שאל את הרב

תושבע - לנשים? המשך...

חדשות כיפה צוות בית ההוראה 29/11/02 02:22 כד בכסלו התשסג

שאלה

שלום לכבוד הרבנים,

כתשובה לשאלתי הקודמת בנוגע ללימוד גמרא לנשים כתב לי הרב את התשובה הבאה:

"לאשה מותר ואף רצוי ללמוד את כל ההלכות הקשורות להן, ולכן סוגיות הנוגעות להן מתוך התושב"ע-מותר להן לללמוד."

בכל המקורות שהבאתי בשאלה הקודמת (ציץ אליעזר, יביע אומר, החיד"א, החפץ חיים,הילקוט יוסף, ועוד...) לא חלקו לגבי לימוד ההלכות הצריכות לנשים, אולם את לימוד הגמ' אסרו ולא חילקו בין כשהסוגיא נוגעת להלכה השייכת להן או לא, ואף לא מצאתי באף מקום אחר היתר זה - ללמוד את הגמרות הנוגעות להלכות השייכות להן...

אם הדבר אמנם כן, אזי התיר הרב את לימוד כל מסכת שבת, מסכת ביצה, מסכת ברכות, חלקים נרחבים ממסכת פסחים ועוד מסכתות רבות, ורק מסכתות שאין דיניהם שייכים בימינו אסורות ללימוד ע"י נשים, ודבר זה קשה לשמיעה ולכן יודיענו הרב מה המקור לחילוק זה שעשה בין הגמרות השונות.

דבר נוסף, הרי האיסור הקשה יותר (מלימוד גמרא עצמי של הבת) הוא על אב ללמד לבתו גמרא או לחילופין, לשלוח את בתו למוסד המלמד גמרא (ע"י מורה גבר או לאו דוקא) וא"כ כיצד מלמדים באולפנות ובמדרשות גמרא לבנות כאשר הגמרות כוללות גם מסכתות כסנהדרין ועוד... שגם לשיטת הרב (שמה ששייך להן, מותר) דבר זה אסור. מדוע לא יוצאת הנחיה מפי הרבנים למוסדות אלו: מה ,איך וכיצד ללמד בשיעורי התושב"ע?

לסיכום, שאלותי הן שתיים:

הראשונה, מהו המקור שעליו מסתמך הרב בפסיקה שמותר להן ללמוד גמרות הנוגעות להלכות השייכות אליהן? ומה מתרץ הרב, לגבי השאלה שלפי פסיקתו מותרות בלימוד לבנות המסכתות שבת, ברכות, ביצה, פסחים ועוד...?

השניה, כיצד ישנו מצב שהאב או שלוחיו מלמדים לבת גמרא (כדוג' סנהדרין) אף שהדבר איננו עונה אפילו לפסיקת הרב? ואם הדבר איננו נכון ע"פ ההלכה, מדוע לא מודיעים הרבנים את עמדתם בנושא...מה מותר ומה אסור?

בברכת התורה,

חי ס"ט.

תשובה

בס"ד

שלום רב וחנוכה שמח,

אין הכוונה שצריך ללמוד סוגיות ולהתפלפל בש"ס. אך כדי להבין את עומקה של הלכה בוודאי יש לתת רקע לכך, כללי הלכה או מקורות עליהם מתבססת ההלכה.

אי אפשר ללמוד הלכות שבת בלא להתעמק בעומקה של הלכה.

ולכן בוודאי יש לתת כללים ומקורות ולעיין בהם.

בברכה,
צבי קוסטינר


כתבות נוספות