שאל את הרב

איך אני מפסיקה את ההתמכרות לסרטים??

חדשות כיפה חברים מקשיבים 27/11/22 02:59 ג בכסלו התשפג

שאלה

איך אני מפסיקה את ההתמכרות לסרטים?? אני באמת רוצה ובאמת שניסיתי הכל: מלקצוב זמנים עד לספר לחברות טובות שיעזרו כשהן רואות אותי... זה אפילו לא בטלפון זה במחשב. ואני כל יום יכולה לצבור 6 שעות רצופות של סרט לוותר על ארוחות בגלל זה לא ללמוד למבחנים לא להיות עם חברות. אני פיזית מזניחה הכל לא מצליחה לשים מעצורים לעצמי מה עושים.?

תשובה

שלום לך!

שאלה חשובה לימינו! כמות התוכן שניתן לצפות ולבזבז בו את זמנו לאדם אחד הוא כמעט אינסופי. והכל כל כך זמין ביוטיוב ובנטפליקס. מה גם שהרגלי הצפייה בסרטים וסדרות עם הקורונה והסגרים רק נהיו יותר חמורים ומכורים. כולנו מתמודדים עם שאלה זו על ניצול הזמן שלנו ועל בזבוזו על 'שטויות'.

ניכר מהכתיבה שלך שאת חזקה, בעלת אמונה, עם לב טוב – השאיפות שלך נמצאות במקום כל כך נכון ואמיתי. רצון לא להיות מכורה לסרטים ולא סתם "לשרוף" את הזמן, את מחפשת עוד, מחפשת משמעות וזה דבר מדהים! אז סחטיין.

תשובה זו מטבעה אינה בקיאה בפרטי הסיפור שלך ולכן תהיה כללית מאד ומכאן אני מזמינה אותך להמשיך להיות איתנו בקשר. וכן אני מזמינה קוראים נוספים שהשאלה נוגעת בהם אישית. חשוב לזכור שבדרך כלל מה שאנחנו מכנים "התמכרות" היא למעשה הרגל שגוזל מאיתנו יותר זמן ממה שרצינו. התמכרות "אמיתית" היא הרבה יותר חריפה, משבשת לנו את היומיום, גוזלת מאיתנו שינה, ומפריעה בהמון דברים. את מתארת איך זה קורה לך, ועדיין נשמע שאת כן ממשיכה ללכת לביה"ס ולעשות דברים, גם אם לא כפי שהיית רוצה. לכן כשאומרים התמכרות, מתכוונים בדרך כלל להרגל עקשן, או ל"שימוש יתר". וזה מאוד נורמלי.

עבורך, את מתארת שיש ימים שזה משבש לך את ההתנהלות התקינה – לאכול, ללמוד למבחנים, להיפגש עם חברות וכו', וכאן אפשר לזהות ניצנים של התמכרות של ממש לאינטרנט וסרטים. ישנם חוקרים הסבורים כי מדובר בהתמכרות החולפת מעצמה. את יכולה לנסות עכשיו לשים לב כמה זמן ההתנהלות היומיומית של משובשת, איך את בדרך כלל עם שינויי הרגלים ולראות ביחס לעצמך ולקנה מידה האישי שלך כמה זה שונה מהרגיל שלך.

זה בהחלט משהו שיכול לעבור בעצמו אך יכול להיות שיעזור גם לפנות לגורם מקצועי. איתו/איתה תוכלי לחקור על מה זה יושב, יש הרבה גורמים שיכולים להשפיע - בדידות, רף גבוה מידי גורם לוותר מראש, תחושה כללית של עצבות, כעס על העולם ועוד.

אז מה אפשר לעשות? הנה כמה כיוונים למחשבה

1. לעשות שינויים קטנים ובהדרגה. רומא לא נבנתה ביום אחד וכך גם שינויים לא קורים בבת אחת. תנסי להוריד מינונים של צפייה בסרטים, אפילו לרדת ל3 שעות בממוצע זה כבר הישג וכבר התחלה.

2. לעשות הגבלות לאינטרנט: יש ביוטיוב אפשרות לשים לך תזכורת אם את צופה שם לכמות זמן שאת שמה (את יכולה להגביל למעל שעה וחצי נגיד), את יכולה גם לשים לעצמך שעונים מעוררים כדי להזכיר לעצמך להפסיק. את יכולה גם לשקול לשים סיסמא לאינטרנט ולהגביל את הזמן שלך במחשב לזמן מסוים.

3. לעשות ספורט. עיסוק בפעילות ספורטיבית משחרר חומרים במח שעוזרים להתמודדות עם התמכרות וגם שעוזרים לנו להיות שמחים יותר. וכן, בכללי לנסות לשים לב לצד החומרי של עצמך – לשתות מספיק, לאכול ארוחות מזינות וכו'. ככה לתת לגוף את מיטב התנאים כדי להתמודד עם החיים.

3. למצוא משהו משמעותי לנצל בו את זמנך. לחשוב על חלופה טובה יותר לזמן שלך. אולי לקרוא ספרים, לבלות עם חברות, ללמוד לנגן, לבשל, ללמוד תורה, להיות עם המשפחה – מוזמנת לחשוב עם עצמך על הסדר עדיפויות שלך לניהול הזמן שלך.

4. לדבר על מה שעובר עלייך עם הקרובים לך ואף עם גורם מקצועי כמו יועצת חינוכית, פסיכולוגית וכו'. שיתוף של המצוקה יכול להוריד מהרגשות המורכבים מסביב ולתת יד למציאת פתרון.

זה טבעי איך שאת מרגישה ואני בעצמי מכירה תחושה זו היטב – את לא לבד בחוויה זו ומוזמנת לדבר על כך עם הקרובים לך או איתנו, נשמח להיות איתך בקשר. את מוזמנת תמיד לכתוב אלינו שוב בקישור הבא: makshivim.org.il/ask-away

או להתקשר למוקד במספר כוכבית 8298 או בווטסאפ: 052-468-3927 . נשמח להיות איתך בקשר!

בהצלחה רבה רבה!

חזקי ואמצי,

מוריה

מוקד חברים מקשיבים

כתבות נוספות