איך לקבל החלטה?

האם זה הבחור בשבילי? האם לעזוב את העבודה ולהפוך לעצמאי? ההתלבטות הורגת אתכם? הנה כמה עצות שיעזרו לכם לקבל החלטות בחיים

חדשות כיפה יוני נוימן 16/01/12 11:23 כא בטבת התשעב

איך לקבל החלטה?
Uutela-cc-by-sa, צילום: Uutela-cc-by-sa

יוני שלום,
רציתי לשאול אם תוכל להתייחס לא רק לשאלה כיצד לחנך לקבלת החלטות אלא פשוט איך מחליטים. כלומר איך מקבלים החלטה?

אני רווקה בוגרת המגזר, המתקשה מאד מאד בקבלת החלטות. אני רואה את עצמי כאדם מאד וורבלי, מורכב, מיוחד ו....שכלי. אך בבואי להחליט אינני מצליחה לחוש את הקול הפנימי, ומוצאת את עצמי פעמים רבות מבולבלת ומתלבטת. לעיתים ההתלבות יכולה להימשך שנים וגורמת להרגשה מאד מעיקה. זה יכול להתבטא בעבודה, אך זה בעיקר מתבטא בבחורים ובדייטים. כיצד, והאם אפשר, להתקדם בתחום?

תודה.


לשואלת שלום,
כפי ששמת לב, הטור בשבוע שעבר הופנה להורים, ועסק בעיקר בחינוך לבחירה ולא בדרך לקבלת החלטות לאלו המתקשים בכך. בכדי לענות על שאלתך אתחיל בהקדמה כללית וידועה, אך חשובה: המוח שלנו בנוי מחלקים מודעים ולא מודעים, המתנה אותה העניק הבורא לאדם היא החלק של קליפת המוח, כלומר החלק החושב. לדאבוננו, בדרך כלל החלקים הלא מודעים פועלים מהר יותר מהחשיבה, והתגובה שלנו ברוב המקרים לא מודעת (מחקרים הראו כ95% מתגובות האדם אינן מודעות). משמעות העניין הוא כי על כל רצון אמתי של האדם, קופצים מונעים רבים מהעבר ומקשים עליו ביישום הרצון הזה. התפיסה הרווחת היא כי בנפש האדם לא קיים משהו מבודד העומד בפני עצמו,ולכל דבר ישנם סיבה ומסובב.

חוסר החלטיות יכול לנבוע מכמה סיבות, נביא את חלקן:
1. טראומות מבחירות שגויות בעבר
2. תפיסה מנטאלית לפיה אין בי יכולת בחירה.
3. שאיפה לשלמות
4. חוסר בביטחון עצמי, כלומר בהוצאה לפועל של הרצונות
5. שימת לב מרובה מידי לשאלה "מה יגידו אם אחליט כך וכך".

כמו כל עבודה במודעות, גם כשמדברים על בעיה בהחלטיות צריכים להתבונן ולהבין מה מוקד הבעיה, זה כבר 60% מהרפואה. זו העבודה הראשונית שלך - להבין את הסיבה, מה גורם לך את הקושי.

לאחר שתביני את מוקד הבעיה, מתחילה העבודה השנייה. כל סיבה והעבודה שלה, לא דומה עבודה על ביטחון עצמי לעבודה על טראומות מהעבר, ולא דומה העבודה על חוסר אמון ביכולתי לבחור לעבודה על רצון לשלמות. את לא צריכה לעבוד נושא ההחלטיות, אלא על השורש שלו. ברגע שתחזקי את השורש- ההחלטה תבוא ביתר קלות. לכן, בעניין קבלת החלטות הייעוץ צריך להיות אישי.

בכל זאת נוסיף שתי הבנות כלליות העוזרות ברבים מהמקרים. האחת לפיה בקבלת החלטות אנו נדרשים לקחת סיכונים. לקיחת סיכונים הוא אחד הסעיפים של ביטחון עצמי, אלא מה? ר' נחמן אמר "העיקר שלא יהיה זקן", כמובן שהוא לא דיבר על גיל אלא על אופי, הזקן לא אוהב לזוז מהמקום שלו, בטח שלא בשביל משהו שאינו בטוח. אצל אדם ממוצע המנגנון הטבעי מורה לנו ללכת על בטוח, יש בנו פחד לאבד את מה שיש לנו, אנחנו חיים בדמיונות, המראים לנו כי מה שיש הוא כל כך טוב ולפיכך אסור לאבד אותו בשביל משהו שאינו ידוע. קבלת החלטה היא כורכת בתוכה גם אלמנט של חוסר ודאות, לכן במקום לקחת את הסיכון ולבחור מחדש ה'זקן' משאיר אותנו עם המוכר וה'בטוח' ואז, אנחנו לא מצליחים להחליט.

דבר נוסף המקשה מאוד על הבחירה הוא השאיפה הבלתי מתפשרת לשלמות. פעמים רבות אנחנו רואים אנשים מוכשרים תקועים, ולא מבינים מדוע, הרי בהיותם כאלו מוכשרים הם היו צריכים לרוץ קדימה, אז מדוע הם תקועים? לרוב הסיבה היא השאיפה לשלמות. כיוון שבכל אפשרות בחירה ישנה חסרון, השואפים לשלמות מתקשים לבחור באחת האפשרויות וממילא אנחנו מוצאים אותם עומדים במקום.

לגבי הקול הפנימי שהזכרת בשאלתך, בטח תופתעי לגלות כי בעניין קבלת החלטות גורליות כמו בחירת בן הזוג - אין כמעט משמעות לקול הפנימי (וסליחה על הפגיעה ברומנטיקה(. לרוב במצבים מסוג זה ישנם מספר קולות שאינם הרמוניים, וכמעט בלתי אפשרי להבחין איזה מהם הוא הקול הפנימי ואיזה מהם חיצוני. צריך להיות מאוד מודע ורגיש בכדי להבחין בקול הפנימי האמיתי.

לאחר חיזוק השורש, ניתן להשתמש בטכניקות המוצעות לרוב באתרים שונים ברחבי האינטרנט. (כמובן תוך בידקה והתאמה לסיטואציה)

בהצלחה!

הכותב עוסק בייעוץ על פי שיטת מוח 1, ומלמד בישיבה המוסיקלית כינור דוד