שאל את הרב

רוצה להתקרב לה'- איך?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 09/06/18 22:47 כו בסיון התשעח

שאלה

אהלן! אני באה מבית דתי ברוך ה'. אני בחורה מאמינה ואחת השאיפות הגדולות שלי זה להתחזק ולהתקרב לאבא שבשמים מאהבה, שזה אומר לא לראות דברים לא מתאימים ולשמוע שירים לא טובים. הרבה פעמים אני נכשלת בזה ולכן אשמח אם תייעצו לי מה אני צריכה לעשות בדיוק. ועוד דבר- האם דברים שחוויתי בחיים עם בנים (לא חבר או משהו) יכולים לפגוע לי בבניית בית של תורה עם בעלי בעתיד ועל שמירת טהרת המשפחה. אשמח אם תעני לי בהקדם. תודה רבה והמשך יום מדהים..

תשובה

שלום יקרה!

שמחתי לקרוא את השאלה שלך ולשמוע מתוך המילים על השאיפות הגדולות והאמתיות שלך להתקרב לקב"ה. מרגישים את הרצון, מרגישים את האהבה מהמילים שלך ומהנקודה הזו אני מאמינה שגם הדרכים המדויקות לממש את הרצונות בעז"ה יגיעו.

את בעצם שואלת כאן כמה שאלות-

1. איך מתחזקים ומתקרבים אל ה'?

2. איך נשמרים ממראות ושמיעה של דברים לא טובים?

3. האם קשרים עם בנים מהעבר יכולים להשפיע על בניית בית של קדושה וטהרה בהמשך?

ננסה לענות בעז"ה על השאלות בהדרגה.

"את פניך ה' אבקש"

את מתארת את הרצון והשאיפה להתקרב אל ה' ושואלת איך עושים את זה בפועל. השאלה שלך כל כך אמתית בעיני כי באמת כשאנחנו אוהבים משהו מאוד אז הדבר הכי טבעי הוא שנרצה להיות בקרבתו, לעשות למענו, להידבק בו. אפשר אפילו להגיד שיש איזה רצון להיות ממש אחד (אפשר לדמות את זה לקשר בין איש לאישה ובאמת גם חז"ל בהרבה מקומות מתארים את הקשר שבין עם ישראל לקב"ה לקשר שבין איש לאישה). אז הרצון לעשות מעשה ולבטא את האהבה במעשים, אכן מעיד על עומק הקשר והאהבה. בנקודה הזו את יכולה לשמוח מאוד במקום שבו את נמצאת. זהו מקום של כיסופים, של גילוי הרצון הנשמתי שקיים בנו.

אז- מה עושים עם כל האהבה? בדיוק בשביל זה הקב"ה הביא לנו את התורה והמצוות. המצוות המעשיות הן הדרך שלנו לדבוק בה' ולהתקרב אליו כאן בעולם הזה. כל מצווה מגלה עוד זווית של חיבור אל ה'. תרי"ג מצוות כנגד תרי"ג איברים שבאדם. כמו שכל איבר הוא עוד חלק מהאדם השלם, כך גם כל מצווה היא חשובה בקשר השלם שלנו עם ריבונו של עולם. לעניות דעתי, החיבור השלם נוצר מלימוד הלכה (הצד המעשי) עם לימוד אמונה (עומק הקשר עם ה'). אחד הספרים שאני ממליצה עליהם בלימוד הלכה הוא בעצם סדרה של ספרים של הרב אליעזר מלמד- "פניני הלכה". בלימוד אמונה אפשר למצוא שיעורים רבים במכון מאיר (יש סדרת שיעורים נפלאה בנושא בניין אמונה עם הרב ערן טמיר) וגם ספרים כמו: "דע מה שתשיב לעצמך" (הרב קרוב) ועוד..

