בית מדרש

עשרה בטבת

עשרה בטבת הוא אחד מארבעת צומות החורבן שקבעו חז"ל בעקבות חורבן בית ראשון. ביום זה החל נבוכדנצר מלך בבל את המצור על ירושלים, מצור זה עתיד להימשך כשנה וחצי בסופה, ב-ט' באב, נחרב הבית. במהלך תקופה זו התדרדר המצב בעיר באיטיות אך בעקביות עד להיווצרותה של הקטסטרופה הטוטאלית שמתוארת במגילת איכה. סיפור המצור מתואר במספר מקבילות בתנ"ך, הבסיסית שבהן במלכים ב, כה, א:

"וַיְהִי בִשְׁנַת הַתְּשִׁיעִית לְמָלְכוֹ בַּחֹדֶשׁ הָעֲשִׂירִי בֶּעָשׂוֹר לַחֹדֶשׁ בָּא נְבֻכַדְנֶאצַּר מֶלֶךְ בָּבֶל הוּא וְכָל חֵילוֹ עַל יְרוּשָׁלִַם וַיִּחַן עָלֶיהָ וַיִּבְנוּ עָלֶיהָ דָּיֵק סָבִיב: וַתָּבֹא הָעִיר בַּמָּצוֹר עַד עַשְׁתֵּי עֶשְׂרֵה שָׁנָה לַמֶּלֶךְ צִדְקִיָּהוּ: בְּתִשְׁעָה לַחֹדֶשׁ וַיֶּחֱזַק הָרָעָב בָּעִיר וְלֹא הָיָה לֶחֶם לְעַם הָאָרֶץ:"

מאוחר יותר חיברו חז"ל לעשרה בטבת שני אירועים נוספים שהתרחשו בסמוך לו: מותו של עזרא הסופר- מי שקומם את הריסות ממלכת יהודה אחרי שבעים שנות גלות והביא לבניית בית שני. וכן תרגום התורה ליוונית בימי מלכות יוון.
הרבנות הראשית לישראל קבעה את יום עשרה בטבת גם כיום הקדיש הכללי- יום זיכרון ליהודים שנרצחו על-ידי הנאצים ותאריך מותם לא ידוע.
עשרה בטבת הוא יום צום המתחיל מן הזריחה ונמשך עד לשקיעה. מיקומו בעונת החורף בה הימים קצרים יותר הופך אותו לצום הקצר בשנה.

המסר של עשרה בטבת הוא מסר מורכב למדי והוא קשור במסרים הכוללים של צומות החורבן שהרעיון הכללי המנחה אותם הוא "מפני חטאינו גלינו מארצנו". יום צום זה נועד לעורר את הציבור לתשובה ולהזכיר את עובדת חורבנו של הבית שעומדת בעינה.
העצירה על נקודת הזמן הזו, בראשית המצור, מעניינת במיוחד מאחר ובמציאות של ממלכת יהודה לא הייתה ברורה די הצורך המשמעות של עשרה בטבת. הנקודה בה הכל התחיל הייתה נקודה בה עדין לא היה ברור איך הכל ייגמר. נראה כי הבחירה של חז"ל לציין את נקודת ההתחלה נועדה גם לרמז על אופציית התשובה שתמיד ניתנת למימוש, אך לא מומשה במקרה זה למרות התראותיהם של הנביאים ובראשם ירמיהו.

החיבור בין תחילת החורבן הלאומי של בית המקדש, לבין החורבן הלאומי הגדול של דורנו- השואה, הוא יותר ממתבקש. במידה רבה ניתן לומר כי הדרך שהחלה בעשרה בטבת הגיעה אל קיצה הטראגי בשואה הנוראית של יהודי אירופה ובחורבן ממנו העם היהודי לא התאושש עד היום.

ביום עשרה בטבת שנת תש"ל השלימה עיריית ירושלים את שיפוצה של חומת העיר העתיקה לאחר שנים של הזנחה תחת הכיבוש הירדני ולאחר שנפגעה במהלך קרבות מלחמת ששת-הימים. נקודה מינורית שאולי יש בה לסמל רעיון גדול: התקווה שיום זה, כמו שאר צומות החורבן, יהפוך מיום אבל ליום טוב.

