חנוכה

בית מדרש

חנוכה

חנוכה הוא אחד מימי הציון הראשונים שקבעו חז"ל ונשען על אירועים שהתרחשו לאחר חתימת התנ"ך: מלחמתם של מורדים יהודים במלך אנטיוכוס ובממלכה הסלווקית שבסיסם בתרבות יוון. סיפור חנוכה כפי שהוא מוכר לנו כיום מופיע בספר מקבים א' ושוב בספר מקבים ב'. למרות השם הדומה מדובר בשני ספרים שונים לחלוטין שנכתבו על-ידי שני אנשים שונים, בשני מקומות שונים וכנראה שגם בשתי תקופות שונות. ספרים אלו אמנם משתייכים לקבוצה הכוללת אותה אנחנו נוהגים לכנות "ספרים חיצוניים", אך לפחות בכל האמור למקבים א' הם מציגים את תפיסותיה של היהדות הנורמטיבית.

אזכורים נוספים של חנוכה מופיעים גם במקורות תלמודיים, אם כי באופן רציף פחות. הדבר הביא רבים לשאול אם ביקשו חז"ל להשכיח את המקבים ואם הייתה להם בעיה עם המרידה או עם השלטון שבא בעקבותיה, כיום מקובל להניח שטענת ההשכחה מופרזת. כך או כך בדברי חז"ל כמעט ולא מוזכר הניצחון הפיזי-פרקטי ומוזכר רק נס פך השמן. נראה כי הם ביקשו להדגיש בכך את כוחו של הקב"ה ואת העובדה שהניצחון הצבאי הגדול בא בעזרתו.

נקודה זו של המתח בין פעולה עליונה ופעולתו של האדם עתיד ללוות את חנוכה גם במאה העשרים. התנועה הציונית האדירה את גבורת המקבים כפי שבא לידי ביטוי בשיר "אנו נושאים לפידים" של אהרון זאב:

"נס לא קרה לנו -
פך שמן לא מצאנו.
לעמק הלכנו
ההרה עלינו
מעיינות האורות
הגנוזים גילינו.

נס לא קרה לנו
פך שמן לא מצאנו
בסלע חצבנו עד דם -
ויהי אור!"

בתפילת "על הניסים" מופיע מעין תקציר מתומצת המבטא את עמדתה הבסיסית של היהדות כלפי אותו ניצחון צבאי- מחד אין השכחה, אך מאידך ישנה התייחסות גם לגורם עליון:

"בִּימֵי מַתִּתְיָהו בֶן יוֹחָנָן כֹּהֵן גָּדוֹל חַשְׁמוֹנָאִי וּבָנָיו כְּשֶׁעָמְדָה מַלְכוּת יָוָן הָרְשָׁעָה עַל עַמְּךָ יִשְׂרָאֵל לְהשַׁכִּיחָם תּוֹרָתָךְ וּלְהַעֲבִירָם מֵחֻקֵּי רְצוֹנָךְ וְאַתָּה בְּרַחֲמֶיךָ הָרַבִּים עָמַדְתָּ לָהֶם בְּעֵת צָרָתָם רַבְתָּ אֶת רִיבָם דַּנְתָּ אֶת דִּינָם נָקַמְתָּ אֶת נִקְמָתָם מָסַרְתָּ גִבּוֹרִים בְּיַד חַלָּשִׁים וְרַבִּים בְּיַד מְעַטִּים וּטְמֵאִים בְּיַד טְהוֹרִים וּרְשָׁעִים בְּיַד צַדִּיקִים וְזֵדִים בְּיַד עוֹסְקֵי תוֹרָתֶךָ לְךָ עָשִׂיתָ שֵׁם גָּדוֹל וְקָדוֹשׁ בְּעוֹלָמָךְ וּלְעַמְּךָ יִשְׂרָאֵל עָשִׂיתָ תְּשׁוּעָה גְדוֹלָה וּפֻרְקָן כְּהַיּוֹם הַזֶּה וְאַחַר כֵּן בָּאוּ בָנֶיךָ לִדְבִיר בֵּיתֶךָ וּפִנּוּ אֶת הֵיכָלֶךָ וְטִהֲרוּ אֶת-מִקְדָּשֶׁךָ וְהִדְלִיקוּ נֵרוֹת בְּחַצְרוֹת קָדְשֶׁךָ וְקָבְעוּ שְׁמוֹנַת יְמֵי חֲנֻכָּה אֵלּוּ לְהוֹדוֹת וּלְהַלֵּל לְשִׁמְךָ הַגָּדוֹל"

