סגור

עשרה בטבת - היום בו התברר כי חזון הנביאים לא יתממש

הרב יובל שרלו מסביר כי צום עשרה בטבת נקבע על היום בו התברר כי "בשעה שירושלים אינה עיר הצדק ועיר המוסר, בשעה שהיא אינה קשובה למצוקות היתום והאלמנה, בשעה ששריה סוררים וחברי גנבים – היא אינה זכאית עוד להתקיים עלי אדמות"

הרב יובל שרלו
י בטבת התשפ
,
07 בינואר, 2020 8:08
עשרה בטבת

עשרה בטבתצילום: pixabay

בחזון אחרית הימים של הנביאים מופיעה הציפייה כי העמים כולם יבואו לירושלים, כדי לשמוע את דבר ה': "כי מציון תצא תורה ודבר ה' מירושלים". זהו חזון נפלא, שהרב קוק הדגיש לא רק את מה שיש בו, אלא גם את מה שאין בו: אין בו שום דבר שדומה לפעולה מסיונרית או לגי'האד.
אנחנו לא חולמים על הבאה בכוח של העמים למרכז הרוחני הגדול בירושלים. אנחנו חולמים על כך שירושלים תהיה מופת מזהיר, שהעמים יבואו מרצונם אל הר האלוהים, וירצו לשמוע את המסרים העולים משם. אלו היו דברי הנבואה ששמעה ממלכת יהודה לאורך דורות רבים.

והנה – העמים באו. קואליציה שלמה של עמים, בהנהגת נבוכדנצאר מלך בבל הגיע לשערי ירושלים. אך אבוי – המטרה שלהם הייתה בדיוק הפוכה. הם הטילו מצור על ירושלים. הם לא רצו ללמוד דבר מירושלים. הם באו כדי להחריב אותה, ולהעביר אותה מהעולם. זו החוויה המזעזעת שהתגלתה לתושבי ירושלים בעשרה בטבת. 

והנביאים?
הנביאים לימדו אותנו כי אכן ירושלים איבדה את זכות קיומה בעיני האלוהים.

עובר לדרום ת"א. הרב שרלו

הרב יובל שרלוצילום: אריה כץ

ומדוע?
בשל העובדה שהתשתיות העמוקות של קיומה – הצדק, המוסר, החסד והרחמים – קרסו לחלוטין. ובשעה שירושלים אינה עיר הצדק ועיר המוסר, בשעה שהיא אינה קשובה למצוקות היתום והאלמנה, בשעה ששריה סוררים וחברי גנבים – היא אינה זכאית עוד להתקיים עלי אדמות.

זו המשמעות העמוקה של עשרה בטבת, ולכן נקבע תאריך זה כיום צום. זה היום בו התברר שהחזון לא יתממש, ולהפך – הוא ייחרב. זה היום בו התברר שאיבדנו את תשתית הקיום. החורבן התחיל, אם כי בפועל הוא ייקח עוד זמן. ורק לאחר שנים רבות מאוד תתרחש הזדמנות שנייה, לבנות מחדש.

הרב יובל שרלו מפעיל רשת של קבוצות ווטסאפ, ערוץ טלגרם ועמוד פייסבוק, הקרויים 'זיקים', בהם הוא שולח מדי יום התייחסות קצרה במבט תורני על שלל נושאים. ניתן להצטרף לקבוצות הווטסאפ דרך הלינק.

07.01.2020

1. חזון ישעי'ה שמדבר על צדק ומוסר יתומים ואלמנות, פותח בעזבו את ד',נאצו את קדוש ישראל. (מד)

דווח על תגובה לא ראויה
07.01.2020

2. בלי נקודת מוצא נכונה אין תוחלת (משה אהרון עו"ד)

הנקודה הרעיונית הבסיסית חסרה ותעוייה (משה אהרון עו"ד)

בס"ד.
השואה איננה מהנביאים והיא איננה עוד פיסת היסטוריה -.
השואה היא מהתורה והיא לב ליבו של נאומו האחרון של משה והיא הנבואה המרכזית בכל מורשתינו שבגינה אף זכה משה לתואר אבי הנביאים. הנבואה שבפרשת וילך לאמור : ואני ידעתי כי אחרי מותי השחת תשחיתון וקראת אתכם הרעה באחרית הימים.
הרעה של אחרית הימים היא היא השואה הנוראה.
בעבורה ובעבור התקומה שבעקבותיה גם נכתבה שירת האזינו.
הנה כי כן אי אפשר להבין ולפענח את התקומה ללא הפנמה תיאולוגית אופטימלית של השואה.
לא פלא שאנו מקרטעים עתה וחיים באוירה של בוקה ומבולקה
לא פלא שהציונות הדתית היותר שפויה לכאורה ירדה לאשפתות
המודל של זכר יצאת מצרים לא בא אלא כמודל ודוגמית היסטורית
לזכרון הגדול של השואה והתקומה שבעיקבותיה. כן כן .
זאת ועוד השואה הייתה צריכה להיכתב כחומש שישי והתקומה עם הגאולה השלמה כחומש שביעי.
אני יודע שרבים מכם זעים עתה בחוסר נוחות .
ואולי "מרחמים" על הכותב לו יהי .
הזמן כבר ינגן את תווי האמת ואולי תזכרו אם תזכו גם באלה הדברים
הנה כי כן אם בכלל תשעה באב היה צריך כל כולו להיות יום השואה והתקומה . יום של עצב ושמחה מהולים חציו צום ותענית על השואה וחציו כמבוא לחג העצמאות בחגיגת התקומה כעולה משירת האזינו
וכך הלאה .....................................................

דווח על תגובה לא ראויה
כתבו תגובה

המשך באמצעות

שכחתי סיסמה
אין לך שם משתמש באתר? צור חשבון

יצירת חשבון חדש

אני מאשר את תנאי השימוש באתר

אילוסטרציה צילום: shutterstock

"פיגועי הפייסבוק" נגמרים: בקרוב תוכלו למחוק פוסטים ישנים ולהימנע ממבוכה פומבית

קרא עוד