טייסי המסוקים של חיל האוויר ממליצים לכם על מסלולים לחנוכה

ימי החנוכה השנה הביאו עמם מזג אוויר נעים לטיולים בכל רחבי הארץ, ולפניכם שלושה מסלולים עליהם ממליצים טייסי מסוקים בחיל האוויר | רס"ן א: "אחת המתנות הגדולות שקיבלתי בתור מסוקאי בחיל-האוויר, היא שיוצא לי לראות את כל הארץ ב'רזולוציה גבוהה'"

חדשות כיפה חדשות כיפה 18/12/22 17:35 כד בכסלו התשפג

טייסי המסוקים של חיל האוויר ממליצים לכם על מסלולים לחנוכה
צילום: דובר צה"ל

אם טרם נסגרתם על טיול לחנוכה, או שמא המסלול שארגנתם משעמם, טייסי המסוקים של חיל האוור ממליצים לכם על שלושה מסלולים מטריפים עם תמונות מדהימות להמחשה.

אז למה דווקא מסוקאים ממליצים? מבין כל צוותי-האוויר מכירים את נופי הארץ הכי מקרוב בשל העובדה שהמסוקים טסים בגובה נמוך, למשל: סיוע לכוחות הקרקעיים - בין אם מדובר בסיוע אש ובין אם מדובר בסיוע של חילוץ ותובלות, דבר שמצריך מהם להיות קרובים לקרקע. ככל שכלי הטיס טס בגובה נמוך יותר, כך קטן הסיכוי שהמכ"מים (מגלי כיוון ומרחק) של האויב יקלטו אותו.

"אני תמיד אומר שאחת המתנות הגדולות שקיבלתי בתור מסוקאי בחיל-האוויר, היא שיוצא לי לראות את כל הארץ ב'רזולוציה גבוהה' - לטוס בכל ישראל ממש קרוב לקרקע ולראות נופים, אנשים ומקומות חדשים. בכל פעם שנגלה אליי ממרומי השמיים מקום חדש שעוד לא הכרתי, אני דוקר את הנ"צ (נקודת ציון) ואחרי הנחיתה מברר עליו באינטרנט וחוזר לטייל בו רגלית", שיתף רס"ן א', לוחם צוות-אוויר בטייסת 124 ("החרב המתהפכת") באתר חיל האוויר, בו פורסמו המסלולים.

צילום: עמית אגרונוב, דובר צה"ל | ארכיון

1. מעיין מצפה השלום

"כשגיליתי אותו לראשונה זה היה לפני שנים. עברנו עם המסוק ליד עין חרוב שבגולן וראיתי התגודדות של אנשים באזור. מאוחר יותר ביררתי עליו. אחרי זה חזרתי אליו עם הכלב שלי - אריק, והיה מדהים. זה היה מגניב להכיר את המקום מזווית שונה - יש משהו אחר בלהרוויח את הנוף דרך הרגליים, זה מאפשר לך לתת תשומת לב לפרטים הקטנים", מספר על המקום רס"ן א'.

מה רואים בו? "בהתחלה יש מצפה גדול ויפיפה שמשקיף על כל הכנרת והאזור. לצד המצפה יש גרם מדרגות שאם יורדים בו מגיעים למסלול מסומן בשחור. זה מסלול טבעתי שבסופו יש בריכה מלבנית וצלולה, החבויה בין צמחיה סבוכה. המסלול יחסית קליל ואני ממליץ עליו בחום לכל מי שרוצה לחלץ עצמות ולראות נופים יפים". 

אזור: רמת הגולן.
רמת קושי: קלה - מתאים למשפחות עם ילדים.
מה כותבים בוויז? "מצפה השלום".

2. נחל נקרות

"בנחל נקרות יוצא לנו לטוס הרבה במהלך האימונים - אנחנו מתאמנים על טיסה מוסתרת וכך קורה שאנחנו טסים בגובה נמוך מאוד בתוך הנחל. בשלב מסוים אמרנו שאנחנו צריכים גם לחוות אותו רגלית, ונסענו לשם לטיול טייסתי", מספר רס"ן ט', לוחם צוות-אוויר בטייסת 113 ("הצרעה"). "הוא עמוק, מחורץ ולרוב גם יבש. אחרי שיורדים גשמים יש בו גם גבים מלאים במים שנוצרים משיטפונות".

מה רואים בו? "ניתן לראות בו תופעה דומה לתופעה במכתש רמון - קיים בנחל קטע שהקיר בו מלא בצבעים שונים, בגלל שהשכבות הגיאולוגיות שלו חשופות", מתאר רס"ן ט'. "המסלול עצמו לא קשה מדי - הוא מעגלי ומתחיל בחאן סהרונים. משם מתקדמים עם הסימון האדום וכשמגיע פיצול ממשיכים עם הסימון הירוק. בהמשך ישנו פיצול נוסף וצריך להמשיך עם הסימון הכחול, המסלול נגמר בחאן".

אזור: מכתש רמון.
רמת קושי: בינונית - מתאים למשפחות מיטיבות לכת.
מה כותבים בוויז? "חניון יום עין סהרונים".

נחל נקרות |

נחל נקרות | צילום: רשות הטבע והגנים

נחל נקרות |

נחל נקרות | צילום: רשות הטבע והגנים

צילום: עמית אגרונוב, דובר צה"ל | ארכיון

3. נחל אשלים

"כבר בקורס-הטיס יצא לי לטוס מעל לנחל אשלים ונפעמתי ממנו - הוא מצוקי וכשהאדם נמצא בתוכו הוא נראה קטנטן בתוך הואדי. אז, כשהייתי חניך בקורס, אמרתי לעצמי שזה המקום הכי יפה שראיתי בחיים ושאני חייב לחזור אליו. בפועל, טיילתי בו לראשונה רק שנה שעברה. כחלק מהמסלול צריך לשחות בתוך בריכות והן קפואות ועמוקות, זה היה כיף", נזכר סרן ע', לוחם צוות-אוויר בטייסת 190 ("מגע הקסם").

מה רואים בו? "הטיול מתחיל בעלייה יבשה בנחל עזגד ואחרי שמגיעים לתצפית, מתחילים לרדת הכל חזרה. בירידה המסלול תלול ומחייב מעבר במפלים וגבי מים. בשביל להסתדר בנחל המאתגר הזה יש להצטייד במפת סימון שבילים ולקחת בחשבון שלא כדאי להביא חפצים יקרי ערך. מדובר במסלול לא קל וצריך להערך אליו בהתאם", מזהיר סרן ע'.

אזור: דרום ים המלח, קרוב למפעלים.
רמת קושי: קשה מאוד. מיועד למיטיבי לכת בלבד ויש לקחת בחשבון שחלק מהמסלול מחייב שחייה.
מה כותבים בוויז? מנווטים ביישומון "עמוד ענן" אל "נחל עזגד" ומשם מתחיל מסלול מעגלי.

נחל אשלים |

נחל אשלים | צילום: המשרד להגנת הסביבה