החג נקבע לשמונה ימים לאחר הקרבות כיום חג בבית המקדש. הסיבה לכך נעוצה בנס פך השמן אך במידה רבה גם בעובדה שימי החנוכה היוו עבור המורדים "השלמה" לימי הסוכות אותם לא יכלו לחגוג במהלך הקרבות. מלחמתם של המקבים הייתה מלחמה קשה למדי וניצחונם הושג למרות נחיתות מספרית בולטת והודות למהלכים אסטרטגיים סבוכים.

מלחמתם של המקבים הייתה במידה רבה מלחמה על הרוח- שלטונו של אנטיוכוס בארץ ישראל נשען על אליטה רחבה של מתיוונים- יהודים שקיבלו עליהם את אורח החיים ההלניסטי, המלחמה הייתה אם כן פנימית וחיצונית באחת.

בפעם הראשונה והיחידה בימי בית שני זכה עם ישראל לשבת לבטח תחת שלטון עצמאי. הסביבה ההלניסטית לא תמיד אהבה את המדינה החשמונאית אך נאלצה להשלים עם קיומה. כאשר טענו בפני שמעון החשמונאי על נישולם של יושבי יפו (ההלניסטים) ממושבותיהם הוא ענה:

"לא ארץ נכריה לקחנו ולא ברכוש נכרים משלנו כי אם נחלת אבותינו אשר בידי אויבנו בעת מן העתים בלא משפט נכבשה: ואנחנו כאשר הייתה לנו עת השיבנו את נחלת אבותינו"

כך או כך השלטון החשמונאי לא נמשך לאורך שנים רבות ואחרי כשישה עשורים שלוו בתהליך התייוונות פנימי איבדו יהודי ארץ ישראל את עצמאותם שוב והחלה תקופת הכיבוש הרומי שסופה בחורבן הבית.

Shutterstock

ליקוטי תפילות לימי החנוכה

לקראת ימי החנוכה ליקטה ד"ר יעל לוין אסופת תפילות מתוך "ליקוטי תפילות", שנתחבר בידי רבי נתן, תלמידו המובהק של רבי נחמן מברסלב18/12/2014, בעריכת ד"ר יעל לוין

פלאש 90

חוקי המדינה מחייבים ללמוד תורה בחנוכה!

חופש לבני הישיבות בחנוכה? הרב אבינר מסביר שאין שום סיבה לחופש שכזה, ומביא כאישוש גם את חוקי מדינת ישראל18/12/2014, הרב שלמה אבינר

Shutterstock

חנוכה דל קלוריות

איך אוכלים סופגניות יחד עם שמירה על הקלוריות והמשקל הרצוי? הילה בועז, מנהלת מחלקת תזונה בבית החולים לניאדו, מסבירה 17/12/2014, הילה בועז

Shutterstock

חכמת הסופגניה

מה הקשר בין הומלס שמוכר חוטים אדומים לבין סופגניה ומדוע אבינועם יצא נפעם מהסיפור?17/12/2014, אבינועם הרש

יחצ

בין היהדות לתרבות יוון

מה מייחד את התרבות ההלניסטית אשר גרם ליהדות להתנגד לה בצורה כה חריפה? הרי התרבות ההלניסטית היא זו שהביאה לעולם את הפילוסופיה של אפלטון ואריסטו617/12/2014, הרב שלמה ריסקין

