלב אמיץ ועזרת ה' _____ _______


_____ ______ _____ ______ ______!



המדריך יחלק את השבט לקבוצות. על כל קבוצה למלא על דף את המילים החסרות, מנצחת הקבוצה שמסיימת ראשונה.



שלב ב' :


המדריך ידביק ריבועי בריסטול של המילים החסרות במקומן הנכון.


לאחר מכן תתבקש כל קבוצה לבחור את המשפטים שנראים לה חשובים ביותר בהמנון.


כל קבוצה תציג 2-3 משפטים.


מדוע נבחרו המשפטים הללו?


אלו מילים מופיעות באותם משפטים?



המדריך יסביר לחניכים כי ההמנון מבטא את ערכי התנועה ואת מגמותיה:


דבקות בערכי התורה.


אחיזה באדמת הארץ ובנינה.


השאיפה התמידית – 'עלה נעלה' – תמיד להרגיש בעליה, התקדמות וצמיחה. בני עקיבא לדורותיה קשובה לצרכי השעה ומנתבת את פעילותה בעקבות זאת.



שלב ג' :


המדריך יקריא את הקטע הבא שנכתב ע"י יחיאל אליאש ז"ל, מייסד התנועה:



"עם התחלת הארגון הייתי מתייעץ הרבה עם החבר ש.ז. שרגאי. עבדתי במחיצתו, וגרתי בשכונתו, וקיבלתי ממנו עידוד רב במעשי. בקשתי ממנו להציע סיסמא שתבטא את הרעיון והמעשה של בנ"ע, והוא הציע את הסיסמא "טהר את חייך בעבודה וקדשם בתורה". סיסמא זו נכנסה לארגון בשיחות חברים ובכתובות על הקיר"




המדריך ישמיע את השיר "קדש חייך בתורה וטהרם בעבודה" - מתוך הקלטת של צוות הווי [אפשר ללמד את החניכים לשיר אותו].




שלב ד' :


המדריך יקריא את הקטע הבא:


זכרונות של יחיאל אליאש ז"ל על הסניף בירושלים.




סדרנו קבוצות וארגנו פעולות פעמיים בשבוע. בשבת אחה"צ היו פעולות בקבוצות לפני תפילת מנחה, ואחרי התפילה – מסיבת הסעודה השלישית והשירה. לא הייתה שירה דתית ומספקת ושלחנו חברים לבתי חסידים ללמוד שירים.הרב ישעיהו שפירא זצ"ל חיבר אז את השירים: "יגיע כפיך כי תאכל", "סימן טוב ומזל טוב" – המוכרים כל-כך היום… הוא עצמו היה בא במוצאי שבת שר ומנגן לפני חברים בכינור…"




המדריך ישמיע את השיר: "על רוכסי הר". נמצא על קלטת צוות הווי.



כדאי לחלק את המילים לחניכים או להקרין על גבי מטול שקפים.


על רוכסי הר, אחת שתיים חבר צעד,הלאה הלאה התקדם ולא עמדלמרות כל המכשולים, לעומת כל הנחשוליםיתקדמו בני עקיבא




המדריך ישאל – מה לדעתכם בא לבטא השיר?


בשיר אני רואים את השאיפה להתקדם גם אם הדרך נראת קשה ומלאת גורמים מעכבים. שלושת המילים הראשונות 'על רוכסי הר' – מבטאות את האחיזה העקשת באדמת ארץ ישראל.



לאחר מכן יראה המדריך לחניכים בית נוסף מהשיר:



שם בישיבה, גמרא תוספות חבר למד,


שם בפרדס, עדר זיבל, גיזם, עבד


בישיבה למד תורה ובפרדס גם עבודה –


כזו היא דרך בני עקיבא




זכרונות מהישיבה :


המדריך יקריא את הקטע הבא מאת שאול מייזליש מתוך כתבה ב'הצופה' תשרי תש"מ.




"בי' בחשוון ת"ש (8 שנים לפני הקמת המדינה), מגיעים 13 צעירים לכפר הרא"ה ואינם מתארים לעצמם איזה פרק הסטוריה הם עושים ביסודה של ישיבת בנ"ע


המציאות קשה, הסתפקו בלחם ותפוזיםראש הישיבה היה הרב צבי נריה.


חנן פורת מתאר: "בשנות לימודנו זכינו פעמים רבות בהערה לתפילה עם בוקר בלווי שיר ומנגינה מפי הרב נריה זצ"ל: 'ישראל עם קדושים קומו לעבודת הבורא'. בכל פעם תהיתי מחדש, כיצד זה ראש הישיבה, שהכל חייבים בכבודו, אינו בוש ומטריח עצמו לבוא לחדריהם של נערים צעירים ולנער אותם משנתם


רבים הכירו את הרב נריה כמחנך דגול המוסר נפשו למען תלמידיו וכאיש ציבור הלוחם למען הכלל".






המדריך ישמיע את 'שיר הישיבה' שנכתב ע"י צבי קפלן:



בראשית הייתה מחשבה אידיאל נשא ומרומם התאספו חברים בני מצווה והחליטו לתקן את העולם


פה נקים את מפעלנו ישיבת בנ"ע תקום,איתן עמוד ביתנו יגביה עד שמי רום.




הישיבה - היא הישיבה הראשונה של בנ"ע בכפר הרא"ה. דרך השיר ניתן לראות איזו רוח נשבה בחברי התנועה, רצון לתקן את העולם. ואנחנו ?



לסיכום :


דרך השירים ניתן לראות את הרעיונות והאידיאלים העומדים מאחורי התנועה - הדבקות בתורה, בנין הארץ, שאיפה לתיקון עולם, התמודדות עם קשיים ושאיפה תמידית קדימה.


בפעם הבאה שנשיר את ההמנון, נשתדל לזכור את משמעותם של השורות.


"עלה נעלה"




למדריך


ניתן לעשות שירון ולחלק לחניכים או לערוך את השירים בצורת ספרון עם 2-3 שורות ליד כל שיר המסבירים את דרך התנועה.