שאל את הרב

נשים וספר תורה

הרב עוזיאל אליהו הרב עוזיאל אליהו 01/10/02 20:46 כה בתשרי התשסג

שאלה

בשמחת תורה הועלתה הצעה שהבנות במקום בו הייתי ירקדו גם הן עם ספר תורה. רציתי לדעת מהן ההלכות בנושא (ניסיתי לחפש בספרים והבנתי שלאשה נידה יש בעיה גם בראיית ספר תורה (עפ"י ראשונים יש גם בעיה שתיכנס לביהכ"ס, אחרונים התירו) בנות לפני הנישואין בד"כ לא מטהרות לאחר ימי הנידה ולכן אם הבנתי נכון יש להן בעיה תמידית לראות ספר תורה בהגבהתו)מה ההלכה בנושא?

תשובה

ב"ה

ברכה ושלום.

ראשית אני מעתיק לך את מה שנפסק בשו"ע בנושא זה שזה מהוה הבסיס לדיון.



שולחן ערוך אורח חיים סימן פח

סעיף א
כל הטמאים קורין בתורה וקורין ק"ש ומתפללין, חוץ מבעלי קרי שהוציאו עזרא מכל הטמאים ואסרו בין בד"ת בין בק"ש ותפלה עד שיטבול, כדי שלא יהיו ת"ח מצויין אצל נשותיהן כתרנגולין. ואח"כ בטלו אותה תקנה, והעמידו הדבר על הדין, שאף בעל קרי מותר בד"ת ובקריאת שמע ובתפלה בלא טבילה ובלא רחיצה דתשעה קבין, וכן פשט המנהג.

הגה: יש שכתבו שאין לאשה נדה בימי ראייתה ליכנס לבית הכנסת או להתפלל או להזכיר השם או ליגע בספר, (הגהות מיימוני פ"ד)

וי"א שמותרת בכל, וכן עיקר (רש"י הלכות נדה), אבל המנהג במדינות אלו כסברא ראשונה. ובימי לבון נהגו היתר. ואפילו במקום שנהגו להחמיר,

בימים נוראים וכה"ג, שרבים מתאספים לילך לבית הכנסת, מותרין לילך לבהכ"נ כשאר נשים, כי הוא להן עצבון גדול שהכל מתאספים והן יעמדו חוץ (פסקי מהרא"י סי' קל"ב).

כיום נוהגים שכל הנשים נכנסות לבית הכנסת.
כל הנשים יכולות לראות ולנשק ספר תורה.

לגבי ריקודים עם ספר תורה בעזרת נשים יש לשאול את רב בית הכנסת או את רב הקהילה במקום.
כי רק הוא המוסמך להורות בזה הלכה למעשה מפני שיש לקחת בחשבון המון גורמים ושיקולים שקשורים לקהילה הספציפית.

עיין גם ב :

https://www.kipa.co.il/ask/show.asp?id=13044


בברכה ,


עוזיאל


כתבות נוספות