"געגוע לנפש נקייה": נתנאל אלינסון על החיבור בין עם ישראל למדבר

נתנאל אלינסון, מחבר הספר "קיצור תולדות הישראליות", חושף בראיון מיוחד את סודותיו של המדבר: "מקום בו עבר עם ישראל את שנות ילדותו ונעוריו והוא מלווה אותנו ברגעינו הטובים יותר והטובים פחות"

אביה טובי אביה טובי, חדשות כיפה 20/01/23 10:22 כז בטבת התשפג

"געגוע לנפש נקייה": נתנאל אלינסון על החיבור בין עם ישראל למדבר
צילום: רגע של סיפור

איש המדבר: נתנאל אלינסון, איש חינוך, מחבר הספר 'קיצור תולדות הישראליות' ומי שעומד מאחורי המיזם 'מפגש ישראלי' חושף בראיון עם אבנר שאקי את סודותיו של המדבר ומגלה מתי הוא מתגלה כמתנה אדירה ומתי כמסוכן, מעניק הצצה לנפלאותיו של הצמח "כוכב ננסי" וחושף את הקשר המפתיע בין המגזרים החיים כיום בישראל לשנים עשר השבטים.

"המדבר היה המקום בו עבר עם ישראל את שנות ילדותו ונעוריו"

"המדבר הוא מקום מאוד חשוב בתרבות הישראלית. השאלה למה. עם ישראל, הילדות שלו, זמן הנעורים שלו הוא במדבר. מה הכוונה. אם רגע תחילת ההיסטוריה שלנו הוא יציאת מצרים, הרגע שבו העם נולד ובעצם יוצא להאוויר העולם, בעצם המדבר, אותם שנות נדודים במדבר זה ימי הילדות של עם ישראל", אומר אלינסון.

עוד הוסיף ואמר כי "המדבר נתפס כמקום הילדות וכולנו מכירים את זה גם על עצמנו שהילדות היא אחד הזמנים שהכי מעצבים חיים של בן אדם. אתה מדבר עם אנשים בני 70,80, 90 ואתה רואה איך הם ידברו על הילדות באישוזהיא ערגה וכמיהה כי הילדות זה דבר שהוא נורא מעצב. הדבר המדהים הוא שזה מגיע גם עד הציונות, כשבן גוריון במאמר הכי גדול שלו על המדבר, המאמר שתמיד מצטטים ממנו את המשפט: 'בנגב ייבחן העם בישראל', הוא מתחיל עם המילים הנהדרות הבאות: 'הנגב הוא עריסת עמנו', כמו עריסה של תינוק, ככה הנגב הוא שבו התחלנו את ימי הנקות, אחר כך את הילדות והנערות ולכן המדבר הוא משמעותי בתרבות".