בית מדרש

חנוכה

חנוכה הוא אחד מימי הציון הראשונים שקבעו חז"ל ונשען על אירועים שהתרחשו לאחר חתימת התנ"ך: מלחמתם של מורדים יהודים במלך אנטיוכוס ובממלכה הסלווקית שבסיסם בתרבות יוון. סיפור חנוכה כפי שהוא מוכר לנו כיום מופיע בספר מקבים א' ושוב בספר מקבים ב'. למרות השם הדומה מדובר בשני ספרים שונים לחלוטין שנכתבו על-ידי שני אנשים שונים, בשני מקומות שונים וכנראה שגם בשתי תקופות שונות. ספרים אלו אמנם משתייכים לקבוצה הכוללת אותה אנחנו נוהגים לכנות "ספרים חיצוניים", אך לפחות בכל האמור למקבים א' הם מציגים את תפיסותיה של היהדות הנורמטיבית.

אזכורים נוספים של חנוכה מופיעים גם במקורות תלמודיים, אם כי באופן רציף פחות. הדבר הביא רבים לשאול אם ביקשו חז"ל להשכיח את המקבים ואם הייתה להם בעיה עם המרידה או עם השלטון שבא בעקבותיה, כיום מקובל להניח שטענת ההשכחה מופרזת. כך או כך בדברי חז"ל כמעט ולא מוזכר הניצחון הפיזי-פרקטי ומוזכר רק נס פך השמן. נראה כי הם ביקשו להדגיש בכך את כוחו של הקב"ה ואת העובדה שהניצחון הצבאי הגדול בא בעזרתו.

נקודה זו של המתח בין פעולה עליונה ופעולתו של האדם עתיד ללוות את חנוכה גם במאה העשרים. התנועה הציונית האדירה את גבורת המקבים כפי שבא לידי ביטוי בשיר "אנו נושאים לפידים" של אהרון זאב:

"נס לא קרה לנו -
פך שמן לא מצאנו.
לעמק הלכנו
ההרה עלינו
מעיינות האורות
הגנוזים גילינו.

נס לא קרה לנו
פך שמן לא מצאנו
בסלע חצבנו עד דם -
ויהי אור!"

בתפילת "על הניסים" מופיע מעין תקציר מתומצת המבטא את עמדתה הבסיסית של היהדות כלפי אותו ניצחון צבאי- מחד אין השכחה, אך מאידך ישנה התייחסות גם לגורם עליון:

"בִּימֵי מַתִּתְיָהו בֶן יוֹחָנָן כֹּהֵן גָּדוֹל חַשְׁמוֹנָאִי וּבָנָיו כְּשֶׁעָמְדָה מַלְכוּת יָוָן הָרְשָׁעָה עַל עַמְּךָ יִשְׂרָאֵל לְהשַׁכִּיחָם תּוֹרָתָךְ וּלְהַעֲבִירָם מֵחֻקֵּי רְצוֹנָךְ וְאַתָּה בְּרַחֲמֶיךָ הָרַבִּים עָמַדְתָּ לָהֶם בְּעֵת צָרָתָם רַבְתָּ אֶת רִיבָם דַּנְתָּ אֶת דִּינָם נָקַמְתָּ אֶת נִקְמָתָם מָסַרְתָּ גִבּוֹרִים בְּיַד חַלָּשִׁים וְרַבִּים בְּיַד מְעַטִּים וּטְמֵאִים בְּיַד טְהוֹרִים וּרְשָׁעִים בְּיַד צַדִּיקִים וְזֵדִים בְּיַד עוֹסְקֵי תוֹרָתֶךָ לְךָ עָשִׂיתָ שֵׁם גָּדוֹל וְקָדוֹשׁ בְּעוֹלָמָךְ וּלְעַמְּךָ יִשְׂרָאֵל עָשִׂיתָ תְּשׁוּעָה גְדוֹלָה וּפֻרְקָן כְּהַיּוֹם הַזֶּה וְאַחַר כֵּן בָּאוּ בָנֶיךָ לִדְבִיר בֵּיתֶךָ וּפִנּוּ אֶת הֵיכָלֶךָ וְטִהֲרוּ אֶת-מִקְדָּשֶׁךָ וְהִדְלִיקוּ נֵרוֹת בְּחַצְרוֹת קָדְשֶׁךָ וְקָבְעוּ שְׁמוֹנַת יְמֵי חֲנֻכָּה אֵלּוּ לְהוֹדוֹת וּלְהַלֵּל לְשִׁמְךָ הַגָּדוֹל"

החג נקבע לשמונה ימים לאחר הקרבות כיום חג בבית המקדש. הסיבה לכך נעוצה בנס פך השמן אך במידה רבה גם בעובדה שימי החנוכה היוו עבור המורדים "השלמה" לימי הסוכות אותם לא יכלו לחגוג במהלך הקרבות. מלחמתם של המקבים הייתה מלחמה קשה למדי וניצחונם הושג למרות נחיתות מספרית בולטת והודות למהלכים אסטרטגיים סבוכים.

מלחמתם של המקבים הייתה במידה רבה מלחמה על הרוח- שלטונו של אנטיוכוס בארץ ישראל נשען על אליטה רחבה של מתיוונים- יהודים שקיבלו עליהם את אורח החיים ההלניסטי, המלחמה הייתה אם כן פנימית וחיצונית באחת.