Shutterstock

עשרה בטבת תשע"ז - זמני הצום

זמני כניסת ויציאת הצום בערים השונות בארץ 07/01/2017, מערכת כיפה

Shutterstock

עשרה בטבת תשע"ו - זמני הצום

זמני כניסת ויציאת הצום בערים השונות בארץ 21/12/2015, מערכת כיפה

דוברות

מערבין אבלות באבלות

מדוע אנו מערבים אבל באבל? הרי לבנו אינו פנוי לאבל, ואיננו אבלים ´כראוי´. האם נכון לעשות כן ולחבר את עשרה בטבת עם יום הקדיש הכללי?01/01/2015, הרב ד"ר חנן יצחקי

Shutterstock

"גם כשטוב לך על הלב-זכור את השואה, יעקב"

לפני שנה וחצי, ביום הקדיש הכללי, כתב כרמי רונן טור על שכנו בנהריה, יעקב וינברגר שלקח על עצמו משימת חיים להזכיר את השואה בכל מקום. מחר בצהריים (ג) יובא וינברגר למנוחת עולמים בבית העלמין בעיר. אנו מעלים שוב את הדברים לזכרו101/01/2015, כרמי רונן

Shutterstock

לקראת עשרה בטבת - זיכרון מעשינו

בימים האחרונים התרחשו במדינת ישראל כמה וכמה אירועי דקירה. לקראת צום עשרה בטבת עלינו לערוך חשבון נפש נוקב בנוגע לאלימות הגואה בחברה הישראלית31/12/2014, ד"ר יעל לוין

Shutterstock

עשרה בטבת: זמני הצום

מתי מתחיל הצום ויותר חשוב, מתי מסתיים? זמני עשרה בטבת בערים מרכזיות ברחבי הארץ. צום קל ומועיל131/12/2014, מערכת כיפה

ChameleonsEye / Shutterstock.com

עשרה בטבת: כמו זכר לחורבן

במה יכול אדם להיאחז כשהלב נוהה כמו אריה רעב אחר הכיסופים, אחר הגעגועים, אחר הבית? דביר שרעבי על עשרה בטבת ועל גוש קטיף131/12/2014, דביר שרעבי

shutterstock

בקיצור: הלכות עשרה בטבת שחל בערב שבת

צום עשרה בטבת יחול ביום שישי הקרוב, ערב שבת. הרב מאיר נהוראי והרב עמית קולא, רבני "בית הלל", מסכמים לכיפה את ההלכות המרכזיות. צום קל! 711/12/2013, הרב מאיר נהוראי והרב עמית קולא

Arielhorowitz

שו"ת: צום ביום שישי?!

עשרה בטבת יחול השנה ביום שישי הקרוב. האם מותר לצחצח שיניים ולהתרחץ ומתי נגמר הצום? הרב שלמה אבינר משיב 111/12/2013, הרב שלמה אבינר, בעריכת הרב מרדכי ציון

עשרה בטבת, סוגרים מעגל

על אף הקשר הזה בין השואה ובין חורבן בית המקדש וטרגדיות אחרות, הקישור הספציפי בין י´ בטבת לשואה הוא דבר שמצריך ליבון והבהרה. מדוע נבחר יום י´ בטבת ליום הקדיש הכללי? 10/12/2013, פרופ´ חיים סוקניק

בית הלל

"גם כי אלך בגיא צלמוות" 

שורש האמונה בקב"ה הוא אהבת ה´ הנצחית לבניו, אשר משענתו, אך גם שבטו – המה ינחמונו. כאשר מקבלים אנו את היסורים באהבה, אנו ממתיקים את הדינים שכבר היו 323/12/2012, הרב רונן נויברט

עשרה בטבת – למהותו של יום

הלקח של עשרה בטבת הוא מיד כשמתחילה צרה, גם אם במבט ראשון נראה שהיא עתידה לעבור מן העולם, חובתנו לעשות חשבון נפש ולצפות את העתיד 123/12/2012, הרב שמחה ויסמן

 alancleaver_2000-cc-by

עשרה בטבת: זמני הצום

זמני צום עשרה בטבת בערים מרכזיות בארץ 22/12/2012, מערכת כיפה

 alancleaver_2000-cc-by

עשרה בטבת: זמני הצום

זמני צום עשרה בטבת בערים מרכזיות בארץ 04/01/2012, מערכת כיפה

הכל בגלל הכותל

"אם אתם רוצים לתת משמעות לצומות הקטנים ולחנך לאבלות על החורבן, אז טבלו ועלו להר הבית" לרבקה שמעון מציעה אלטרנטיבה לציון החורבן2717/12/2010, רבקה שמעון

1
כיפה בפייסבוק כיפה בטוויטר תוסף חדשות כיפה לכרום כיפה מאחורי הקלעים אפליקציית חדשות כיפה לאיפון אפליקציית חדשות כיפה לאנדרואיד