שאל את הרב

ללא נושא

חדשות כיפה צוות בית המדרש אשכולות בלוד 26/01/11 17:22 כא בשבט התשעא

שאלה

לרב שלום,

בזמן האחרון אני מרגישה ירידה רוחנית גדולה,אני מורה ואם אני לא קשוחה או כועסת על התלמידים יש רעש ובלאגן בכיתה ,אני יודעת שהדרך איננה נכונה אבל מה לעשות שכך זה עובד,איך אפשר לרכוש שקט בקרב הילדים ושלא יהיה רעש.

-האם זה רכילות?תלמידה שלי מצאה פלאפון שאבד לאחת התלמידות בבית הספר,היא נגישה לאחראית שלה במרכז קליטה ונתנה לה את הפלאפון,האחראית ספרה לי זאת ואז היא אמרה בגלל שהיא עולה חדשה יכול להיות שהיא לא יודעת שאסור לקחת ללא רשות ואז אמרתי לה שאם היא באה ונתנה לה את הטלפון אז בודאי היא לא לקחה ללא רות אלא מצאה את הפלאפון ולא ידעה מה לעשות ולכן היא הביאה לה,כשהאחראית עלי שמעה זאת היא בקשה לדעת מי הילדה והראתי לה אותה האם היה מותר לי?

-האחראית על העולים בכיתה שלי הגיעה ושאלה אותי איך העולים אז אמרתי לה בנוכחותה ובנוכחות המורה חיילת שנמצאת איתי שיש אחת שמרביצה ורבה עם הילדים היה מותר לי להגיד זאת בנוכחות החיילת?

אמרתי גם לאחראית על העולים שאותה ילדה יש לה קושי בקליטת הדברים אז האחראית שלה אמרה לי כן זה משפחתי אצליהם האם היה מותר לי לשמוע זאת? אציין שכל זה נאמר בנוכחות החיילת.

-אני מרגישה כי בזמן האחרון יצא לי לא לדבר אמת לאחראית עלי בדברים שעשיתי בכיתה ואני מתחרטת איך אשוב בתשובה ואתרחק מהשקרים הלבנים,אציין שאותה מדריכה מפחידה אותי אם אגיד לה את האמת

תשובה

שלום,

א. חינוך הוא עניין מעשי, וכדאי להתייעץ עם בעלי ניסיון. אמנם ההרגשה שאת מתארת נכונה, ירידה רוחנית גורמת לאבדן ההקשבה. "מי שיש בו יראת שמים דבריו נשמעים".

ב. לגבי האחראית עלייך - בכל מה שקשור לתפקידה יש לשתף אותה בפרטים, גם הפחות נעימים. השתדלי להקפיד על אווירה מקצועית.

ג. שיחות על תלמידים צריכות להיעשות בפרטיות ובכבוד. אמנם עדיף שמורה נוספת תשמע, מאשר לא לדבר בכלל. ואולי המורה החיילת יכולה להשתתף ולתרום לשיחה? שיחה לתועלת יכולה להתקיים גם בשלוש.

נראה שחסרה אחדות פנימית בצוות שלכן. זהירות משקרים ולשון הרע היא חשובה, (לא להזניח אותה!) אבל פחד וחוסר אמון גורמים לכישלון מובנה.
צריך שניים לפחות כדי לקיים את מצות 'ואהבת לרעך כמוך', אבל אולי תוכלי לעורר את חברותייך (והאחראיות עלייך), בדיבור פתוח או דוגמה אישית.
התלמידים מרגישים את היחסים בצוות, ומגיבים בהתאם. גם בהקשבה שלהם תוכלי לזכות אם תצליחי להשכין שלום ביניכן.

ברכה והצלחה,

חנן
המשיב אינו רב

כתבות נוספות