בפעם הראשונה והיחידה בימי בית שני זכה עם ישראל לשבת לבטח תחת שלטון עצמאי. הסביבה ההלניסטית לא תמיד אהבה את המדינה החשמונאית אך נאלצה להשלים עם קיומה. כאשר טענו בפני שמעון החשמונאי על נישולם של יושבי יפו (ההלניסטים) ממושבותיהם הוא ענה:

"לא ארץ נכריה לקחנו ולא ברכוש נכרים משלנו כי אם נחלת אבותינו אשר בידי אויבנו בעת מן העתים בלא משפט נכבשה: ואנחנו כאשר הייתה לנו עת השיבנו את נחלת אבותינו"

כך או כך השלטון החשמונאי לא נמשך לאורך שנים רבות ואחרי כשישה עשורים שלוו בתהליך התייוונות פנימי איבדו יהודי ארץ ישראל את עצמאותם שוב והחלה תקופת הכיבוש הרומי שסופה בחורבן הבית.

התיוונות היום?

כיצד יהודי, אפילו כזה שרחוק מאוד מהיהדות שלו, מגיע לידי כך שהוא מוכן להיכנס לבית המקדש ולטמא את כל השמנים? איפה הם טעו? 03/12/2013, הרב שלמה קמחי

בית הלל

הלקח של חנוכה: איזון בין העבודה לבית

הדלקת נרות חנוכה מלמדת אותנו לזכור שכל המשימות שלנו בחיים יהיו לטובה - רק אם הפעילות שלנו תהיה מאוזנת בין הבית לחוץ, והמשפחה תהיה אבן תמך משמעותית לחיי העשייה 102/12/2013, הרב מאיר נהוראי

בקיצור: כל הלכות חנוכה

הרב אליקים לבנון מסכם בקיצור את הלכות חנוכה, לרבות זמני הדלקת הנרות, אמירת "על הניסים" ומתי יש להדליק נרות בלי ברכה? 227/11/2013, הרב אליקים לבנון

shutterstock

מה המקור ההלכתי לסופגניות בחנוכה?

בחנוכה רבו הפרטים שאינם מעצם המצווה שתקנו לנו רבנן, שאינם מסתכמים רק בהדלקת הנרות לפי רמת ההידור הקיימת. הרב אלגאזי עומד על מהותם 27/11/2013, הרב בנציון משה אלגאזי

נר החנוכה של הנסיך הקטן

עלינו להתבונן על החיים שלנו ולשאול מה הוא האור הגדול אותו אנו מחפשים, אליו אנו משתוקקים ומוכנים להתמסר 225/11/2013, הרב יעקב נגן

shutterstock

מה אומרת ההלכה על הדלקת נרות חנוכה לנשים?

בכל חנוכה בעלי וכל הבנים והבנות מדליקים נרות. אני מרגישה מוזר להיות היחידה שלא מדליקה ובשנה זו אני שוקלת להתחיל להדליק בעצמי. מה עמדת ההלכה בנושא זה? 321/11/2013, הרב רונן נויברט

חידון לחנוכה

חידון מיוחד לפי סדר האלף-בית, בואו לבדוק מה אתם יודעים על חג החנוכה113/12/2012, עזרא מרום

ויקיפדיה ללא זכויות

יום ההיפוך החורפי והתקווה האנושית

חג החנוכה מעניק לכולנו תקווה, שאכן עוד יאיר היום ויוארו חיינו כפרט וכעם. כשיש כזו משמעות ותקווה, יכולים לצאת בכוח האמונה הזה ולנצח אפילו את היוונים 312/12/2012, הרב ד"ר אמיר משיח

Lilachd-cc-by

קיצור הלכות חנוכה

הרב רונן נויבירט מגיש בצורה בהירה ומקוצרת את ההלכות העיקריות הנוגעות לחג החנוכה ולהדלקת הנרות209/12/2012, הרב רונן נויברט

אלנתן גוטוירט

מה שסיפרו לי הנרות

מדוע מברכים על הדלקת נר אחד? למה להדליק בפתח הבית והאם המכבים אכן היו גיבורים? הרב יוני לביא בשמונה הארות לשמונת ימי החג209/12/2012, הרב יוני לביא

ויקיפדיה ללא זכויות

החשמונאים והמתיוונים

למה התנגדו החשמונאים לתרבות המתקדמת שהמתיוונים הציעו להם, מה היתה הסכנה בתרבות החדשה?626/12/2011, הרב יעקב הלוי פילבר

annodam-cc-by

חנוכה ברמזים

פרשת מקץ הנקראת בסמיכות לחנוכה מכילה בתוכה רמזים על החג. יודעים מהם?122/12/2011, עזרא מרום

Lilachd-cc-by

שמן ואור

19/12/2011, עדינה פרידגוט

מאי חנוכה

עם ישראל לא חי ביקום משל עצמו, סביבו קיימים עמים רבים עם מנהגים שונים שנראים כמנהגים טובים. הרב פילבר בודק מה קורה כשאנחנו מנסים להעתיק מהגויים ובעצם - להתייוון219/12/2011, הרב יעקב הלוי פילבר

ישיבת הר עציון

הדלקנה נרות

הרב אמנון בזק קובל על כך שרק מעט נשים מדליקות נרות חנוכה. לדבריו, אין סיבה לפטור: "בדין המקורי נשים חייבות"2702/12/2010, הרב אמנון בזק