כבתה אין זקוק לה

משתמשים אנו גם בשמן שאינו צלול וטהור ובפתילות שאינן מושכות אחריהן את האור ומאירים אנו בהם את אורות השעה, שאותם מסמלים נרות חנוכה שחיובם בא מהמפגש של עם ישראל עם תרבות יוון שהדעות שלהם המתחדשות לפי רוח האדם חדרו מבחוץ לבית ישראל116/12/2014, הרב יעקב הלוי פילבר

Shutterstock

כוונות נר חנוכה: כנגד אימהות האומה

כוונות קצרות הראויות להיאמר לפני הדלקת נרות בכל אחד משמונת ימי החנוכה, כוונות המוסבות על דמויות מופת מאימהות האומה116/12/2014, ד"ר יעל לוין

Shutterstock

המלצה לפעילויות בהדלקת הנרות: עשרה רעיונות מאירים למשפחה מדליקה

ביום הראשון כולם מתלהבים, ביום השני יש כבר תחושת דז´ה וו, וביום האחרון המפגש המרגש כבר הופך לריטואל סתמי וטכני. הרב יוני לביא עם המלצות כיצד לשדרג את הדלקת הנרות16/12/2014, הרב יוני לביא

Shutterstock

שאל את הרב: מותר להדליק נרות דרך סקייפ?

אני גרה כרגע בחו"ל ואין לי חנוכיה בנמצא. חברתי הצדקת הציעה לערוך את ההדלקה כאשר אני "נוכחת" בסקייפ אבל ביקשה שאני אברך. האם סידור שכזה מוציא אותנו ידי חובה?16/12/2014, מערכת כיפה

Shutterstock

הרב רונן נויבירט: ראוי להדר הנשים תדלקנה נרות חנוכה

האם ראוי שאשה נשואה תצא ידי חובה בנרות שמדליק בעלה, או שמא עדיף שהיא תדליק בעצמה לשיטת המהדרין?215/12/2014, הרב רונן נויבירט

Shutterstock

מאי חנוכה?

בתלמוד מוזכרים שני חגים שאינם מחגי התורה – פורים וחנוכה. לפורים יש מסכת שלמה ומגילה שלמה וכל זה על נס שקרה מחוץ לגבולות הארץ, בגולה. מה יש לנו לחנוכה? לא מגילה ולא מסכת. לכן אין זה מפליא שהגמרא צריכה לשאול "מאי חנוכה?"415/12/2014, מאיר דויטש

Shutterstock

"פגיעה בכבוד האישה שימש עילה למרד החשמונאים"

"אחד הלקחים שיש ללמוד מאירועי חג החנוכה שחייב אדם לכבד את אשתו יותר מגופו ובוודאי שחלילה וחס לפגוע או לנצל בת ישראל בשום צורה ואופן, עם או בלי הסכמתה", אומר הרב אפרים זלמנוביץ הרב הראשי מזכרת בתיה615/12/2014, הרב אפרים זלמנוביץ

Shutterstock

הלכות חנוכה תשע"ה

חובה לערוך סעודה בחנוכה? האם נערים ונערות הלומדים בפנימיה  ונמצאים מחוץ לבית או חיילים ובנות שרות לאומי חייבים בהדלקה? הרב מאיר נהוראי בהלכות חנוכה14/12/2014, הרב מאיר נהוראי

לקראת חנוכה: כללי זהירות שכדאי לאמץ

סקר מדאיג של ארגון ´בטרם´ לבטיחות ילדים: "שליש מההורים מניחים את החנוכיה במקום המסכן את ילדיהם"14/12/2014, שירה רביד

צילום מסך

צפו: על חנה ושבעת בניה שמעתם?

לקראת חנוכה יוצאת המחלקה למורשת ישראל בערוץ הראשון בסדרת סרטונים בכיכובו של נעם יעקובסון. גולשי כיפה צופים בסרטון הראשון בסדרה לפני כולם11/12/2014, מערכת כיפה