שאל את הרב

ללא נושא

חדשות כיפה צוות ישיבת קרני שומרון 15/03/06 11:35 טו באדר התשסו

שאלה

בע"ה עם ישראל חי!

שלום!

יש לי בעיה ואני לא יודעת איך להתמודד איתה! ההורים שלי לא מקפידים כ"כ על צניעות בבית (ובכלל)זה ממש לא נעים לי להעיר להם והם גם לא מתייחסים לזה אז זה לא עוזר! ולפעמים (כשזה לא עוזר) אני מתחילה להתעצבן ויש מצב גדול שאני עוברת על כיבוד הורים..זה גולש לכל הנושאים גם לעניין של שולחן שבת וכו' אני מרגישה שאני לא יכולה להמשיך ככה ולהתקדם ואני לא מדברת איתך על מכנסיים או משהו כזה-הרבה יותר גרוע! אני לא יודעת איך לעזור להם ולי מה שאני יודעת זה שאח שלי הגדול בבית הכל פתאום אחרת שולחן שבת אחר,הצניעות..אבל רוב הזמן הוא בישיבה ואני צריכה להתמודד עם זה לבד! מה לעשות??? איך להסביר להם?!!?! ואם הם לא יקשיבו ללכת לפנימיה?!

תשובה

שלום רב
רצונך העז להגיע לכבוד הורים בצורה שלמה וטובה ביחד עם רצון להתקדם ברוחניות ראוי לברכה.
מתוך דבריך ניכר שאת מתחבטת בשתי בעיות, הרצון לקדם את הורייך מבחינה רוחנית בנושא הצניעות, והקושי לחיות בבית בו ערך הצניעות אינו עולה בקנה אחד עם עולמך הרוחני.
לגבי הבעיה הראשונה חשוב שתדעי שאין זה באחריותך לחנך את הורייך. נכון הוא שחלק מן הכבוד שאת רוחשת להם בא לידי ביטוי גם בדאגה לשלמותם הרוחנית, אך צריך להיזהר שהרצון הזה לא יפגע בכבוד שאת מחויבת לתת להם. את מספרת שכאשר אחיך בבית הם מתנהגים בצורה שונה, כדאי לך לנסות ולהבין מה גורם להם להתנהג אחרת בנוכחותו ולנסות ללמוד מכך דרכים נוספות כיצד להשפיע על ההורים בדרך נעימה וטובה. ניסיון השפעה מתוך הערות ושלילה של האחר נתקלות בדרך כלל בחומת מגן הדוחה כל אפשרות לשינוי, בכדי להשפיע עליהם עליך ליצור מערכת יחסים בריאה של אמון והדדיות. בדרך זו הוריך יעריכו את דעתך וינסו לחשוב על הדברים ברצינות, הם יחושו שאת דואגת להם ומקבלת אותם ולא שוללת את אורח חייהם. כדאי גם לחזק את הנקודות החיוביות שאת רואה באורח חייהם, בעיקר בנושא הצניעות [כגון בזמן בו אחיך נמצא], ובזה להראות להם את הכבוד שאת רוחשת להם.
בקשר לבעיה השנייה שהעלית, כדאי שתנסי לבדוק עם עצמך מה מפריע לך כל כך במציאות זו. ייתכן שהנקודה הקודמת היא המפריעה לך ואולי בעקבות הדברים שקראת יוקל לך מעט. אם בכל זאת את מרגישה קושי לגור באווירה כזו מן הראוי היה שתשתפי את הוריך בהרגשה זו. בדרך כלל להורים חשוב שהילדים ירגישו טוב בבית ולמען זאת הם מוכנים לעשות הרבה, צאי מנקודת הנחה שהורייך אוהבים אותך ואת חשובה להם מאוד, ייתכן שמה שהם לא יעשו בכדי לשנות את עצמם הם יסכימו לעשות כדי לרצות אותך ולתת לך תחושה נוחה בבית.
אם כל זאת לא עזר אפשר לשקול אפשרות של מעבר לפנימייה, אך חשוב שתדעי שמעבר לחיי פנימייה גורר אחריו התמודדויות רבות ומורכבות, וחשוב שתהיה מודעת אליהם. לא כאן המקום לפרט התמודדויות אלו, אך אני ממליץ לך להתייעץ לפני שתעשי צעד זה עם המחנכת שלך או עם המדריכה אשר מכירות אותך וכן מכירות קצת יותר את החיים בפנימייה.

בברכה,
צוות משיבים ישיבת ההסדר קרני שומרון
karnei_shomron@intermail.co.il

כתבות נוספות