כאן חשוב לי לומר שהתקרבות לה' היא תהליך שאנחנו עושים כל החיים. חשוב שנעשה אותו בצורה בריאה, הדרגתית, עם המון חיבור לעצמנו ולדרך על מנת שנזכה לבנות בתוכנו בניין רוחני יציב (בדיוק כמו שבונים בניין, שלב אחרי שלב). בתהליך הזה כדאי למצוא דמות רוחנית שתלווה אותנו- רב או רבנית שאנחנו יכולים להתייעץ אתם, לשתף וללמוד ממנה. דבר נוסף שמומלץ מאוד הוא הקביעות. לנסות למצוא זמן מוגדר ללימוד והתבוננות- שיעור תורה קבוע לבנות/ לימוד קבוע עם חברה/ דיבור עם ה' במילים שלך/ אולי לשקול מדרשה בהמשך.. הקביעות עוזרת לנו לשמור על התקדמות בתוך זרם החיים השוטף.

כאן- אני מצרפת לך קישור לשאלה שאולי לא בדיוק דומה לשאלה שלך אבל אם תסתכלי בתשובה, מאמינה שתוכלי למצוא בה עניין בשבילך:

https://www.kipa.co.il/%D7%99%D7%94%D7%93%D7%95%D7%AA/%D7%90%D7%9E%D7%95%D7%A0%D7%94/%D7%A8%D7%95%D7%A6%D7%94-%D7%9C%D7%94%D7%AA%D7%97%D7%99%D7%9C-%D7%9C%D7%9C%D7%9E%D7%95%D7%93-%D7%90%D7%9E%D7%95%D7%A0%D7%94-%D7%95%D7%9C%D7%90-%D7%99%D7%95%D7%93%D7%A2-%D7%90%D7%99%D7%9A/

"כוחם של הראייה והשמיעה"

בשלב הזה, אני רוצה שנחשוב על השאלה השנייה שלך- איך נמנעים משמיעה וראייה של דברים לא מתאימים?. כדי להימנע מ"דברים לא מתאימים" אנחנו קודם כל צריכות להגדיר מה אלו הדברים הלא מתאימים שאת רוצה להימנע מהם? הייתי עושה רשימה שמגדירה בדיוק ממה את רוצה להימנע. זהו שלב חשוב כיוון שהוא עוזר לנו בהמשך לשים גבולות ברורים יותר בשבילנו.

בשלב הבא, וזהו אחד השלבים החשובים בעיני, אנחנו רוצות לחזק את ההבנה למה חשוב לנו לא לראות ולשמוע "דברים לא מתאימים"? איך הראייה של מראות מסוימים משפיעה עלי? איך השמיעה משפיעה עלי? מה הכוח של ניגון? (נקודה למחשבה- מדוע היה צורך בשירת הלווים בבית המקדש? מה המקום של הניגון בעבודת ה'?) ולהפך-מה זה ייתן לך אם תראי מראות ושירים חיוביים? גם כאן, כדאי לעשות רשימה של סיבות ויתרונות. אולי זה ישמע לך ברור מאליו אבל ככל שתחזקי בתוכך את החשיבות של הדברים כך יתחזקו בתוכך הרצון והכוחות להתגבר. הנקודה החשובה היא שאנחנו רוצות להגיע למצב שבו את בוחרת מה את רוצה לשמוע ולראות. את בוחרת מה נכנס לתוכך ומה לא.

ועכשיו, אחרי שאת יודעת ממה את רוצה להימנע ולמה חשוב לך להימנע ממנו, השלב הבא הוא לחשוב- מתי יוצא לך להיתקל במראות לא מתאימים? איפה יוצא לך לשמוע שירים לא ראויים? אולי כשאת נמצאת לבד בבית? אולי עם חברות מסוימות? ברגעי שעמום?..

עם כל המידע הזה אנחנו יכולות לעשות שני דברים:

סור מרע- לנסות להימנע כמה שאפשר מזמנים שבהם אנחנו נופלות למראות ושירים שאנחנו לא רוצות לשמוע. לנסות לסדר את היום שלנו בצורה שפחות נגיע לסיטואציה שאנחנו לא רוצות בה.

עשה טוב- *להמשיך ללמוד ולחזק בתוכנו את הכוח שיש לראייה ושמיעה עלינו. את הרווח שאנחנו מקבלות כשאנחנו שומרות על מה שנכנס אלינו דרך העיניים והאוזניים.

