שאל את הרב

מרב שחינכתי את עצמי לדון לכף זכות, איבדתי את היכולת לדעת להגדיר "רשע" מה עושים?

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 11/12/18 15:49 ג בטבת התשעט

שאלה

חלק מהחינוך שחינכתי את עצמי זה לראות את הטוב שבכל אדם.

ממש עבודה לא קלה לאחת שבאה ממקום שכולם והכל"שפיט" (המגזר החרדי), בעצם לא את כולם שופטים.. יש כאלו שיש להם פרבילגיות גם אם הם עושים מעשים נוראיים... ולא שהתרשמתי עמוקים השפיטה היא "לשמא" ושיודעים מה לעשות עם מה שהם שפטו. אבל כן למדתי לשפוט, ומה שלשמחתי הגדולה קיבלתי בבית מה שלצערי לא קיבלתי במגזר החרדי (אולי מישהו אחר כן קיבל) זה לשפוט במונחים של צדק, רחמים, שוויון וכו'.

חלק מהשפיטה עם מידת הרחמים, זה אל תדון את חברך עד שתגיע למקומו..

אבל מכאן, מה שקרה הוא שכל פעם שראיתי או מישהו אמר משהו רע על אדם ואפילו מעשה חמור, הייתי מגלה אמפטיה לתוקף, אלים, ואפילו לעיתים אכזרי.

כך למשל, כשהבנתי שבבית היה אלימות משום אל תדון אמרתי אבא סבל מפוסט טראומה, וילדות קשה וכו ולכן בואו נדון אותו לכף זכות.

מה שיוצא, זה שאיבדתי את היכולת להגיב למעשי רשע כי זה תמיד מגיע עם אמפטיה של לדון לכף זכות.

מה שעוד יוצא.. זה שאני מפחדת שפיתחתי מנגנון של אדישות מעשית למעשי רשע משום אל תדון את חברך. אני יודעת שיש את האמרה שאם אתה יודע שאדם צדיק תחזיק אותו בגדר צדיק. אבל אני כבר לא יודעת מי צדיק ומי רשע, היום באצטלה של אדם קדוש אנשים יכולים לעשות מעשי רשע חמורים.

א. איך אני מתמודדת עם זה מבחינה פסיכולוגית. ב. אם יש לך עצה מעשית כיצד להתמודד עם זה כי אני כל הזמן מרגישה מזויפת וחסרת מנוח, אני לא רוצה להתחנף לרשעים, אני לא יודעת מתי צריך להגיב למעשי רשע, אני כבר לא יודעת מתי אני צריכה לשפוט רשע, כל התורה וספרי המוסר כתובים בקודים ואני ממש איבדתי כיוון בנושא.

אודה לעזרתך

תשובה

שלום וברכה

שאלתך הקיומית עוסקת בנושא חשוב ועילאי ביחסי בין אדם לחברו, בחובה לדון לכף זכות מול החובה לבער את הרע מישראל, ובעיקר בחזקת החפות והצדיקות מול החובה להציל עשוק מיד עושקו, ולעמוד לצד הנפגעים.

לפני שנים כתבתי מאמר מקיף העוסק בנושא זה, ואשמח אם תקראי אותו:

https://www.ypt.co.il/beit-hamidrash/view.asp?id=4252

חשוב להדגיש את נקודת המוצא שלו: החובה לדון לכף זכות היא נקודת מוצא בלבד, ולא נקודת סיום. הרמב"ם וראשונים אחרים מבארים כי מדובר במצבי ספק, לאמור: כשאין אנו יודעים האם אדם זה הינו רשע או לא, ואין לנו כלים להתחיל את הדיון, אנו יוצאים מנקודת הנחה שהיא כף זכות. אולם במקום בו מדובר באדם שפוגע באחרים, או שמי שדבר רשעותו ידוע – החובה הזו לא קיימת. להפך, יש חובה לדון אותו בכף האמת.

לפיכך, החובה לדון לכף זכות מנוגדת לנתינת אמפתיה לתוקף. במצב זו מתברר מי התוקף ומי הקורבן – החובה שלנו היא לעמוד לצדו של הנפגע, ולהיאבק עימו יחד בתוקף, כדי להביא צדק וחסד לעולם.

לא זו בלבד. פעמים שדווקא מצוות התורה הופכות להיות כלי ביד רשעים. על כך נאמר "ופושעים ייכשלו בם", ואשמח אם תקראי מאמר קצר על כך:

https://goo.gl/KNuR5D

ועל כן, כאשר יש אבא עם הנוהג באלימות – יש להגביל את האלימות הזו ולפעול נגדה, ולא לקבל הסברים ותירוצים. הסיבות האפשריות לאלימות שלו מרככות את השפיטה של האישיות, אולם אינן עומדות בשום אופן כמחסום למאבק בלתי מתפשר באלימות שלו, ולהטלה של האשמה עצמית על הקורבן.

אשמח שתקראי גם את:

http://www.daat.ac.il/he-il/mishpacha/peruk/conflicts/sharlo-make.htm

טוב יהיה אפוא אם תנצלי את המציאות הקיימת להתחיל בירור מחדש. בירור שעניינו אכן הוא לדון אנשים לכף זכות כאשר אין אנו יודעים דבר, ובד בבד – לא לנוח ולא לשקוט כאשר נעשה עוול, ולקיים את מצוות התורה "לא תעמוד על דם רעך", ואת החובה להציל עשוק מיד עושקו. גם את עצמך. זו העצה המעשית ביותר.

האם את יכולה ללכת בדרך זו ?

כל טוב

כתבות נוספות