נס לא קרה לנו? הרב אסף הר נוי משיב

הרב אסף הר נוי מציג את גודל נס חנוכה ומסביר מה לא נכון בשיר "אנו נושאים לפידים": מילותיו קוראות תיגר על תפיסת העולם אותה אנו מנסים להנחיל ולסמל בהדלקת נרות החנוכה

חדשות כיפה הרב אסף הר-נוי 07/12/23 10:46 כד בכסלו התשפד

נס לא קרה לנו? הרב אסף הר נוי משיב
הרב אסף הר נוי , צילום: ללא

קצת לפני קום המדינה, החל להתנגן בין שלל שירי חג החנוכה, שיר עברי בשם- "אנו נושאים לפידים" אשר חובר על ידי אהרן זאב שהגיע בערוב ימיו לתפקיד קצין חינוך ראשי בצה"ל. לפני מספר ימים נתבקשתי להגיע ולדבר במסיבת חנוכה לילדים, והופתעתי לשמוע ששיר זה מתנגן ברקע כנראה מבלי משים, וזאת למרות שמילותיו קוראות תיגר על תפיסת העולם אותה אנו מנסים להנחיל ולסמל בהדלקת נרות החנוכה.

המשפט החוזר בשיר אומר- "נס לא קרה לנו, פך שמן לא מצאנו", כבא ואומר- תפסיקו לספר סיפורים "על הניסים ועל הנפלאות". לא היה שום נס, אלא אנחנו בעצמנו נשאנו את הלפידים, אנחנו בעצמנו בנינו, נלחמנו והדלקנו את האור.

מטוסו של מפקד חיל האויר המצרי

מבצע מוקד היה אקורד הפתיחה של מלחמת ששת הימים, ובו הושמד כמעט כל חיל האויר המצרי בתוך שעות ספורות.

אחת העובדות הפחות ידועות בהקשר למבצע זה יכולה להסביר מדוע למעלה מ-100 סוללות נ.מ מצריות נצרו אש ונמנעו מלהרחיק את מטוסי חיל האויר הישראלי. בעוד שמאות מטוסי חיל האויר הישראל עטו לעבר המטרות שבצד המצרי, היה בשמים מטוס תובלה מצרי ובו צדקי מחמוד- מפקד חיל האויר המצרי באותה עת, שפקד על כל סוללות הנ.מ ועמדות הטילים לנצור אש, מחשש שהם עלולים לתקוף את מטוסו. וכך, "בדרך מקרה" הושבת כל מערך ההגנה האוירי המצרי, עד אשר מטוסי צה"ל שבו בבטחה אל בסיסיהם.

דוגמא זו, אחת מני רבות, היא קצה הקרחון של הסיפור של העם היהודי, אז והיום, עוד לפני מלחמות המכבים, וגם הרבה אחריהן. פעולת ה' והסיוע האלוקי לעמו ישראל פועל בדרך הטבע, ובשל כך לעיתים קשה לזהותו או שקל להתעלם ממנו, מסיבות שונות.

ניסים לא צריכים פרסום

נס אמיתי, כזה שהוא יוצא דופן ומיוחד- לא צריך פרסום. לפרסם נס גלוי זה כמו כמו לפזר נפט בשדה קוצים שאש כבר מתפשטת בה, זה כמו לתת דחיפה לכדור שלג שכבר מתגלגל במורד ההר. אחת מתכונותיו של הנס היא שלא צריך לפרסמו.

ולכן קשה להבין מה ראו חכמים צורך בתיקון מצוות הדלקת נר חנוכה. הרי מטרת ההדלקה היא "פירסומי ניסא", אך הנס הגדול של הדלקת המנורה לא זקוק לפרסום, כפי שניסים רבים וגדולים שהיו במקדש תמיד לא זכו למצווה או פירסום מיוחד?

נר החנוכיה מאיר על שדה הקרב

לנס חנוכה ישנם שני כובעים- כובע המקדש, וכובע שדה הקרב. כשקבעו חכמים להדליק את נרות חנוכה הם לא רצו להנציח את נס המנורה בלבד, אלא ביקשו להאיר איתו את הנס של שדה הקרב, את הנס והפלא האלוקי הטמון בכל מהלכי הטבע והמציאות הרגילה.

השיר שהזכרנו בפתיחה כורך כאחד את המנורה והקרבות ומרהיב עוז לומר ש"נס לא קרה לנו ופך שמן לא מצאנו", וכנגד תפיסה עולם שגויה זו הקדימו חכמים תרופה וקבעו- "פך שמן מצאנו, ונס כן קרה לנו" במלחמות החשמונאים הגיבורים בשדה הקרב. ידו של ה' בכח, ידו של ה' בכל פינה וצד של החיים.

ומאותם ימים בתפילה גדולה שנזכה גם לזמן הזה. שיאיר לנו הקב"ה ניסים ונפלאות בשדה הקרב, ואור ה' יאיר על חיילנו לעוז ולגבורה ולנצחון גדול על אוייבנו.

הרב אסף הר נוי. רב קהילת "אדרת אליהו", ראש בימ"ד "מבקשי פניך", ודיין בביה"ד "ארץ חמדה", ירושלים.