שאל את הרב

כיסוי ראש

חדשות כיפה הרב בניהו ברונר 11/03/02 00:57 כז באדר התשסב

שאלה

לרב שלום!

ברצוני לדעת את מקור העניין של "כיסוי ראש". נאמר לי ספר במדבר ה,יח "ופרע את ראש האישה". אינני מבין כיצד למדו מפה על כיסוי ראש. כ"כ נמסר כי יש מקור במסכת סוטה - אם אפשר למקד אותי אודה על כך.

האם הליכה בכיסוי ראש היא הלכה שהתפשטה ממנהגים כלשהם בגולה או מחומרות כלשהן. ישנן הרבה הלכות בפרט בטהרת משפחה שהן חומרות ובימינו אנו נכתבו בחלק מן הספרים כהלכה (ראה בעלון צהר מאמר של דרור פיקסלר אודות חומרות בטהרת המשפחה).

עוד שמעתי כי הרב סולובייצ'יק פסק כי אין אישה חייבת ללכת בכיסוי ראש וכך נהגה רעייתו - אבקש התייחסות לנושא.

יש"כ

תשובה

ב"ה מוצאי חג הפסח תשס"ב

לבצלאל שמעון שלום!

המקור לחיוב כסוי ראש לנשים הוא בגמרא במסכת כתובות דף ע"ב. והוא כפי שכתבת בשאלתך מן הפסוק בפרשת סוטה "ופרע את ראש האשה" ותנא דבי רבי ישמעאל אזהרה לבנות ישראל שלא יצאו בפרוע ראש, הראיה היא שאשה סוטה פורעים את ראשה על מנת לנוולה ומשמע שלפני כן ובדרך כלל אשה כשרה אינה פורעת את ראשה.
בסוגיא שם יש מספר גדרים לגבי המקומות בהם יש את חובת כסוי הראש, רשות הרבים, חצר, מחצר לחצר דרך מבוי. והדברים מופיעים ברמב"ם בהלכות אישות בפרק כ"ד ובשולחן ערוך אבן העזר סימן קט"ו. בפוסקים מופיע שנשים צנועות מקפידות אפילו בתוך ביתם לכסות את ראשם, בגמרא במסכת יומא מסופר על אשה בשם קמחית שזכתה שבניה יהיו כהנים גדולים בזכות הקפדתה על כיסוי ראש. כיסוי ראש עצמו הוא הלכה מפורשת, בודאי שעל גבי ההלכה היו מנהגים של הקפדה יתרה של בנות ישראל.
לגבי המאמר שציינת אני ממליץ לך לקרוא את כל התגובות שנכתבו עליו בעלונים הבאים של צהר.
הסיפור שאתה מספר על הרב סולוביצ'יק אינו מוכר לי, הרב סולוביצ'יק נהג בכל ענין על פי ההלכה כשאר גדולי ישראל, יתכן שהורה להתיר לגבי כיסוי ראש בתוך הבית אבל לא בחצר או ברשות הרבים, אבל הדבר טעון בדיקה יסודית, ניתן לברר את הדבר אצל קרובי משפחתו החיים עמנו כיום ב"ה, כמו חתנו הרב ליטנשטיין ראש ישיבת הר עציון באלון שבות, ואני מציע לך לעשות זאת.

בברכת התורה

בניהו ברונר

צפת

כתבות נוספות