* להיות עסוקים בדברים חיוביים- כשאנחנו עסוקות בטוב, אין מקום לשעמום שיכול לגרור אותנו למקומות שאנחנו לא רוצות להיות בהם. זה יכול להיות לפתח תחביב אהוב, התנדבות ועוד..

* לגבי שמיעת שירים- אמנם על חלק מהשירים שאולי התרגלנו לשמוע אנחנו מוותרות אבל זו הזדמנות לפתוח פתח ולגלות שירים חדשים וטובים וב"ה בדור שלנו זכינו שהמוזיקה מתפתחת מאוד ויש היום הרבה אמנים ויוצרים ממקום של קודש. הייתי מנסה לדייק לעצמי איזה סגנון מוזיקה אני אוהבת ולחפש זמרים שמתאימים לרצון שלי.

*עין טובה על עצמנו- בתהליך כזה אנחנו צריכות לפתח הרבה עין טובה על עצמנו ועל הדרך שאנחנו עושות. הליכה היא תהליך שיש בו הצלחות ונפילות וביחד הן מביאות את ההתקדמות. לא להיבהל אם לא עמדנו בציפיות של עצמנו. בכל רגע אנחנו יכולות לחשב מסלול מחדש, לבדוק מדוע "נפלנו" ולהסיק מסקנות להבא. זה יביא לנו הרבה נחת ושמחה לדרך.

"לב טהור ברא לי אלוקים ורוח נכון חדש בקרבי"

ולגבי השאלה האחרונה שלך- על הקשר עם בנים בעבר והעתיד שעוד מצפה לך, אני רוצה להקדיש לך את הסיפור בגמרא על רבי אלעזר בן דורדיא. רבי אלעזר (לפני שהיה רבי) היה חוטא כל ימיו בעניינים של צניעות והיה אפילו משקיע בזה מאוד ונוסע למקומות רחוקים כדי לממש את התאווה שלו. עד שיום אחד עלתה בו חרטה גדולה על מעשיו. הוא ישב ובכה וחזר בתשובה מעומק לבו עד שיצאה נשמתו. ברגע זה יצאה בת קול ואמרה: "רבי אלעזר בן דורדיא מזומן לחיי העולם הבא".

ולמה אני מספרת לך את זה? כי תמיד אבל תמיד יש לנו אפשרות לחזור בתשובה. התשובה היא מתנה שנתן לנו ה' לתקן באמת את עברנו ולהגיע למקומות נפלאים וגבוהים הרבה יותר. יותר מזה- אומרים שבמקום שבעלי תשובה עומדים, צדיקים גמורים אינם עומדים. למה? כי בעלי תשובה טעמו את טעם החטא ובכל זאת עשו עבודה, התגברו על הרצונות הנמוכים שלהם ובחרו בחיים. זה תלוי בנו. איך עושים תשובה? יש כמה שלבים- עזיבת החטא (להתרחק ממה שלא טוב) , חרטה (להצטער על מה שעשינו) , וידוי (לפרט בדיבור את מה שאנחנו מתחרטות עליו ולומר את הקבלה לעתיד) וקבלה לעתיד (לקבל על עצמנו לא לעשות זאת שוב). אחרי שחזרנו בתשובה, התרחקנו מאותם מעשים ואנחנו באמת רוצות בטוב, אנחנו מאמינות שנסלח לנו ושפתחנו פתח למשהו חדש וגבוה עוד יותר. אני רוצה להוסיף כאן שיש לנו כוחות גדולים של התחדשות, של יכולות לתקן ולצמוח. את שואלת אם העבר שלנו משפיע על העתיד? הוא בוודאי ישפיע אבל השאלה אם לטובה או לשלילה ח"ו וזה תלוי בנו. אם ניקח את כל העבר שלנו ונלמד ממנו לעתיד שלנו- נדייק את הרצון בטוב, בבית של קדושה וטהרה, בתורה אז הרווחנו בגדול.

מאחלת לך הצלחה גדולה בדרכך.

מאמינה בכוחות שבך, ברצונות הטובים שבך שרק יגדלו ויתעצמו.

ומוזמנת להמשיך ולשאול באתר או דרך המייל שלי.

הילה

Hilabensh92@gmail.com

כתבות נוספות